Gå til innhold

Hoff.. skikkelig fødselsangst!!

Anbefalte innlegg

Hadde ikke noe angst når jeg ble gravid.. men nå.. (er i uke 23) det slo meg plutselig en dag.. og da kom angsten.. er redd for å revne.. og litt redd for epidural.. er den vond?? blir jo satt i ryggmargen jo! hehe.. noen som har noen tips på hvordan jeg kan få lettet litt på den angsten min? snakket med jordmoren, men det hjalp ingenting.. da ble det i grunn bare værre.. for hun snakket om en del ting jeg ikke hadde tenkt på en gang..:/

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137204663-hoff-skikkelig-f%C3%B8dselsangst/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får lokalbedøvelse når epiduralen blir satt, så den kjenner du ikke. Ellers må du bare fokusere på alt det positive rundt en fødsel, og kansje ikke bry deg om ting som "kan" gå gale, for da tror jeg angsten blir verre. Og ikke les skrekkhistoriene som du finner her omkring.. De gjør bare alt verre.

• 2 uker senere...

Føler virkelig med deg Bella! Har snakket masse med legen og jordmor ang fødselen og har ikke tenkt engang om KS, tenkte at jeg skal prøve å føde ungen på en normal måte. men etter å ha sett de j.... episodene av jordmødrene så fikk jeg plutselig panikk! Hvordan skal jeg klare å presse ut en melon?? jeg får jo vondt bare jeg har sex og ikke er våt nok! Også tørr jeg ikke å snakke med de om problemene mine heller, pga at de vil se ned på meg og tenke at jeg må være helt blåst i hode! men her sitter jeg, 26 uker på vei og har panikk!

Send brev til sykehuset, kontakt dem (kan gjerne gjøres på epost ) og spør etter navn og adresse til den som jobber med kvinner som har fødselangst på ditt sykehus.

Så setter du deg ned og får skrevet hva som plager deg og sender det til denne personen. Da slipper du ta det første steget muntlig. er alltid litt lettere å ikke sitte forann personen du skal ta det opp med.

Jeg har prøvd å ta opp med legen min flere ganger , men blitt så flau over å ha det sånn at jeg har feiga ut hver gang. Nå har jeg sendt hele historien min til rett person på sykehuset. Og venter på svar derfra.

Jeg vil jo måtte gå til møte/veiledning med henne. Men nå vet ho hva som plager meg og jeg har kunnet fått fortalt allt. Sånn at man slipper den første biten ansikt til ansikt.

Skjønner hva du mener.. jeg er i uke 25 selv.. og sliter litt enda, men tror og håper det går over.. jeg også synes det var litt ekkelt og ta det opp med jordmoren.. men jeg følte egentlig at det ble værre å snakke med henne egentlig, for hun sa ting som jeg ikke en gang hadde tenkt på..:S men jeg har snakket litt med min mor jeg da.. for hun har født 5 barn, så hun bør kanskje vite litt hva hun snakker om mener nå jeg da.. og hun mener det ikke er så ille, hun sier det er som å skvise ut en stor bæsj..hehe.. men altså, jeg har mer el mindre begynt og innse at det trenger ikke være så ille som på tv.. det er jo fra fødsel til fødsel dette da.. og som jordmoren min sa, at det er veldig få det går så ille med.. de fleste klarer en grei fødsel.. men tror kanskje du kan gjøre som den under skrev, at du kan sende mail istede for og si det første gang ansikt til ansikt.. for det tror jeg er mye lettere.. så får du pratet om det, og om du finner ut at du ikke klarer vanlig fødsel, kan du jo prøve og få igjennom at du får KS.. men jeg har lest en plass at de helst vil at man prøver og få en vanlig fødsel, framfor ks, spes for første gangs fødende, for da om man klarer dette, så får man en skikkelig bra følelse av mestring og om fødselen ikke var så ille, så får du en positiv fødsels opplevelse og da blir lettere evt neste gang:) men jeg tror nå også at man hører mere om fødsler som har gått ille enn om de som har gått bra fordi at de kanskje ikke føler det er så mye og snakke høyt om hvis det gikk bra.. om du skjønner hva jeg mener...:)

men tror absolutt du bør prate me jordmor el lege, eller sende den mailen, for du bør nok absolutt snakke med noen om det, for ellers blir det bare mye værre om du går med dette inni deg.. tro du meg.. jeg synes det har hjulpet litt og prate med noen om dette.. bl.a min mor.. og andre som har hadd fine fødsler..

Men du får ha lykke til..:)

og er det noe du vil prate om kan du jo sende meg post privat på siden min:)

mange klemmer

Annonse

hm.. nei.. kan jo være bedre at de klipper enn at du revner da? vet ikke.. har som sagt aldri vært gjennom en fødsel før.. de sier du kjenner ikke klippingen og ikke syingen etterpå.. for da er du så fokusert på de andre smertene du har som da er riene og sånnt.. hvertfall sånn som jeg tror og føler det, så tror jeg at den fødsels angsten blir bedre jo mere det begynner og nærme seg.. for på slutten blir du lei og bare vil få ut baby'n.. så da tror jeg du legger det meste til side av angsten.. håper hvertfall det;) hvertfall etter å ha fått luftet ut litt om angsten til andre.. slik at jeg har fått snakket om det:)

• 3 uker senere...

Hei,, Hvor hen i landet skal du føde??

Hvis du skal føde på UL, er det en gaia-jordmor du kan få snakke med, og enten snakker du om fødsel og tanker rundt den, eller du får keisersnitt fordi du er redd..

Da legges det et rødt ark i journalen din som viser at du har vært i samtale med en slik jordmor..

Det er et fantastik tilbud, jeg bruker det selv, og jeg venter barn nr 3.. Nå har jeg blitt redd og usikker for alt.. Og derfor var det legen min som henviste meg ditt,, Snakk med din lege, og hun videre sender deg ditt,,

Hei,,

Skal du føde på Ullevål da kan du få snakke med en gaia jordmor, hun hjelper deg med tanker og hvordan du vil fødselen skal foregå.. Dine tanker blir satt sterkt i forkus og det blir også tatt hensyn til hvordan du vil ha det..

Det blir lagt et rødt ark i din journal som viser at du har vært hos en gaia jordmor, og da blir det du vil tatt hensyn til..

Jeg går selv til en slik jordmor, og jeg er nå 3 gangs fødende, og er blitt usikker på om jeg skal føde eller ta keisersnitt,,

Det er jeg forsatt usikker på, men jeg er så sikker på at mine valg blir tatt hensyn til så jeg føler meg trygg på en måte..

Ellers skal jeg ha barnet mitt i slutten av august,,

Når har du termin,,,

• 1 måned senere...

Huff...... hørtes ikke ålereit ut den situasjonen du befinner deg.

Men du...... tro ikke at du blir sett ned på om du forteller om dine redsler til jordmor. ingenting er for dumt å ta opp. selv har jeg hatt jordmorsamtaler helt fra starten av grunnet fødselsangst i forbindelse med seksuelt misbruk. hehe. tror jordmoren min vet mer om meg enn vennene mine gjør, uansett hva jeg har kommet med til henne, har jeg aldri fått ett negativt resultat. råder deg til å prøve å være modig å si det til jordmor alikevel jeg. tror du kommer til å være sjeleglad etterpå:)

mange klemmer 36 uker på vei:)

Har prøvd.. men virket ikke som hun tok det så alvorlig.. kom bare med mye mere som jeg ikke hadde tenkt på før.. så den samtalen ble ikke så mye bedre av den grunn..hehe.. men begynner og bli litt bedre nå da.. når jeg har latt tanken på fødsel få "modne" litt;) så det går vel bra skal du se når jeg er midt oppi det=)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...