Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en sokkelleilighet i huset vårt som vi prøver å få leid ut, og har nå fått et par som er interessert. Problemet er at vi har spesifisert at vi vil ha ikke-røykere + uten husdyr. Da vi spurte om de hadde husdyr eller røyker svarte de nei, men begge to luktet helt klart av sigarettrøyk. Ser også på div. forum at husleieloven gir leiere alle rettigheter når det gjelder husdyr og røyk - som utleier kan du i utgangspunktet ikke ihht husleieloven nekte leier å ha dyr / ikke røyke.

Da vi hadde arbeidsfolk til å pusse opp leiligheten så røykte de inne - og da stinket hele huset.

Så hva gjør en - stoler en på at de holder seg til kontrakten som sier at røyking ikke er lovlig? Er det FOR paranoid å si nei til mulige leieboere kun fordi de lukter sigarettrøyk..?

Skrevet

Er vel bare si at man ikke vil at de skal røyke inne? At de får gå ut?

Om du bestemmer deg for en som røyker. Men om de lyver med at de ikke røyker. Ville jeg uansett ikke hatt de der.

Skrevet

I utgangspunktet kan du kanskje ikke nekte folk det nei, men det er jo deres hus da-dere bor jo også der! (Ikke en utleieleilighet som dere eier, men ikke bor i)

Så lenge dere har kontrakt, kan de jo ikke bryte denne..men om dere ikke røyker selv så merker dere jo om de røyker (så sant de ikke nettopp hadde vært på besøk et sted der dette kanskje ble gjort av andre) Jeg ville ikke leid ut, om jeg hadde luktet røyk av dem. Eller så må du evt bare spørre dem rett ut/og si at du lukter røyk(?)

Skrevet

hver gang jeg har vært på husjakt har jeg vært ærlig og sagt at jeg røyker,men kun utendørs...selv om jeg er røyker selv har jeg full respekt for at utleier ikke vil at noen skal forpeste en bolig som senere skal leies ut til andre...syns dessuten at røyklukt er helt pyton og det setter seg jo i alt...

jeg ville nok kanskje spurt de aktuelle personene en gang til og begrunnet det med at du syns det luktet,legg gjerne også med at det er greit om de røyker så lenge det skjer utendørs...

forstår dere godt om dere ikke vil ha røyk og husdyr i en utleiebolig siden dette er faktorer som ofte trekker ned verdien og attraktiviteten for senere utleie...

Skrevet

jeg vil sytes det er "urettferdig" og ikke leie ut til de bare fordi de røyker... men jeg sytes det er HELT greit med en avtale der det ikke er lov og røyke inne, og da må de holde seg til det..

vi leier et hus nå, (har hele huset, så utleier bor ikke her) men her var det ikke lov og røyke inne... neivel, greit, da går man ut og røyker da... nå har vi ju uansett barn, så uaktuelt og røyke inne uansett!!!

det er bare og sette klare grenser, på at dere ikke vil ha noe røyk inne!!! og det skjønner jeg dere kjempe godt på.. vi har alltid vært ærlig når vi skal leie om røyk,dyr barn osv. men aldri opplevd og ikke få leie fordi vi røyker, vi er som sagt ærlige og sier at vi røyker ikke inne!!!(og da gjør vi det heller ikke)

vist de menneskene var hyggelige, og noen dere kunne tenke dere og leie ut til. men at dere tviler bare pga at det luktet røyk av de, ja da syntes jeg dere er litt paranoide(som du kalte det, hehe) de kan jo være verdens beste leieboere selv om de går ut og røyker:)

men skjønner ikke helt hvorfor de skulle juge om det, (det ville jo vært dumt) de har sikkert bare vært inne hos noen andre som røyker, er jo ikke noe som setter seg bedre i klærne enn røyklukt!!!

Lykke til:)

Skrevet

men så kan man igjen stille spørsmålet: om de så er røykere hvorfor lyger de da om det??

er lettere å få kontrakten om man bare er ærlig og viser at man respekterer utleiers ønsker...jeg har aldri fått avslag... en gang kom jeg kjørende til visning med røyken i hånda,utleier stod ute og ventet for jeg hadde litt problemer med å finne frem...det stod "ikke-røyk" i annonsen,men når jeg ringte sa jeg ifra om at jeg røykte,men kun ute...utleier valgte meg for han likte at jeg var ærlig,selv om mange "ikke-røykere" hadde sett på leiligheten...hvis noen av de som har sett på boligen deres virker som noen dere vil ha boende der,så ring de og si dere vurderer dem,men at du bare må spørre siden du syns det luktet...gjør det klart at det ikke er avgjørende,men at du bare vil ha ærlighet...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...