Gå til innhold

TIPS OM ALT :D (samlet)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Av alle ting.... Eneten det er vasketips, økonomi, billigsted, nettside + +

Mitt er:

skrive handlelapp én gang i uka for å handle alt du trenger uka gjennom. = sparte penger.

Prøv, så skal du se;)

Lara +/-

Aldri dra på handel sulten!

Mamman til 3 lykketroll

signerer den ! Vi gikk fra 300kr dagen til 900 kr uka (aner ikke hvordan det går an, men det er sant) Sparer deg også for trøtte, slitne, sultne unger i butikken :)

Egen TV-stue. Har aldri sett så lite på TV som nå og føler heller ikke behov for det. Kjempedeilig. TVen står liksom ikke midt i rommet og sier "skru meg påååååå, det er siiiikert noe spennende å se pååååå"

mimmi`80 og Oliver

Få seg en utdannelse man trives med.

mphs

* vær postiv!!!!! Negative mennesker gir ikke seg selv eller andre noe.

Jenny-penny

En kjempefin nettside med mange koselige tips til filmer, mat osv.

www.kosesiden.no

## lille blomst ##

Å gå til manuellterapaut med barna viss det er noe som plager dem. Eks: de skriker mye, har hard mage, er utagerende, er veldig rolige, tisser seg ut + + +

NoDoubt

Liker bedre kiropraktorer til slike ting jeg(altså hjelp til ting med barna som nevnt over)

♥Nusse og Kaja♥

Bytt ut kjøttdeig med karbonadedeig. Mye bedre smak og mye mindre fett.

"Himmel og hav"

kutt ut venner som spiser energi

handle inn det meste en gang i måneden og ta sånne påfyllingsturer sjeldnest mulig.

smil

grå :)

Må bare signere det der med å kutte ut venner som spiser energi - hadde en venninne som var utrolig krevende og meget utakknemlig. Jeg kuttet henne ut for 3 år siden, og føler meg 100 kg lettere ;-)

oktobernurket

Bær barna!

Gir en fin nærhet og mindre stress...spesielt i perioder med tenner og generelt mye grining og klenging har bæring vert redningen for meg når eg skal lage mat, gjøre husarbeid og få henne til å sove. Også praktisk ute:) Men viktigst av alt: gir barna en spesiell tilknytning til foreldrene og mye trygghet.

Yo&LaPirilimbilimbilona

Hadde vært noe.. Prøv med en gedigen unge, og dårlig muskelkraft. :/

Mamma'n til Tobias♥

Aldri kjøp på kreditt..

Big Mawmaw

Å ha 3 kontoer, en for handel, en for regninger og en til sparing og sette opp et skikkelig budsjett.

Ugl@

Takk for at du skrev det Ugl@. Har foreslått det samme for mannen, men han mente det ikke var noe vits. Mente å bruke hans til regninger (der det er mest penger ;o), min til handling og en til sparing...

Skal vise han dette jeg!

Likedan skal vi i gang med å handle en gang i uka!

Ellers:

Bakepulver til å gjøre ren kaffekanner/termoser.

Bakepulver til å rengjøre og få vekk lukt fra teppe.

Zalo til å rengjøre gull.

Pussemiddel til sølv:Liten sort boks man får kjøpt hos gullsmeden. Vindundermiddel uten gnikk og gnu i timesvis. Evnt til sølvspisetøy: klut av samme merke.

Har sikert fler, må bare komme på de!

Nit@ & firkløveret ™

Lytt til magefølelsen i alt du gjør: karriere, kjærlighet, økonomi o.a.

*☆*Rufus*☆*

1. Når du kjøper ny do-kost (10-12kr på ikea), bruker du den først til å skure dusjen med (med jif skurekrem), FØR den settes bort til toalettet og den gamle kastes.

2. Legg frem barnas+dine klær kvelden før. Sparer deg for mye tid!

3. Si noe positivt til minst èn person HVER dag. Det varmer!

frøken blå (hjmh)

Mange gode tips her som jeg henger meg på, og så høyner jeg med:

Slå siden av lokket på glass du ikke får opp (tomatpuré, syltetøy osv) med noe hardt slik at vakuumet går ut, da åpner de lett som bare det=)

*~Tommage~* x2

Jeg har tjent penger på gode tips, litt dårligere tider nå :-)

Men jeg kan jo grave noe frem fra hukommelsen:

-Kjøp en batteridrevet liten melkeskummer. Genial til å få vekk ekle klumper i Biola, røre ut sjokolademelk, jeg bruker den også til sauser.

Men til Biola er den et must, ellers så drikker ikke ungene det.

-Klapp kjøttdeigen flat før en fryser den, tiner mye fortere.

-Jeg kjøper 2 kg poser med kikerter, setter alt i vann over natten, skifter vann og koker de ca. en time. Avkjøles og fryser det ned. Bruker de til alt mulig, kjempesunt og med lite karbohydrater + billig.

-Om sommeren lager jeg nisten med frosne brødskiver, da holder maten seg godt.

-Jeg kjører alt av tannglass og tannbørster i oppvaskmaskinen en gang i blant.

-1 skje med bringebærsyltetøy mot hikke, funker hver gang.

roxanne

Flott innlegg!:)

-Sitronsåpe på ullklær som har fått flekker

- Reisesyketabeletter mot kvalme ved omgangssyken.

Sentralstøvsugeren

Dette sier vel seg selv for mange, men;

Gi barna mye ros og oppmerksomhet=) Kos masse!

Nyttige tips som husvask og lignende er jeg dårlig på....har ett: Sett blomstrene kaldt om natta, da holder de leenge.

cherry coke

Sentralstøvsugeren: hva slags sitronsåpe da? Sliter litt med dette nå skjønner du

Trine og Johannes

+ at når jeg vasker dynetrekk så lukker jeg dem, slipper da at alt mulig havner inni.

- Når oppvaskhanskene er hullete, klipper jeg opp mansjetten i ca. 1 cm brede strikker. Det er superstrikker som er kjempesterke.

- Tegne med blyant på glidelåsen i olabuksen når den går tregt.

Skal komme tilbake med mer.... :-)

roxanne

-Bruk klesrulle (den med lim) for å fjerne støv på lampeskjermer.

roxanne

Seriøst??? Tannbørste i oppvaskmaskinen???

Kjøper heller nye jeg... Tannglass, såpeskåler etc skjønner jeg jo, men sorry, ikke tannbørste i oppvaskmaskinen...

- Hvit tøy blitt rosa?

Legg det i vann med litt sun oppvaskmiddel (for oppvaskmaskin), og tøyet blir hvit igjen.

trompetisten

Jeg skifter ikke ut tannbørsten annen hver uke, kjøper ny annen hver måned. I tannbørsten er det masse bakterier, jeg synes det er greitt at den blir helt ren av og til.

roxanne

Mine er:

-SPAR PENGER! Jeg sparer hver mnd. Å innimellom har det skjært seg å da er det godt å ha ekstra penger på lager.

-Overfør en visst beløp på en regningskonto hver mnd, det som blir igjen er det du har råd til å suse bort. Verste jeg vet er folk som ikke greier å styre penger, desverre har sambo surra masse før han møtte meg, jeg tåler det rett og slett ikke så her er det jeg som styrer økonomien.

Charlie22

sitt godt til rette, lukk øynene, og tenk at varmt mykt lys strømmer over deg; tenk så at en venn sitter ved siden av og får det samme lyset og varmen, tenk så det samme for en bekjent, og til slutt til en du ikke liker så godt.

du blir kvitt masse negativ energi :-)

moshimor

Nå som "alle" har masse børstet stål på kjøkkenet - her er et tips for å få vekk fingermerker og denslags:

Bruk mikrofiberklut med zalo på. Funker som bare det :-)

Og hvis du har svidd noe SKIKKELIG fast i bunnen av gryta: Fyll vann i gryta, og hell et lag med oppvaskmaskin-pulver i bunnen. Det får hva som helst til å løsne!

Hvis klærne har blitt liggende i tørketrommelen og har blitt veldig krøllete, kjør dem på et kort program selv om de er tørre. De blir slette igjen når de blir varme.

~Roskva~og~Solveig~

Genial tråd!

Bli kvitt bananfluer:

- sett et par glass 50/50 med zalo og eddik der fluene er

Unngå misfarging på guacamolen:

- la steinen ligge i skåla med guacamolen, (skrives det sånn???)

babyLinn

Bruk speltmel! Kan brukes til både brød og kaker og er kjempesunt! (men bollene blir ikke grove liksom.....) Dessuten, siden speltmelet må blandes med appelsinjuice, blir det en skikkelig frisk, fin smak:)

Yo&LaPirilimbilimbilona

sitronsåpe til rødvinsflekker (...og tran- og bæsjeflekker osv)

samuraibeibi

Du kan også ha et par dråper sitronsaft i guacamolen for å unngå misfarging. Gjelder forøvrig for andre matvarer som fort blir misfarget også.

romjulsbarn

- Klorin er genialt til å få vekk vond lukt fra sluk

- Heng opp klær med klesklyper, de tørker MYE fortere da enn hvis de henger dobbelt

Det var vel det jeg kom på i farta..

mizzdea

* Mange som sikkert sier fy-fy, men jeg pleier å sette på vaske-og oppvaskemaskin før jeg legger meg eller om jeg skal ut. Så er det ferdig til jeg står opp/kommer hjem:) Sparer mye tid og slipper å høre susinga der;)

* Legge pålegg i bokser! Holder seg mye bedre:)

* Ha på god _nattkrem_ før du legger deg. Huden blir supermyk når du våkner:)

* Oppbevar ting i bokser. Så slipper du at ting flyter overalt!

Lara28 {m/guttekid i 3.pp}

her er mine:

-unn deg en vaskehjelp. Koster ikke all verden og frigjør tid, og mest av alt: irritasjon.

- Bakepulver fjerner røyklukt

- handle 1 gang i uke (helt supert tips:)

- Gå masse tur mens du ammer - da går du ned i vekt samtidig som du får luftet deg selv og babyen

lillyliten og mamma

Sorter bestikket når du setter det i oppvaskemaskinen (gafler for seg, kniver for seg etc)

Går mye fortere å rydde ut av.

Spetakkel

Så koselig tråd:-)

Mitt beste tips (hvis du har motesans da...) er og kjøpe klær på salg.

Jeg har utrolig mye fine klær, også til jenta vår også...noen har jeg kjøpt til vanlig pris men det aller meste har jeg funnet på salg...skikkelig kupp...jeg er en mester i og finne fine klær på salg.

Så setter jeg sammen forsjellige klær, og vips blir det kjempefint:-)

Lille jenta mi

Bytt ut vanlig hvitt mel med "Sammalt hvete finmalt" fra Mølleren, når du baker brød, rundstykker og pizzabunner. Det melet er så finmalt at det oppfører seg på samme måte som hvitt mel. Baksten blir like fin og "myk" som loff, men du får i deg masse fiber og alle godsakene fra grovt brød.

~Roskva~og~Solveig~

Skal du vaske bort blodflekker så bruk kaldt vann.

Cat78 ¤oktoberjente¤

Slik får du de økonomisk tøffe månedene til å fordufte:

Det krever litt tid, men det er verdt det.

Finn ut hvor store alle utgiftene dine er i løpet av året, legg sammen bhg-regninger, strømregninger, lån, telefon osv... Den sluttsummen er ganske kjip å se, men men... Del dette beløpet på 12, da får du hvor mye du har i gjennomsnitt av regninger pr. måned. Sett dette beløpet ++ inn på konto hver måned - i perioder med lite regninger vil kontoen fylle seg til perioder med mye regninger. Da får du en forutsigbar økonomi, og du slipper å tenke på tøffe perioder... Og du har alltid penger til å betale regningene med.

mine-dine

Gni speil inn med barberskum,så dugger det ikke på speilet.

Bruk baby olje isteden for skum når man barberer seg.

mamma`n til william

Kjøp vintertøy til barna på salget, har kjøpt Polarn og Pyret sin svindyre vinterjakke til 40 %, blir god å ha til neste år.

Odd Molly

:) ha med hundeposer i stelebagen, så har du alltid noe å legge skitten bleie i:)

Ha en våt klut i en brødpose i stellebagen så slipper du våtservietter

Ha alltid med en myk leke til poden på resturant så forstyrrer han ikke de andre gjestene...

Heng opp klsvasken systematisk, lettere å ta den raskt ned igjen

Skjær opp agurk, tomat ol og legg dem i bokser, enklere når man har dårlig tid

undersøk om klubber ol du er medl av gir rabatter

Evt meld deg inn i kubber som gir det

Mamma til lilleprinsen:)

Ha dynetrekkene på vranga, bare vrenger dem på dyna når du tar nytt trekk på.

havaianas

Spis 4 eller 5 måltider i døgnet. Dette setter igang forbrenningen og er mye sunnere for kroppen

spis alltid frokost

viss du har lyst på noe søtt, unn deg det, men spis noe grovt brød etc først. Da demper du det høye blodsukkeret man får om man spiser søtt når man har lavt blodsukker.

dione

- Pusse vinduene med avispapir for å få de skinnende blanke.

- Rengjøre termoser med bakepulver, fjerner alle kaffelukt ol.

- Skylle oppvasken i glovarmt vann (for de som ikke har oppvaskmaskin), så tørker den fortere.

- Skal du sote rutene på bilen din med film, ta en tapebit på hver side i hjørnet på sotningsfilmen så får du den fra hverandre :P

- Ha en egen skittentøyskurv til sokker, truser og boksere. Så slipper du å leite i de andre skittentøyskurvene og alle sokkeparene ligger på et sted.

- Når du skal fylle vinduspylervæske på bilen, ikke hell med tuten forover. Ha en hånd i hanken og en under kanna og hell med siden opp. Da unngår du å søle og at der skvulper over.

- Skal du helle juice fra pappkartong uten plastikktut på, stikk et hull i motsatt side av åpningen. Slipper luft inn i kartongen og det slutter å skvulpe.

- Har du forhjulstrekk på bilen din, men sliter med å komme deg opp en bakke f.eks i innkjørselen, rygg opp. Funker hver gang. Eller kast ut de som sitter i baksetet hvis de er tunge.

- Får du ikke opp syltetøyglasset, stikk en kniv mellom lokket og glasset og slipp ut vakuumet.

- Sitter to glass fast i hverandre, varm opp det ytterste glasset. Varme gjør at ting ekspanderer og du får ut det innerste glasset.

- Skal du rengjøre microen, ha eddik i en liten skål og kjør en runde med den inni microen først. Fett og smuss løsner så lett som bare det.

- Eddik funker også hvis du har brent deg på brennesle. Smør litt på huden og det slutter å klø.

- Smør løser opp tyggis.

- Har du brent mat nederst i kjelen og det ikke er en teflonkjele, ha litt cola i kjelen og kok opp. Blir gullende rent etterpå.

- Cola løser forresten opp det meste.

- Sitron også.

- Stålull og litt vann fjerner rust på blanke overflater.

- Har du brent deg gjør iskaldt vann vondt bare verre. Hold stedet du har brent deg under lunkent vann i stedet.

- Er du tom for sminkefjerner, lån en våtserviett av mini i huset. Gjør omtrent samme nytten ;)

- Dildorens er knall for sår hud etter barbering.

- Når du farger håret, vask de stedene på huden hvor du har fått hårfarge på med en klut med litt shampoo på mens fargen virker i håret, da slipper du å slite med stygge flekker i panna og rundt ørene etterpå.

- Vil du ha skinnende blankt og fint hår, vask det i øl ;) Husk å skylle GODT etterpå.

- Gjennomsiktig neglelakk hvis strømpebuksa revner.

- Gjennomsiktig neglelakk på vorter.

- Gjennomsiktig neglelakk bak på f.eks søljer eller smykker hvis du har nikkelallergi.

- Cola mot kvalme (inneholder mye sukker som gjør at gassen du føler deg kvalm av brytes ned, pluss at du får rapet litt).

- Smør zalo på flekker på klær før du vasker de i vaskemaskinen.

- Klorin til rosa klær som egentlig skulle vært hvite.

- Klorin hvis det lukter vondt i sluk.

- Kaffe inneholder MASSE antioksidanter.

- For å bli kvitt midd, frys ned dyna og puta, da dør midden.

- Midd liker seg ikke der det er luft, enda en god grunn til ikke å re opp senga.

- Hvitløk hjelper mot mark i magen (har jeg blitt fortalt)

- Skal du strø i innkjørselen, bland litt salt i grusen. Da fryser grusen fast til isen og blir liggende som et sandpapir.

Det var omtrent alt jeg klarte å få vridd ut av hjernen min, håper noen av tipsene kommer til nytte en dag =)

Mexikjexi

jeg kom på en ting til: vask tv'en med tøymykner (bittelitt på en fuktig klut). Tøymykner er antistatisk og du slipper at tv'en blir en støvmagnet.

Mexikjexi

jeg slet sånn med røde prikker og sånt når jeg intimbarberte meg. prøvde alt. sink salve. olje, den man får kjøpt på kondomeriet og sånt.

kjøpte meg en grønn tube med alovera på daglivare butikken som står 98 % alovera på.

smører meg med den hver dag etter at jeg har vært i dusjen.

har ikke klødd eller fått noen prikker etter at jeg begynte å bruke den :-)

kjempe fornøyd :-)

fantejenten:oP

Å lese denne linken ;-)

Gifteringen:-)

-Stearinflekker går bort hvis du legger gråpapir over og stryker med strykejern

-Tyggis går bort hvis du hiver plagget i fryseren, det stivner og det pelles bort

-Busene til babyen tas lett med den runde enden av en shingernål (hårnål)

-Har du kokt fisk, er den letteste måten å få bort fiskerestene (blir jo lim) å vaske kaserollen med fiskevannet

-Lag mat fra bunnen av: Billigere, sunnere og bedre

oktobernurket

Oppbevar batterier i kjøleskapet. Jo kaldere det er dess saktere flyter strømmen og batteriene holder lenger ;)

Jeg kom på flere!

Har du kjørt deg fast i snøen med bilen og du kommer deg hverken forover eller bakover, ikke spol. Det eneste du oppnår med det er at det blir enda glattere. Vugg bilen ved å gi litt og litt gass til du kommer deg løs, eller prøv å kjøre igang fra 2. gear. Mindre sannsynlighet for at hjulene spinner da.

Har du dovne colaslanter igjen i flaska? Lag isbiter av colaen og bruk de neste gang du skal drikke cola. Da slipper du å få utvannet cola når isbitene begynner å smelte.

Bland tran med sitronsmak i f.eks appelsonyoghurt, så får mini i seg tran uten at du trenger å tenke noe mer over det.

Aluminiumsfolie nederst i vasken og vann og salt oppi sammen med sølvtøyet skal visstnok gjøre det skinnende blankt.

Er kosebamsen møkkete, putt den inn i et putevar og vask den på finvask i vaskemaskinen. Ikke bruk tørketrommel! Heng den opp i det ene øret så vannet samler seg på ett sted og renner ut nederst :)

Mexikjexi

IKKE bruk varmt vann til å skylle bollen du har hatt mel og deig i. Det løsner mye fortere med kaldt vann! ;)

Mexikjexi

Starter ikke bilen din etter at du har vaska den kan det være at du har fått vann i fordelerlokket (under panseret). Ta det av og tørk inni, eller få noen til å gjøre det for deg ;)

Er du høygravid og sliter med å få snudd deg rundt om natta, legg en oppklippet søppelpose under et laken og du kan skli deg rundt som du ønsker =)

Ei venninne av meg skulle slutte og røyke og gikk alltid rundt med en plastellinaklump i veska. Hver gang hun fikk lyst på røyk, tok hun den opp og begynte å fikle med den. Funka for henne, og er sikkert verdt et førsøk.

Hau du maur i huset, strø litt kanel der du tror de kommer inn.

Fluer liker ikke fargen BLÅ.

Vil du ha døra oppe om kvelden sommerstid, men plages med at mygg og andre kryp kommer inn, kjøp et sånt "forheng" (husker ikke hva det heter i farta) med tråder med f.eks perler på, smør inn hele greia med sitronsaft, heng det opp i døra og hold myggen unna.

Lag din egen myggspray: Vaniljeessens og vann.

Mus hater lukten av cayennepepper. Strø cayennepepper der du mistenker at musen kommer seg inn.

Hvit skokrem legger seg mer jevnt på skoen hvis du smører den inn med alkohol først.

Gamle egg flyter.

Sølvtøyet oksiderer (blir svart) mye saktere hvis du oppbevarer det lufttett, for eksempel i plastikkposer med forsegling.

Knirker døra, ha zalo på hengslene.

Når du planter blomster ute, blomstrer det mye mer til slutt hvis du kniper av de første skuddene på planten (da oppmuntrer du planten til å lage MANGE skudd).

Oppbevar egg med den store enden opp, da holder plommen seg i midten og eggene holder lenger.

Tørr sennep eller sennepsfrø fjerner løklukt fra hendene og skjørefjøla. Ha på og vask bort.

Ha stearinlys i kjøleskapet i noen timer før du skal bruke de, da drypper det mindre og du slipper å ødelegge duker etc.

Våtservietter fjerner ganske bra flekker på tepper ol.

For å holde pipa rein, ha litt salt inn i peisen når det brenner der.

For å få kobberkjeler ol. skinnende rene, bruk ketchup!

Eddik fjerner vond lukt. Lukter det dritt etter søpla, ha en skål med eddik i søppelskapet og lukta blir borte.

Har bildene detti ut fra albumet og festa seg til hverandre? Bruk hårføneren på det svakeste og føn bildene til de løsner fra hverandre igjen.

Hvis stueteppet har fått merker etter f.eks salongbordet skal det visst virke å legge en isbit på. når den smelter vil teppet reise seg opp og bli jevnt igjen. om det funker aner jeg ikke.

Brente greier under strykejernet: gni det bort med aluminiumsfolie.

For å få klær til å tørke MYE fortere, ha et par tennisballer sammen med klærne inni tørketrommelen. Klærne tørker ikke bare mye fortere, de blir også skikkelig myke og fluffy.

Håndklær blir skikkelig myke og gode også =)

Vrenger du klærne før du vasker de holder fargen mye lenger, særlig på olabukser.

Sur lukt på håndklær: Ha litt eddik i vaskemaskinen og vask dem.

Gni såpe på glidelåser så glir de lettere.

Urinveisinfeksjon: drikk masse tranebærsaft, evt cosmopolitandrinker (masse tranebær i) ;)

Er du deprimert kan det være at du mangler b-vitaminer i kroppen. Spis masse spinat eller annet b-vitaminrikt og se om det hjelper.

Tyggis i håret: væt håret i cola og gni det ut.

Hikke: Drikk et glass vann uten pustepause.

Oppkast/kvalme: Sug på en isbit! Dette kontrollerer brekningsrefleksen. Saftis funka også på meg da jeg gikk gravid ;)

Puh....

Mexikjexi

Er du fyllesyk, ikke bli liggende i pysjamasen på sofaen. Ta deg lang, god dusj og smør deg inn med en god krem, finn fram de deiligste nyvaska slække-klærne du har og ta på deg de. Du føler deg garantert mye bedre etterpå =)

Masse vann å drikke og frisk luft gjør også susen.

Drikk også masse vann før du går og legger deg etter en tur på byen, selv om du ikke er tørst.

Og visste dere at det ikke er sult dere føler etter en runde på byen, men snarere mangel på salt? ;)

Mexikjexi

Hehe, godt at noen kanskje får bruk for kunnskapene mine ;) Bare å sende en mail vetth, så skal jeg se om jeg vet om noe lurt ;)

Mexikjexi

Ta en stor-rengjøring i omgangskretsen og bruk kun tid på de som tilfører deg noe godt. Og som alltid stiller opp slik du føler at du gjør selv. Resten kvitter du deg med, eller legger i bekjent-kassa.

Ha det pent hjemme og kjøp friske snittblomster til deg selv hver uke. Spesiellt på denne tiden av året. Tenn masse stearinlys på kvelden.

MissT *is pregnant*

Hvitvin får bort rødvinsflekker! :-)

anesam

Oppbevar plastfolie / glad pack i fryseren.... da klistrer den seg ikke sammen før du har fått den på plass:) Blir nesten som et vanlig ark, og "effekten" varer bare til du har fått plasten på plass over bollen / maten....

babyliten har blitt stor

Kle alltid av deg på badet før du legger deg så slipper du masse klær på soveromsgulvet,

eddik i en skål i kjøleskapet fjerner vond lukt i kjøleskapet.

lag mye når du lager middag og frys ned restene i porsjonsbokser så har du om du ikke orker lage middag en dag.

aldri gå sulten eller tørst på butikken

lyst på sjokolade? spis en nutrilettbar istedet, den med karamell er faktisk ganske god, tar søtsuget og er sunn:)

Tigern & Lille Krabben Lucas<3

- Verdens beste vaskemiddel: litt salmikk og litt zalo i varmt vann. Det tar det meste og er genialt til vindusvask, rundvask osv. Husk hansker :)

- Lukter det ekkelt i mikroen: sett inn en liten skål med vann m/ en sitronskive i, sette den på et par minutter og mikroen lukter godt samt at skitten løsner lett :)

- Avtal med en venninne å gå 1 time rask tur en gang pr uke til fast tid. Det er en hyggelig måte å få litt mosjon på.

- Mot omgangssyke/fyllesyke/kvalme: trekk en kopp gønn te og ha i en skive ingefær mens den trekker. Drikk gjerne flere kopper.

- Ta et fotbad sent på kvelden, smør inn føttene med flere lag god krem, ta på et par bomuldssokker og la de sitte på til dagen etter. Du våkner med "nye" føtter.

- Også må jeg henge på de som allerede har skrevet: handle 1 gang pr uke. Det er genialt. Sparer tid, penger og irritasjon :)

- Lag ukesmeny - det gjør livet enklere :)

Ho dærre

Hvis du har sølt diesel på noe( kanskje ikke såå vanlig, men) så vask over med vann blandet med en spiseskje vaniljesukker. Tro det eller ei :o) Sambo hadde sølt ned hele buksa med diesel, slengte den i vaskemaskina og strødde ut et par spiseskjeer vaniljesukker, vasket på 40 grader, og vips buksa luktet rent:o)

♥tuskepus&Henrik♥

noen dråper peppermynteolje når man vasker sengetøy. dreper bakterier.

storhandle på den billigste matvarekjeden du finner. fryst kjøtt, fryste grønnsaker, fryst fisk, fyll fryseren.. sparer mange lapper på det.

slå av alt som er på stand-by. det drar masse strøm! dårlig for økonomien og ikke minst for miljøet.

aldri vær redd for å ta en tjanse. mange er altfor redde for å bryte ut av forhold, si opp en jobb eller liknende. man vil nok aldri angre på å ta flere tjanser!

Bajamaja

Har du sotete/møkkete glass på ovn/peis/steikeovn?

Fukt pair, dypp det i kald aske og gni på glasset. Tørk av med fuktig papir. De blir glinsende rene!:)

Sentralstøvsugeren

lag timeplan for husarbeid og aktiviteter m ungene

*lag middagsmeny for en måned

*skriv ned alle tinga du "må" gjøre, og fordel dem utover uka. har du oversikt så er det mindre tiltak å gjøre det

*i stedet for lørdagsgodt så skjer opp frukt, ha dipp, bak boller og server kakao attmed ( eller pannekaker, vafler m is og bokstavkjeks ) sunnere og mer koselig enn å spise snop synes eg, går og ann å lage gode smoothies eller milkshakes.

* bakepulver eller grønnsåpe funker på fastbrente matflekker

** rydd alt etter hvert

* ikke legg deg ned å ver sjuk før du må ( det gjør deg bare verre )

* drikk mye vann ( for alt fra slanking til å gjøre deg friskere )

* før du tar paracett mot hodepine eller feber så drikk en halvliter med vann ( feber og hodepine kan komme av dehydrering, spessielt når du ammer )

* for å få i meg nok vann bruker eg å kjøpe ei olden flaske med "tute" kork og bare fylle på den med spring vann og alltid ha den med meg ( den var den beste tingen eg hadde med når eg fødde ) " tuteflasker" er og veldig gode når du skal få i barn vatn

* kokt vatn er bra for omgangsyke ( gjerne avkjøl det litt , kan ta det oppi vannbad viss det haster )

* gjør grønnsaker til en naturlig del av middagen, ikke gi oppmerksomhet når di ikke spiser eller spiser em, di skal vere på lik linje som resten av middagen

* ha faste fiskemiddagdager ( vi har fiskeprudukt på mandag og onsdag )

* spinatsuppe gir mye jern og er bra for gravide

* har du ei svart sølvskje så putt den oppi taco sausen, da blir den skinnende blank

* ha havremel i bakst, og pannekaker og lignende ( går og fint med havregryn i pannekaker )

* gi mer ros enn ris

* ta ladere og alt som avgir varme utav stikk kontakten når det ikke er i bruk

* lag budsjett for hver mnd

* viss du får ei reining du ikke kan betale der og da, så ring dem med en gang

* finn på ting med familien, gå en tur i skogen, grill pinnebrød, ta en fjelltur, gå å bad, gå på bibloteket.

* ver litt ute hver dag, viss det er stygt ver, så gå på besøk el. spesielt viss du er hjemmeverende.

* reis bort og overnatt hos noen av og til, for å få litt avveksling

* plokk vårblomster

* spis sammen når dere kan, tenn gjerne lys og gjør det koselig.

* fortell mannen hva du vill, ønsker og håper, hva som irriterer deg og hva som bryter deg ned, han kan ikke lese tanker og som ei viss dame sa en gang " det er ikke noen gjette lek det her" ikke forvent at han skal gjøre ting viss du ikke har sagt at du setter pris på eller ønsker at han skal gjøre det.

*bytt til spareperer i rom som du ikke bryr deg så mye om, feks kjeller osv.

* kast badevekta , ikke snakk om vekt forran ungene ( viss mor eller far er opphengt i vekt så blir barna ofte det og ) , ikke si foran barna at , ånei eg ser feit ut, eller eg må gå ned i vekt ( di kommer til å få nokk press om utseende utenom hjemmet, og det blir følt som press når mor eller far har negativ holdning til vekt el kropp ) i det hele ikke si negative ting om deg selv forran ungene, sås får di et bedre selvbilde. dette betyr ikke at du ikke skl holde deg i form eller kutte ned på fett ol

* bruk ull, det regulerer temperaturen og hindrer fukt

* ha en myk gulpeklut under hodet til babyen i senga, så slepper du å skifte sengklær hver eneste dag.

* kjøp store gassbleier og klipp opp til små kluter, så har du ypperlige bleieskift kluter.

* maser brystet når du ammer. og viss du får spreng eller brystbetenelse så ha på ei varmeflake ( ev ei brusflaske m vamt vatn) ta deg en varm dusj mens du maserer brystet og prøv og melk deg.

* ta deg fem minutt med knipeøvelser hver dag

* brett klær mens du ser på tv , sparer du tid

* legg for små barneklær i kasser merka med størelser

* kaffigrut på blomster

* ta vare på gode stunder med bilder, dagbok eller lignende

* lag liste over husoppgaver og fordel på deg og mannen, ha klare oppgaver til hver, og ver streng på det

ulla,krølla,tullaognurket

Drit i den nye bilen og ta med familien til Mexico et halvår.

->>-

kom på en til : heng et ark på kjøleskapet, eller en aen praktisk plass og skriv ned ting som du trenger eller går tom for med en gang, så har du en god handlelapp når du skal handle

ulla,krølla,tullaognurket

meld deg inn på vings nyhetsbrev der du får gode tilbud på turer!

du kan gjøre et skikkelig kupp! :D

reis og kos dere :) prioriter en tur istedet for dill dall og nye møbler for eks. d kan vente litt til :) reise gir oss livsgnist og en god pust i bakken, mer familietid og mer kos :)|

Allina

Lag huskelister og heng dem opp på innsiden av soveromsskapene.

Har laget en liste som jeg bruker om og om igjen når jeg skal til syden. I begynnelsen savnet jeg et par ting, føyde det til på lista når jeg kom hjem :) Husk å ha noen linjer du ikke har skrevet noe på.

Har også en list for hyttetur ;)

Deilig å slippe å begynne å tenke på hva jeg må huske å ha med meg hver gang jeg skal ut å reise ;))

Askepott gifteklar 21 Juni

Dytter denne geniale tråden jeg ;))

Askepott gifteklar 21 Juni

Send inn dine beste tips til ukeblader, Pluss tid o.l. Kommer de på trykk kan du vinne ting, flax lodd m.m.

Familiens såpebehov har vært dekket et års tid på grunn av tips jeg har sendt inn til Pluss tid.

Så dette er GARANTERT det beste tipset:-)

roxanne

koke rabarbra i ti min i kjeler som er flekkete så blir de blanke igjen

Bærta å babyn

Mitt beste anti-stresstips er å bruke Outlook. Jeg skriver ned alle ting jeg må huske å gjøre, så slipper jeg å huske så mye. Jeg må bare huske å gå innom Outlook hver dag. Det er deilig å krysse av når jeg har gjort en oppgave og det hindrer meg i å tenke på jobb hjemme.

Kebbelife

Her var det jammen mange gode ja!!!!

Føyer til:

Når oppvaskkosten er rød/orange etter å ha vasket noe med tomat i og den ikke vil bli ren igjen - vask den i oppvaskmaskinen.

Neste gang kaster jeg inn tannbørsten også ;)

Mot hikke: trekk pusten og hold så lenge du klarer, når du nesten ikke klarer mer trekk inn litt til luft, hold, trekk inn litt til... Funker alltid på meg!

Mot fyllesyke: har hørt at det er bra å drikke et stort glass melk før man legger seg. Har ikke prøvd da jeg ikke tåler melk men...

Det hjelper også å få i seg litt mat ja.

Ellers skal visst reisesyketabeletter før man legger seg også fungere fint!

Og inspirert av Mexikjexi (som forøvrig helt klart er dagens tipser! takk for mange gode) - jeg også går rundt med totalt ubrukelig informasjon. Et godt råd, som jeg tviler på noen av oss noen gang får bruk for, men skulle uhellet være ute:

For å løpe fra en krokkodille: løp sikk-sakk!

De er innmari raske å løpe rett frem, men trege å snu, så det må være store "sikk-sakker" så den må snu masse :-D

Hvorfor går man rundt å husker slikt?

Jaja...

Fiona-

-Kok svidde kasseroller i Cola. Har du klart å svi maten i bunn av en gryte, vask bort det du kan med Zalo og vann, ta litt Cola i bunn av gryta og kok det. Gryta blir gullren igjen :D

-Ser kasserollene dine gamle ut i bunn. Kok de i rabarbra og vann. Skjær opp 2 - 3 stilker med rabarbra, fyll på med vann og kok det. Og grytene blir gullrene igjen.

Jeg har nemlig sett på Ekstrem oppussing, og der er det mange gode tips å få. Og iallefall siden jeg er verdens dårligste husmor :D

June&♥Ellen♥

Bruk det du har.... Ha "tømme frysen uke" en gang i blant, så slipper du å kaste ting som har ligget for lenge i frysen...

Trilletralle

* Legg denne tråden til på Favoritter(Stjernen under adresseboksen) så kan du ta den frem å "pugge" når du trenger det:)

Ellers;

* Gnikk fingrene i kjønnenvasken etter du har kuttet opp løk, det fjerner nemlig løklukten;)

Ina&Isac(12uker)

Ha plastikk kurver i kjøleskapet til pålegg,1 for oster,1 for tuber,og en for leverpostei smør etc:) MYE ryddigere og mer oversiktelig:):):)

ღ♥mamsen til oscar:O)

gi halv døde blomster litt salmiakk så våkner de til live igjen

Rondi

I disse påsketider:

Klipp stilken på tulipanen ca 1 cm før de settes i vann, stå med plasten på en halv time og ha vann ca 1 cm opp på stilkene - fyll på etterhvert ( Tulipaner drikker med hele stilken, så dersom du fyller helt opp, så forspiser de seg og spretter ut med en gang for så å falle død om.. har vi ikke alle opplevd det?) Sett blomstene kaldt om natten. De holder seg garantert mye lenger!!

klaes22

Genial tråd!!! Lagret under favoritter nå. ;)

- Ha faste avtaler på hvem som gjør hva og når i forhold til barna så slipper man og irritere seg over at ikke den ene tar i et tak. (Her er kveldene blitt så behagelige etter at vi fordelte oppgavene mellom oss)

- Gulpekluter er geniale for de som har gulpekluter. Ha en under hodet til babyen i senga, i bilstolen, på stellebordet. Sparer deg for mye vask! Brett de gjerne til trekantskjerf og bruk som smekker ved gulping og sikling. Litt flere lag å gulpe/sikle gjennom før det kommer inn på kroppen...

- Legg tørre vaskeservietter under baken på babyen når du skifter bleie før babyen får fast føde. Bæsjen er gjerne så pass rennende og gjerne litt overalt bak og foran, greit å slippe nytt håndkle for hvert skift.

- Lag fruktmos, f.eks av pære og frys i terninger som du legger i grøten. Det kjøler den ned til perfekt temperatur og gir litt smak.

- Ha alltid en klut liggende på kjøkkenet til vask av hender og ansikt etter måltid.

- La barna hjelpe til med å rydde så tidlig som mulig. Det gjør det at det blir en del av hverdagsrutinene. Her er frøkna blitt en reser til å rydde.

Sessa ruger på nummer to!

God gammeldags sun light sepe ....., tar alt av flekker ( fra blåbær til rødvin)

Skravlemamman

Hvis sausen eller gryteretten mangler "noe", så er cayennepepper svaret. Vidunderkrydder for god saus.

Frys ned rødvinsrester i isterningsposer- glimrende å ha til matlaging.

Tupperware har verdens beste isskje!

Merrily vil ha nytt nick

Kjøp vaskepulver og skyllemiddel på Binders. Der får man store kartonger med vaskepulver som varer i evigheter.

DET sparer man penger på :)

Bris & ♥ miraklet ♥

Hvis barnet ditt har fått tyggi i håret, så ta natusan baby olje med såpe i. Da glir tyggien av håret.

aa11bb22

Bland olivenolje, sukker og litt honning og eventuellt litt duft olje så får du en nydelig bodyscrub. Men ikke lag for mye for jeg tror ikke holdbarheten er evig:) Bland slik at du får en tykk masse. Skrubb deg i dusjen.

littanonym

legger til at sukker og salt smelter for i andre vesker så vær rask å bruk det fort.. hehe

legger til:

*frysing av bunnbrus så man har isbiter til neste gang.

*teposer underøya mot poser og blåeringer

*babyolje før man barberer seg her og der.. oxo bra før soling så blir man ikke så tørr

*bruk en hvit kajal før du napper bryn, tegn påå for så å napp.. så napper du ikke feil

*damp ansikt over kokende vann for så og ta ansiktet under ISKALDT vann da kommer alle sorte prikker ut av seg selv

*grønnsåpe i fot bad

*grønnsåpe på sår

*lavendel på sår

*lavendel under hodeputa på en baby som ikke vil sove

*lavendel under din egen pute om du ikke får sove

*lavendel i fotbad for slitne bein

*drikk to glass vann før mat og ett etter om du skal ned i vekt, det gjør

at kroppen blir mett og maten sveller

*kald dyne-legg den over ovnen før du legger deg eler da med vifta og ta under dyna(bakenden er åpen liksom)

*ta fruktpure og vann på flaska til barnet.. vips så har du sunn saft:)

*frys ned sviskesaft olign. i isbit poser så har du rett posjon når du trenger det.

*baby olje kan brukes som hårkur.. blankt og mykt hår

*vask en hånduk med ull så blir ikke ulla nuppete eller misfarget

*ukesmeny på middag

*smør lunch og eller frokost på kvelden(sparer tid)

*salt innkjørsel\trapp med salt på kvelden så er den is\snøfri på morgenen

*spis kun godteri på lørdag.. da er det mye mer koselig og godt ikke minst

*samme med brus

* posjoner ut leker til barna.. så di hele tiden har forskjellige leker omtrent.. da maser di ikke etter nye leker.

*vask oppvaskmaskina med finish en gang i blant, oxo den trenger rengjøres

*rens filter på vaskemaskin og tørketrommel og støvsuger så slipper du tenke på det.

DenSisteSamurai

Zalo fjerner rødvin! Reddet vegg-til-vegg-teppet på hybelen med det...

Skrubb kjøkkenvasken med oppvaskmaskinpulver så blir den skinnende igjen

Mamman til lille nurket

Hvis du søler rødvin, hell på hvitvin, og flekken løser seg opp.

Ser flere andre anbefaler ukemeny, det er genialt.

Handleliste: på Europris har de sånne blokker med magnet på baksiden, heng en på kjøleskapet og skriv opp med en gang du går tom for noe.

Handle en gang i uka.

Tegneblokk til barna: Nille har store blokker med tjukke ark. Str. fra A3 til A5, og det er rimelig. Akvarellark er det egentlig.

Hvis du er en rotekopp/samler, les: Rotekoppens ryddebok(undertittel: Få ting på plass og kvitt deg med resten) av Rita Emmett. Den har blitt min bibel;-)

Et av de beste rådene jeg noen gang har hørt for å holde det ryddig er fra den boka: Hvis det tar under ett minutt, gjør det med en gang! F.eks. sett inn i oppvaskmaskina for hver gang du har brukt noe/ Rydd boka du nettopp ble ferdig med inn i hylla med en gang/Sortér vekk det fra posten som du ikke kommer til å lese med en gang du har hentet den osv.

Ikke kjøp bøker/blader, lån dem på biblioteket! Men husk å levere/fornye i tide, ellers kan det bli dyrt...

Silikonspray kan brukes til det meste som skal smøres, dørhengsler/låser osv.

Hvis du får rødlig belegg i dusjen(fliser), spray med klorvann, for det tar alger(det er det som er rødt).

Hvis du tar mange bilder med digitalkamera, sortér dem i mapper etter dato med en gang du legger dem inn på pc, så slipper du å rydde tusenvis av bilder senere.

Ha en ekstern harddisk til backup av bilder, så forsvinner de ikke ved datakrasj. Evt. kan du ha cd/dvd-kopier, eller begge deler!

Husk at salt ødelegger betong/mur, så har du murtrapp eller lignende, ikke strø den med salt...

~©omane~

Hvis du har fått mus i hus, finn ut hvor de kommer inn og tett igjen den lille åpningen med stålull. Mus klarer ikke gnage gjennom stål.

Ta en skikkelig rydde-runde på barne rom et par ganger i året, rydd vekk leker som barna har vokst i fra og kast leker som er ødelagte. Sorter i kasser. Da er det lettere å ha oversikten over lekene.

Skal du lage skinkestek så stikk hull med en kniv og dytt i hele eller halve hvitløksfedd. Gir en utrolig god smak.

Lag marsipankaken opp-ned. så får man et fint jevnt trekk.

Ha en plast kurv i matskapet til poser (supper, sauser etc.)

Legg litt oasis i bunnen på pottebloster så har de vann litt lenger.

mortil2 enda

Fortsetter under...

Skrevet

Ah, den lure tråden :-)

Husker denne fra en tid tilbake. Synd det ikke er sånn sticky funksjon på dette forumet for denne burde ligge på topp

Skrevet

Enig..

Prøvde å kategorisere dette, men herregud å lang tid det skulle ta!

Kjekt om tipsene lå under f.eks

Flekker - klestips - på badet - skadedyr - kjøkkenet - økonomi etc.etc.

Men jeg kommer sterkere tilbake:) Har jo begynt på det, så....

• 1 måned senere...
Skrevet

stili:)

-skrell bananen "feil veg".. så slipper du de lange trådene..

(var det eg kompå i farta) *knise*

Annonse

Skrevet

Et til fra meg: Bambus! Bleier (for dere som bruker tøybleier), ammeinnlegg, kluter, sokker (har på cubus;), hånkdklær osv

Bambus er antibakterielt og superabsorberende. De holder seg mye i vask (uten tøymykner og tørketrommel) og det er mer miljøvennlig enn bomull. (håndklær, kluter, tøybleier, ammeinnlegg og tøybind får du bla annet hos krusedull.net)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...