Gå til innhold

Jenta mi på 7.5 mnd har fått et slags eksem.....noen som vet hva dette kan være?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Utseende: Det er områder eller flekker med sår/tørr hud ca på størrelse med et kronestykke. Noen større, noen mindre. Noen avlange, noen runde.

Hvor: Har de på oversiden av ankelen, bak på lårene og på overarmene. Litt på ene knoken. Er også tørr under haken.

Når: Dette har kommet gradvis de siste ca 2 ukene og blir veldig rødt etter bad.

Nye ting de siste ukene: brødskive med leverpostei. Ellers ammes hun enda og får grøt og middagsglass.

Tiltak: Vi bader hver kveld vanligvis, men har nå kuttet ut uten at det er blitt bedre. Ser ikke ut til å plage henne. Smører masse.

Noen som vet hva dette kan være? Er det typisk atopi?

Takker masse for svar!!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok best at du tar henne til fastlegen for henvisning til hudlege. Jeg har 2 atopikere og vil gi deg det rådet. Bad henne gjerne, men ha alltid olje i badevannet. Vann tørrer ut huden. Men har du olje i det vil det tilføre huden fett.

Håper dere får god kyndig hjelp!

Skrevet

Virker som det er det samme jenta mi har. Helsesøster så på det sist vi var der. Typisk barneeksem/atopisk eksem sa hun. Vi prøve respetfri kortisonsalve og den hjalp på de verste flekkene. Nå smører vi med decubal som er anbefalt for tørr hud/psoriasis.

Klør hun? Det gjør ikke jenta mi. Kløe er typisk når det er atopisk eksem (sikkert eksem generelt sett...)

Spør fastlege eller helsesøster hva du skal gjøre ;)

Skrevet

Virker som om det er eksem ja. Du kan prøve å smøre tynt med Mildison i maks 5 dager og en fet krem f.eks. Apobase rød 10 min etterpå. Anbefales også for atopisk hud. Jeg har prøvd mye forskjellig og den virker som en god fuktighets/fet krem etter anbefaling av en annen mamma her som er "ekspert" på eksem.

Uansett ville jeg gått til lege for å få diagnosen (kan jo være noe annet også) og en smøreregime tilpasset din baby. Spar på alle apotek-kvitteringer i forhold til kremer og oljer osv. Noen vokser dette av seg, og det kan variere veldig med symptomfrie perioder. Jeg fikk beskjed om å ikke bade han hver dag i opplussende perioder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...