Lille O og spirrevippen Skrevet 22. mars 2008 #1 Skrevet 22. mars 2008 Min sønn er 2 år (blir 3 i juli) og er "aldri" fornøyd med noen ting. Prøver stadig vekk og finne på nye og spennende ting å finne på sammen med ham, men bestandig når jeg spør: har du det fint eller har du hatt det artig i dag? Så er svaret; nei. Blir så oppgitt, for han er så utrolig flink til å snakke, ordlegge og uttrykke seg, så jeg føler at jeg ikke strekker til. Nesten som at han sier det for å såre meg/oss til tider. Sier f.eks: Vil ikke være snill gutt, for da blir mamma glad.. Noen som opplever lignende eller har tips til meg???
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2008 #2 Skrevet 22. mars 2008 Tror ikke du skal legge for mye i det. Han er bare 2 år, han tenker ikke over hva han sier. Selv om ordforrådet er stort og han snakker i fullstendige setninger, tenker han ikke over konsekvensene av det han sier. Det å svare på et spørsmål kan være ganske abstrakt for en 2 åring. Dersom du formulerer spørsmålene sånn at han ikke kan svare negativt, kan du rose ham for det fine han sier. Hvis du spør:"Hadde du det gøy i dag?" Kan han kanskje tenke på at han ble dyttet av en gutt på lekeplassen og svare "Nei". Hvis du spør:"Hva gjorde vi i dag?" Kan han svare "Vi var på lekeplassen." Gi ros. "Hva gjorde du der?", spør du videre. "Jeg laget bilvei i sandkassen", svarer tassen. "Klarte du det alene?" "JA!" "Så flott, var det gøy?" Hvis han da svarer "Nei!", så slutter jeg i jobben min
blond Skrevet 22. mars 2008 #3 Skrevet 22. mars 2008 Kanskje det er en protest mot at du prøver så hardt hele tiden. Ikke legg så mye i det. Barn har heller ikke vondt av å kjede seg i blant. Tror du gjør han en bjørnetjeneste når du stadig vekk prøver å finne på nye og spennede ting. Det kan dessuten hemme hans kreativitet og selvstendighet slik at han etterhvert blir rastløs om du ikke finner på noe. Det kan bli veldig slitsomt etterhvert!
Lille O og spirrevippen Skrevet 22. mars 2008 Forfatter #4 Skrevet 22. mars 2008 Takker så mye for svar! Legger nok mer i det enn nødvendig enkelte ganger, men allikevell så er det vondt og konstant få negativ feedback av den lille.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå