Gå til innhold

Ville dere leid ut eller leid en leilighet med så små vinduer at du ikke kunne kommet deg ut?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er ikkje lov å leige ut slike leiligheter.

Skrevet

Dvs, det kommer an på størrelsen til leieboeren, man kan ikke nødvendigvis forvente å komme seg ut av vinduene dersom man veier 200kg. ;) Men det finnes minstemål for godkjent soveromsvindu.

Skrevet

Det er jeg klar over. Men det er jo nettopp det at de fleste leiligheter ikke er godkjente.

Vinduene skal være ganske store for at det er en godkjent leilighet.

Skrevet

Så lenge de ikke er godkjente, ville jeg aldri gjort det.

Konsekvensene hadde nok blitt for store, gitt.

Skrevet

Dette fant jeg på et annet forum, vet ikke om det stemmer, men det virker troverdig. :)

Krav til soverom:

"Selve rommet må være 15 kubikk i tillegg til at du må ha en lysflate på 10%. I tillegg må du ha rømningsvei i tillegg til dør. Dette blir som regel gjennom vindu og kravet er at bredde + høyde skal minst være 150 cm i åpen stilling til sammen. Bredden skal være minst 50cm, og høyden minst 60cm. For sidehengslet vindu så blir dette selve vinduet i rammen. For topphengslet vindu så må vinduet være større ettersom det ved åpning ikke har like stor rømningsflate."

Skrevet

Nei. Hadde ikke gjort det nei.

Hadde ikke følt meg trygg ved å leie leilighet med små vinduer.. hadde da heller ikke leid ut for andre å bo i heller.

Skrevet

ÆÆÆ - NEI!!

Det er regler for hvor store vinduer skal være for å godtas til diverse bruk av rommene.

Skrevet

Krav til vinduer

- Det er også bestemte krav til lysåpningen i vinduet. Hybelen skal ha minst ett vindu med en lysåpning på 50 cm bredt og 60 cm høyt. Totalmålet på lengde x bredde skal være 150cm. Årsaken til denne regelen er at hybelen skal ha en skikkelig rømningsvei, forteller Hagen.

Det skal heller ikke være mer enn 90 cm fra gulvet og opp til vinduskarmen, for at det skal være enkelt å klatre ut av vinduet. Hvis det er umulig å legge vinduet så lavt, kan dette løses ved å fastmontere en kasse eller lignende under vinduet, slik at man kan klatre via denne.

Skrevet

Nei, hadde ikke leid ut en leilighet som ikke var brannsikker. Vil ikke vere ansvarlig for at noen dør, og heller ikke bli saksøkt om personen blir skadet osv.

Skrevet

Men er det krav til vinduene når man ikke leier ut da. Altså om man sover der selv? Hvordan håndhever de da denne loven?

Skrevet

Står bare at hybelen skal ha et vindu da. Kan fint være på kjøkkenet det da? Og ikke på soverommet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...