Anonym bruker Skrevet 21. mars 2008 #1 Skrevet 21. mars 2008 Hei, Mener å ha lest at du hadde litt peil på atopisk eksem? Håper du kan hjelpe med et par spm jeg har. Jenta mi på 4mnd har vært plaget med dette en god stund, og vi håpet at fuktighetskrem (har prøvd utallige) skulle ta knekken på det, men fikk beskjed på HS forrige uke om at kortison var eneste utvei nå (var veldig plaget...). Har smørt med det nå i 3 dager, og huden er nesten som ny Men... har jo ikke lyst til å bruke kortison!! Hvilken krem anbefaler du for videre behandling, og skal jeg smøre henne hver dag (også når hun ikke har utbrudd)? Kan vi bli helt kvitt dette eller har hun det nå for alltid? Er veldig plaget på ansikt/hodet men det begynner å spre seg litt nedover halsen og armene. Skal jeg smøre kortison der også, eller håpe på at fuktighetskrem holder det i sjakk? TUuuuuuuuuuusen takk for hjelp!
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2008 #2 Skrevet 21. mars 2008 ( er ikke alva, men har mye erfaring med dette jeg og. vi reiste til barnelege og fikk resept på kortison (fikk det da gratis og dekkt av trygedkontoret) og han skulle begynne å drikke soyamelk (fikk også dette dekt) vi brukte kortison over det hele og smørte med aderma exomega krem fra apoteket!! noen dager smørte vi bare med aderma!! han ble meget bra!! )
Gjest Skrevet 21. mars 2008 #3 Skrevet 21. mars 2008 Jeg er ikke sånn supererfaren da, men har ett barn som har dette. Du må prøve deg frem for å finne det som virker på dere, men vi måtte også bruke kortison i perioder for å få ham bra i tillegg til krem, på det verste type2 kortison som man får på respet, da hadde han blødende og væskende sår... Nå er han 3,5 år og det holder lenge med krem, han har bare noen få flekker på vinteren i år og er vanligvis helt eksemfri på sommeren. Vi har prøvd ut locobase repair, a-creme, aderma exomega, avene for atopisk hud og en til jeg ikke husker navnet på enda. For vår gutt er a-creme den som virker best, men vet veldig mange har god effekt av aderma som anonym over her skriver om, men hos oss virket ikke den i det hele tatt. Ikke locobase heller, men avene var ikke så verst. Ellers er det noen ting som kan være greit å vite. Ikke bruk ull eller poyester, unngå klær med sterke/mørke farger inn mot huden, vær veldig varsom med å gi tomat, sitrusfrukter og kiwi (eller unngå det mest mulig selv om du ammer), unngå at ungen blir svett om du kan, kle heller litt lite på enn for mye, ha det kjølig på soverommet, la barnet gå med store luftige og lette klær på sommeren og vær så mye som mulig i solen, ikke bad oftere enn 1 gang i uken (og med masse olje i vannet) osv. De fleste vokser av seg atopisk eksem, men ikke alle, og vanligvis er første året det værste.
Gjest Skrevet 21. mars 2008 #4 Skrevet 21. mars 2008 Vi smører forreten bare der han er tørr og når han er det, ikke ellers. På sommeren smører vi ikke i det hele tatt siden han ikke har eksem da vanligvis.
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2008 #5 Skrevet 21. mars 2008 Tusen tusen takk begge to Vi får bare prøve oss frem. Skal senke tempraturen her litt (glad i varme... hihi) og kutte ut ull inn mot huden. Har kuttet ned på bading, og kjøpt en olje de visstnok bruker på Riksen. Har forsøkt avene sin krem og a-creme (lukter så sterkt!) uten spesiell virking. Skal kjøpe aderma sin i morgen Sitrusfrukter kuttet jeg ut for et par uker siden og fortsetter med det. Stakkar... får så vondt av henne. Klør så godt hun kan, men har på klorevotter på natten Skjønner lite stakkar...
mamman til to gutter Skrevet 21. mars 2008 #6 Skrevet 21. mars 2008 Mini har ikke atopisk eksem, men har i perioder hatt veldig tørr hud og antydning til eksem. Spurte legen om dette en gang vi var til kontroll på helsestasjoenen og hun sa at det beste var om det gikk bort med kun fuktighetskrem, men hvis det ikke gjorde det, skulle jeg ikke være redd for å bruke kortison i perioder. Hun sa at generelt var folk alt for skeptiske til å bruke det og at det var bedre å bruke det i en periode så han ble bra, heller at han skulle gå og være plaget av det i lengre tid. Ikke egentlig noe tips om hvordan få det bra, men forhåpentligvis kan det hjelpe deg til å bruke kortison når du må det med litt bedre samvittighet:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå