Gå til innhold

Noen med erfaring i jobb offshore? og kurs?

Anbefalte innlegg

Skrevet

mannen min vurderer dette.. han har fra før utdanning innen kjemi og prosess.. men er jo ganske dyrt med et slikt bore og brønn kurs.. kan man få kurset dekket av arbeidsgivere? evt noen å anbefale??

Fortsetter under...

Skrevet

Hvis mannen din er ingeniør, burde han kanskje satse litt "høyere" enn bore og brønn?

Samboeren min er ingeniør og jobber mye offshore. Han har ikke tatt det kurset. Alle må ha offshore sikkerhetskurs, dette dekker vanligvis arbeidsgiver.

Skrevet

Han er ikke ingenør nei.. han har utdannet seg innen metallurgisk.. dette kurset kan kanskje være en hjelp for han å få jobb offshore.. men koster 68.000 tror jeg.. sikkerhetskurset er inkludert.. kan vel få støtte fra lånekassen, men hvor mye? hm, får tenke litt på dette her.. vi lurte bare på om noen arb.givere dekket mer enn sikkerhetskurset.. og hvordan jobber man offshore? er det 2uker på, med 12t skift og 4uker fri eller?

Skrevet

De ulike aktørene har ulike turnuser - nesten alle installasjoner i Nordsjøen (og iallefall StatoilHydro) har det du refererer til.

Man jobber 7-7, dvs enten natt- eller dagskift. Maten er god (de har en tendens til å bli litt feitere der ute, he he).

Hvis han er så heldig å få seg jobb uten de nødvendige kurs, er det såklart ingenting i veien for at arbeidsgiver betaler kurset - det er lov å prøve seg.

Skrevet

Takk for svar:) flere med erfaringer/tips??

Skrevet

Vi har litt andre erfaringer vi da :)

Han tok først bore og brønnteknikk. Betalte mesteparten selv, men fikk vel 20.000 i stipend...

Han fikk jobb med en gang og de var villige til å sponse han videre på skole så nå har han fått betalt ingeniørutdannelse (siv.ing om han ønsker) med dekt leilighet for oss og ungene.. Ofte lettere og få sånt når man blir ansatt.

Men som hun over her sier så er sikkerhetskurset lovpålagt...

Men hvor på riggen vil han jobbe? Vil han jobbe med selve boreopperasjonen? Som en fast del av et fast crew? Eller reise rundt fra rigg til rigg?

Min er på fast rigg og jobber 2 uker på med 12-t skift og har 4 uker fri. Heeeelt genial turnus! Han får vanvittig mye kvalitetstid med ungene og vi fikk et mye mye bedre forhold... Lønnen er heller ingenting å si på ;)

Hvis han vil jobbe som ingeniør og geolog og sånne stillinger må han belage seg på mye mer jobbing og mye mindre fri. Ofte må de reise uanmeldt...

Man er forskjellig og liker forskjellige ting. Vi for vår del ville aldri i verden gått tilbake til en 8-16 jobb ;)

Bare å spørre om han hadde tenkt denne retningen ;)

Annonse

Skrevet

Ok, hørtes interessant ut.. hvilket firma er dette? kom gjerne med tips om dere vet om ledige jobber:)

Skrevet

Aker kommer inn med flere nye rigger nå og de driver med intervjuver og ansettelser utover våren sommeren og høsten..

Seadrill driver lite med utdanning av de ansatte.

I Statoil så er de fleste godt utdannet og har masse erfaring før de begynner. Er vel i grunn ganske usansynlig å starte sin karriere i Statoil uten rikelig formell kompetanse..

Transocean er meget flinke til å utdanne og kurse sine ansatte og gir gode stipender. De har et dårlig rykte når det kommer til velferden. Men det kommer an på hva man vektlegger - spa på jobb eller 500.000 i utdannelsesstipend ;)

Skrevet

dersom han har kjemi og prosess fra vgs, er det vel ikke bore og brønn kurset det som er mest naturlig å søke på. Å søke på operatørstillinger i innleige firma, er vel mer relevant til erfaring. Kan selvsagt søke rett til operatørselskapene også, men disse vil gjerne ha folk med erfaring. Hvor i landet dere bor avgjør en del hvilke innleigeselskaper som er mest aktuelle.

det er kun offshore sikerhetskurs som er aktuelt å betale for selv da, og dette bare for å bli mer atraktiv på arbeidsmarkedet. helsesertifikat er heller ikke dumt å skaffe, dette får en hos fastlege for ca 800 kr, Sikkerhetskurs, ca 20 000kr, kurset varer en uke.

Skrevet

Har hørt at man kan få det dekket,men jeg fikk ikke det dekt da jeg tok det..

Sikkerhets kurset kostet meg 16 500kr da jeg tok det.. Tok det i mars 2004.

Kan ikke anbefale noen da jeg ikke vet om noen arbeidsgivere.Jeg reiste aldri ut på annet enn fabrikk trålere,og er nok ikke aktuelt å reise fra mine små nå heller:p

Det er iallfall veldig artig å ta det kurset:p Bortsett fra klaustrofobi boksen da.

Skrevet

Hva gikk den klaustrofobi boksen ut på da? ;p

Skrevet

Vi bor på sørvestlandet foressten.. hvilke innleiefirma kan være aktuelle da?

Skrevet

takk for gode svar.. flere tips?

Annonse

Skrevet

Hvordan kan man få kontakt med de "agentene" eller firmaer? Min mann har veldig lyst til å jobbe offshore, han er sykepleier.

Noen som vet??

Skrevet

Dersom din mann har utdanning innefor metallurgisk regner jeg med han er utdannet prosessoperatør med metallurgisk fagbrev, han har jobbet på smelteverk eller tilsvarende?

Da ville jeg bare fått han til å begynne å søke på operatørstillinger, de fleste firma dekker sikkerhetskurs, både innleie og operatørselskapene(StatoilHydro,Gaz De France, BP, Conoco Philiphs, Shell...) Å søke jobb i et firma som leier ut operatører vil nok være den letteste måten å få jobb i begynnelsen, spørs selvsagt på erfaringen han har. Man blir da utleid til et operatørselskap og de fleste får fast jobb der etter en tid....Eksempel på slike utleieselskap er RigTeam, IKM....

Lykke til.....

Skrevet

Ok, takk for tipset:) håper han får jobb snart da..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...