Anonym bruker Skrevet 20. mars 2008 #1 Skrevet 20. mars 2008 Skjønner de det bare av seg selv?? Når "skal" de kunne dette? (når er det vanlig?) Tips til sanger/rim og regler? Hvor mye holder dere på?
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2008 #2 Skrevet 20. mars 2008 jeg klapper litt med henne (6mnd), og da ler hun. men stortsett trekker hun hendene krøllet til seg:) hehe hver gang jeg beg å synge bake søte blir hun ivrig og deiser armene opp og ned, for da skjønner hun at vi skal "slå"/klappe med hendene. men hun kjeder seg fort, så vi får aldri øvd mye av gangen.. sangkort er lurt å investere i. ofte ligger hun og ser på bildet av den sangen jeg synger. har noen få jeg har plukket ut som jeg synger om og om igjen...mest når vi skifter klær/bleie, lager mat, ligger under babygymmen eller bader. ei på 8mnd i barselgruppa mi har beg å vinke. de har øvd. det har vi også, men tulla vår vinker ikke.. jeg jobber i bhg og kan mange sanger, men ender ofte opp med å synge klassikerene som: -små rumpetroll -mikkel rev -bæbæ lille lam -lille petter edderkopp -se regndråper faller fra himlen ned...... -i et hus ved skogens slutt.... -ole brum
Elle melle deg fortelle Skrevet 20. mars 2008 #3 Skrevet 20. mars 2008 Ja vi har øvd på sånne ting. Ikke egentlig bevist, men har bare blitt en del av hverdagen. Når hun sitter på fanget og sånn så blir det til at man gjør diverse ting som hvor stor er du etc, hun synes det er morsomt. Og dessuten er det besteforeldre som synes sånt er morro å prøve å lære bort:-) Vi har ikke noe spesifikk tid på hvor lenge vi holder på med sånt i løpet av en dag. Noen dager ikke noe særlig, andre dager mye. Akkurat som det passer seg. Aner ikke når det er vanlig at de skal kunne ulike ting, men regner med at det er som alt annet; ganske individuelt. Dattera mi er sju måneder nå og hun kan: spille på slurva, leke borte-tittei, vise hvor stor hun er og vinke. Om dette er sent eller tidlig, kanskje normalt - nei det aner jeg ikke:-)
Snupi27 Skrevet 20. mars 2008 #4 Skrevet 20. mars 2008 jeg "øver" bevisst med emilie. nå kan hun vinke, vise hvor stor hun er og hvor sterk hun er, borte titt tei. hun er snart 8 mnd. da hun var 6 1/2 mnd kunne hun vise hvor stor hun var. det er først i for noen dager siden hun begynte å vinke.. sier jeg "goood daaag goood daaag" til henne nikker hun sagte på hodet sitt. hehe.. jeg har sunget masse sanger og regler til henne..
Gjest Skrevet 20. mars 2008 #5 Skrevet 20. mars 2008 Ja, vi har "øvd" en god del. Ikke for å presse henne til det, men hun har syntes det har vært utrolig morsomt også. I dag er hun 9,5 mnd og klarer å: *vise hvor stor hun er *klappe søte *vinke *riste på hodet sitt og si "nei, nei" når hun gjør noe "ulovlig" *"imitere" lille petter edderkopp når den sangen spilles Så, øving gjør mester, dessuten er det utrolig hyggelig
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2008 #7 Skrevet 21. mars 2008 har hørt masse forskjellige versjoner av klappe søte, jeg pleier å synge: klappe klappe søte dyppe den i fløte først i sukker så i vann så kom det en gammel mann som ville fløten smake på en bløte kake (litt egendikta på slutten der) lille petter edderkopp han klatret på min hatt så begynte det å reine og petter ned han datt såå kom solen og skindte på min hatt da ble det liv i edderkopp som klatret på min hatt jeg gikk en tur på stien og søkte skogens ro da hørte jeg fra lien en gjøk som sa ko-ko kokokokokookkokooookokokokook (osv) (ko-ko lyden er moro) ride ride ranke... og sette babyen til å ride på foten. alle barnesanger er fine å bruke, de med korte og enkle vers. legg til en spesiell bevegelse til rytmen på sangen, og gjør den samme bevegelsen til den sangen neste gang dere synger den. babyene elsker å kjenne igjen sangen og blir stolt av å klare bevegelsene ( enkle bevegelser) bevegelser kan være... eks: løfte babyen høyt opp i været. reise babyen opp i stående stilling på fanget (hvis babyen er stor nok til det seff) hoppe bevegelser på fanget, klappe, "velte babyen bakover" og oppigjen, snurre rundt, babyen tar (rolig og kontrollerte) saltoer mens du ligger på ryggen og holder babyen over deg( noen som sjønte hva jeg mente nå?)..... kan lære de "indianerrop" spille på slurva, vinke,klappe, sååå stor, "give me five" borte-tittei,...... hmm..... ellers er det gøy å øve på å si "lys" da kan du slå av og på lyset, hver gang du slår det på, peker du på lyset og sier "lys" med entusiastisk stemme. babyer elsker det. er heller ikke et vanskelig ord å lære, kjempe gøy! hm... øve på en bestemt ting/ ord- eks ball. heen e ball? å finne frem en ball du gjemmer bak ryggen. hver gang dere ser en ball så plukk den opp/oppsøk ballen og øv på "ball" etter en stund, ser du at hun vet hva du mener når du sier ball- tar seff lengre tid før hun klarer å si det selv. men de blir så stolte og glade når de lærer seg ord/sjønner hva vi mener når vi sier noe
Gjest Skrevet 21. mars 2008 #8 Skrevet 21. mars 2008 Slik er sangen "klappe, klappe søte" : Klappe, klappe søte. Duppe den i fløte. Først i fløte, så i vann. Så kom det en gammel mann. Som vil kaka prikke, med ei lita gullstikke.
Snupi27 Skrevet 21. mars 2008 #9 Skrevet 21. mars 2008 regle: sho bang sjokolade mann senga full av lopper, vi kan ikke fange dem slik som de hopper. epler og pærer de vokser på trærne, når de blir modne så faller de ned, en to tre! bake bake kake (klapp i hendene) rulle rulle bolle (rull hendene som man ruller en bolle) ringle ringle kringle ( armene rundt og rund hverandre) og vosh inn i ovnen (skyv hendene fra deg ) sang: bake kake søte dyppe den i fløte først i sukker så i vann så kommer det en gammel mann som ville kake prikke, men en liten gulstikke * lille petter edderkopp * jeg har en liten hund * nå skinner sola * det sner og sner * lille kattepus * hokus og pokus *
ulydia Skrevet 21. mars 2008 #10 Skrevet 21. mars 2008 Så kom det en gammel mann, som ville smake kaka som XX (namnet på barnet) hadde baka. Sikkert flere versjoner.
Leetha Skrevet 21. mars 2008 #11 Skrevet 21. mars 2008 Ja, har øvd en stund på vinke, klappe og hvor stor er du. han klarer å vinke nå (9,5 mnd) og virker som hvor stor er du begynner å synke inn. vi klapper også søte, og det er stas: her er vår klappe søte: bake kake søte dyppe den i fløte så i sukker, så i vann så kom det en gammel mann som ville kaken smake som han ............. bake.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå