___ Skrevet 22. mars 2008 #1 Skrevet 22. mars 2008 Jenta vår her 1000 hvorforspørsmål, men forstår jo ikke alt. Jeg sliter skikkelig med å forklare hvorfor vi feirer påske, uten å skremme vannet av henne (bokstavlig talt, det er ikke så lenge siden hun sluttet med bleie om natten).
Gjest Skrevet 22. mars 2008 #2 Skrevet 22. mars 2008 Jeg antar at du er kristen siden du vil fortelle den historien der. Og da kjenner hun vel til figuren Jesus fra før. Det er vel bare å fortelle at mennesker kan gjøre slemme ting (synder) og at Jesus døde for at vi skulle få evig tilgivelse. Og at siden han er guds sønn så sto han opp igjen og at det er det vi feirer 1. påskedag. Trenger jo ikke akuurat å dra inn hele korsfestelsen, eller?
3b@rnsmor-30* Skrevet 22. mars 2008 #3 Skrevet 22. mars 2008 her ble det forklart i barnehagen i år. de fikk besøk av en prest som fortalte om påsken med flanellograf og alt... storegutten vår på 4,5 år har fått det med seg, men snuppa på 3 har nok ikke det...
Gjest Skrevet 22. mars 2008 #4 Skrevet 22. mars 2008 i bhg ble d fortalt: jesus (som de kjenner fra julen) var blitt voksen/stor og døde, men sto opp igjen. Og derfor feirer vi påsken, for han sto opp igjen.. Unødvendig med mer detaljer og grusomheter.
___ Skrevet 22. mars 2008 Forfatter #5 Skrevet 22. mars 2008 Jeg har ikke så mye lyst til å komme med alle detaljene og grusomhetene heller. Problemet er at hun stiller så mange spørsmål. Hvordan døde han? Hvor var mammaen hans? Hvorfor ble han død? Hvor er han nå? Osv Hva svarer dere på alle spørsmålene? Vet ikke? Du er for liten til å skjønne det? Spør pappa ;-)? Barnehagen feirer påske, men de nekter å fortelle om påskeevangeliet forde de mener det er for brutalt for de små. Det var jeg enig i for en uke siden, men nå blir jeg litt fortvilet over spørsmål.
Gjest Skrevet 22. mars 2008 #6 Skrevet 22. mars 2008 Da hadde jeg svart "vet ikke", tror jeg.. Syns svarene blir for brutale:)Du kan kanskje si at han var oksen og passa på seg sjøl, så mamman hans var ikke der for å passe på han..?
selfangerkjerringa Skrevet 22. mars 2008 #7 Skrevet 22. mars 2008 Hvis hun går i barnehage har hun nok fått vite litt allerede, selv om de ikke forteller selve påskeevangeliet. Jesus vet hun nok hvem er osv. Jeg skjønner godt problematikken din - vi har ei jente som straks blir fire, og vi har lenge gitt opp å gå rundt grøten med henne. Det er nemlig fort gjortå havne i kompliserte bortforklaringer... da er det like greit å forklare ting som de er - en smule moderert selvsagt. Så hva med å svare enkelt og ærlig? Og dikt litt Her er et par forslag: Hvordan døde han? Han hang på et kors og ble så sliten av det at han døde. Hvor var mammaen hans? Jeg vet ikke - kanskje hun måtte passe de andre barna? (Var det forresten hun eller Maria Magdalena som stelte sårene hans mens han hang der? Det husker jeg dessverre ikke...) Uansett kom mamma'n hans og stelte graven. Det var hun som oppdaget at graven var tom, at Jesus ikke var der lenger. Hvorfor ble han død? Alle mennesker dør en gang. Det som gjør Jesus spesiell er at han våknet igjen etterpå. Hvor er han nå? Nå er Jesus i himmelen hos Gud.
___ Skrevet 22. mars 2008 Forfatter #8 Skrevet 22. mars 2008 I barnehagen snakker de desverre bare om påskeharen. Vel er vist det en de eller annen katolsk skikk, men jeg skulle ønske de snakket om noe annet også, når de først sier noe. Hun kjenner selvfølgelig til Jesus og Gud så noe er greit å forklare men langt fra alle spørsmålene hennes er enkle. Jeg trodde foresten det var Maria Magdalene som stelte graven, men det var kansje feil. Det var vel i hvertfal henne Jesus viste seg for først etter at han sto opp igjen, var det ikke?
selfangerkjerringa Skrevet 22. mars 2008 #9 Skrevet 22. mars 2008 Bare om påskeharen? hehe... jaja.. Spørsmålene de stiller er ikke alltid så lette å svare på nei. Vi har hatt våre runder med hun som fyller fire straks vi også... det fine med dem er at de tvinger oss til å gå innover i oss selv og finne ut hva vi selv mener og tror, istedet for å skyve slike spørsmål bakerst i hodet og la dem ligge. Det var forøvrig BÅDE Maria (Jesu mor) og Maria Magdalena som stelte graven
scoobidoo Skrevet 22. mars 2008 #10 Skrevet 22. mars 2008 Man bør svare det som er "sant", barna tåler mye mer enn man tror.
___ Skrevet 22. mars 2008 Forfatter #11 Skrevet 22. mars 2008 Takk for oppklaring om Mariaene. Samme navn på flere hovedpersoner skulle vært forbudt ved lov. Det gjør meg bare forvirret ;-).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå