Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun skriver at når barnet er 4 måneder er det fint istand til å sove 12 timer om natta uten mat,og at dette er en fin tid å avvenne barnet med nattmåltid på.Men er ikke dette litt tidlig,noen som har kuttet ut med mat om natten så tidlig?

Skrevet

Har ikke lest bøkerne hennes. Men har fått med meg at hun har blitt kritisert for flere av sine råd, bla. fordi hun visst anbefaler å la babyer sove på magen, istedet for rygg. Har forstått det slikt at hun ikke har noen helsefaglig bakgrunn heller. Vet ikke om dette stemmer.

Skrevet

Nei,hun er 9 barnsmor som deler erfaringer og tips..Ser også at hun anbefaler å introdusere blant annet banan fra 3 måneder.

Skrevet

Huff, nei hadde nok ikke ville fulgt rådene hennes. Dessverre.

Helsesøster Nina Misvær (kjent fra God morgen Norge) har ei bra bok. Den heter "Cappelens store bok om barnet". Der står veldig mye bra. Alt om barnet fra 0-6 år. Om utvikling, søvn, mat, helse osv. osv. Anbefales på det sterkeste :)

Skrevet

AW ammet ikke særlig lenge selv, og ga derfor MME og begynte med fast føde tidlig. MM-barn synes jeg ikke bør avvenes før 6 mnd alder, og ikke før fast føde blir introdusert. En venninne begynte med avvenning av flaske på natta og lære babyen å sove sammenhengende fra 4 mnd alder med hell etter hennes metode. Det betyr ikke at det er riktig for ditt barn.

Hun har riktig nok 9 barn og har en del erfaring, jeg synes hun har mange gode råd f.eks når det gjelder sosialisering og delaktighet i familielivet, psykisk og fysisk utvikling. Det betyr ikke at alt det hun skriver er riktig/det beste for ditt barn. Synes du skal følge off. rettningslinjer som intro. fast føde ved 4 mnd alder hvis MME-barn og ligge på ryggen....lub.no advarer mot hennes råd når det gjelder det siste da hun bagatelliserer at det øker faren for krybbedød, noe som forskning faktisk motbeviser hennes påstander. Slik puste-alarms matter forhindrer ikke krybbedød, bare varsler om at babyen har sluttet å puste. Det er ikke sikker man kanselv få et barn til å puste igjen ved pustestans.

Skrevet

Jeg har lest boka. Det eneste jeg har tatt til meg er dette at hun har notert ca. hvor mange timer søvn et barn trenger per døgn. Det kan være greit å ha i bakhodet. Og dette at barnet trenger og liker trygghet og rutiner, som f. eks. faste måltider og lurer om dagen. Jeg syns imidlertid leggemetodene hennes virker fremmede og rare, og har ikke behov for å prøve dem selv. Jenta vår på sju måneder sover godt på ryggen, og kan få fortsette med det. Hun våkner også et par ganger om natta, og det er greit fram til hun spiser mer fast føde, tenker jeg. Naturligvis er det flott at metoden har hjulpet flere barn som har hatt store søvnproblemer. Jeg tror imidlertid det handler mer om den iherdige, rutinemessige innsatsen til foreldrene, enn selve metoden.

Skrevet

Jeg har boka og synes det er endel gode råd, men også mye jeg er veldig uenig i. Tror hver og en må se hva som passer til seg selv og sin egen unge. En av de fine tingene i boka er at hun fokuserer på faste rutiner og barnas delaktighet. Har selv sett hvordan sønnen min føler seg viktig når han har sine små oppgaver og roses for at han utfører dem. Hun tar barna og deres følelser på alvor. Det er også gode metoder mot trassalderen som fungerte fint for oss, og morsomme beskrivelser av de ulike alderstrinnene.

-Men å legge barn til å sove på magen er jo helt hårreisende, og samme er at hun er storrøyker med 9 unger, er det mulig! -liker heller ikke at hun er så voldsomt imot barnehagene. Jeg gikk selv i barnehage og syntes det var helt topp.

Skrevet

Har ikke lest boka, men har hørt både positive og negative ting om den. Mest negative... Den har vel noen gode plukkopptips tenker jeg.

Syns avenning av nattmat ved 4 mnd hørtes VEL tidlig ute jeg da.

Men så får jenta mi på 9 mnd fremdeles 1-2 melkeflasker om natta da, så... MEN hun trenger dem virkelig, er ikke spesielt matglad og spiser lite fast mat. De gangene hun spiser godt på dagen spiser hun merkbart mye mindre om natta.

Skrevet

Veldig enig med Embarazada... eller hvordan du nå skriver nicket ditt! :)

Har lest både "Barneboka" og "Hvordan få barnet til å sove hele natta".

Som med all annen litteratur bør man lese med et kritisk blikk.

Enig i at AW har mye interessant å si ang. samspill,. barnets utvikling osv. Men hennes råd går jo imot myndighetenes sine. Særlig det med å sove på magen er jo høyst kontroversielt.

Samtidig bør man ikke la dèt ene rådet gjøre at man blir blind for alt hun har å si. Synes hun er et forfriskende alternativ til Gro Nylander! (Som også sier ganske mye hårreisende i sin "korrekte" bok - f.eks. at barn som sover hele natta har større sjanse for å dø av krybbedød!! WTF??? Skal man vekke ungene, liksom? Ok...sorry... don't get me started... Men er så lei av at Nylander liksom er "riktig" og Wahlgren er "feil".)

Mine sov i 12 timer da de var 3 måneder, men da de var 5 måneder ville de ha nattmat igjen. Så man må nesten se på barnet selv.

Uansett litteratur: Les med en klype salt i nærheten... og ikke glem at din sunne fornuft, intelligens og intuisjon er vel så viktig som alskens bøker.

Det er med babybøker som med slankebøker. Alle mener at de har det "riktige" svaret. Men hadde det vært så enkelt - hadde det eksistert ett riktig svar - hadde man ikke hadde trengt bøker i det hele tatt!

Skrevet

Har lest litt i den, og syns hun sier mye fornuftig.

Babyer trenger å føle trygghet og rutiner.

Men ser på nicket ditt at du r fødeklar kvinne, og da tror jeg ikke du skal lese så mye i bøker men stole på magefølelsen din når du har fått babyen!!!!!!!!!!!!!!!!:-)

Det er som med sykdom, dersom man leser for mye om sykdommen på nettet blir man bare enda sykere!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...