Gå til innhold

trenger litt innspill her..om fast føde-start!

Anbefalte innlegg

Skrevet

når merker man at ungen er klar for grøt/velling?

sara har alltid fått en flaske mme v leggetid, og pupp ellers, men nå har hun begynt å sutre veldig v middagstider, river seg bort fra puppen, (virker som om hun ikke gidder å suge, så har jeg ikke så mye melk, heller lenger)

så vi gir henne en flaske til, 200 ml.

hun er 4 mnd og 1 uke, forresten..

vurderer å kansje gi litt velling istedenfor den middagsflaska, men samboern er litt uenig..

pga allergi fra hans slekt (atopisk eksem) vil han følge anbefalingene om å fullamme i 6 mnd.

han hater eksemet sitt, og unner ikke sara å få den!

men jeg synes det er litt viktig med en mett unge, jeg da!

skal veie når helsest. åpner, og er vektøkninga lav, må vi jo gi fast føde, men hvis vekta er grei, hva ville dere gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

kan nok være hun har funnet ut at det er letter m flaske enn m pupp, sånn var i allefall mine to første barn, nå m tredjemann har jeg kun gitt flaske, da han var 12 uker fikk han velling, fordi han var så misfornøyd og sov mindre om natta og våknet og ville ha mat oftere. d holdt i en liten stund.

begynte å gi han litt tynn grøt da han nå ble 14 uker gml, det holdt også bare litt, vurderer nå å øke den grøt-mengden, kanskje øke til halv persjon av d som er anbefalt på pakken.. gutten min har enormt mat-behov..og han vokser som bare d, han bruker nå str 68 i klær

Skrevet

Uff, jeg er helt grønn.... Hva er egntlig velling??? Veeeldig tynn grøt?? Jenta mi er 15+2 uker, vurderer snart å gi litt mer enn bare MM og MME... Bittelitt maisgrøt i MME, er det velling?? Hvor mye kan jeg gi?

Skrevet

velling er tynn, tynn grøt, som gies i flaske.

hvor mye man begynner med, vet jeg ikke, men de skal iallefall ha smaksprøver i begynnelsen, holder med en tskje, og så øker mann på eterhvert!

Skrevet

jeg begynte først m 1 ts oppi 180 ml, så 2 ts, ...osv deretter 1 ss, 1,5 ss.. så begynte jeg å lage litt grøt av en toppa ss blandet m 60-70 ml mme... skal nå øke m to,tre ss grøt og mer mme

Skrevet

dr. brown`s flasker, har forresten egne flaskesmukker for velling/tykkere drikker...

Skrevet

Ikke for å være frekk mot samboeren din, men siden dere gir mme har dere jo allerede gått bort fra anbefalingen om fullamming ;-)

Dersom barnet ikke blir skikkelig mett bør dere vurdere å innføre en porsjon velling eller grøt. Hun kan jo ikke gå sulten heller. De første grøtene er vel heller ikke det mest allergifremkallende. Dersom han/dere er veldig usikre så gi mme til over påske også snakker dere med helsesøster om hva det er mest hensiktsmessig å gi.

Dersom hun foretrekker flasken å spise av fordi det kommer lettere derfra enn fra puppen kan det jo faktisk hende hun vil puppe mer når den andre maten kommer fra skje?

Dere kan lese om amming og mat på www.ammehjelpen.no og flaskemating på www.flaskeposten.org

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...