Anonym bruker Skrevet 20. mars 2008 #1 Skrevet 20. mars 2008 Har en liten diskusjon med mannen min. Han sier ofte til vår 2 mnd gamle baby ironiske ting som "mamma er så dum" og andre negative ting som "mamma er". Dette er ment ironisk, og jeg skjønner jo at han ikke vil snakke stygt om meg til babyen. Jeg skjønner også at en baby på 2 mnd ikke forstår om han sier dum eller snill, men mitt poeng er at barn ikke forstår ironi før de er ganske store, og det er derfor like greit å la være å bruke det fra dem er små. Plutselig en dag forstår den lille hva som sies og da synes ikke jeg det er så gøy at pappa sier dette til den lille. Etter at jeg sa dette til mannen min gjør han det nesten enda mer, noe jeg synes er litt respektløst overfor meg. Hva mener dere om bruk av ironi overfor babyer?
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2008 #2 Skrevet 20. mars 2008 Skjønner ikke poenget med å si sånt i det hele tatt!? Ja, meget respektløst overfor deg, må jeg si, uansett om babyen forstår det eller ikke. Barn forstår ikke ironi før de er 9-10 år, men er selvølgelig forskjellig fra barn til barn. Hvis han ikke slutter med dette, vil hun etterhvert tro at du faktisk er dum, og det er jo ikke spes. heldig! Hvorfor i all verden sier han dette? Høres ut på meg som dere har et konkurranseforhold, men jeg kan jo også være helt på jordet. Ikke vondt ment, men bare en tanke:) Kanskje noe å ta en prat om det også. Nei, dette kan han like gjerne slutte med med en gang. Tullete spør du meg! Det jeg har skrevet her vet du jo selv, for ser jo det i det du har skrevet! Men kanskje greit med et svar likevel!?
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2008 #3 Skrevet 20. mars 2008 Den mannen hadde ikke vart lenge her i huset gitt...ironisk eller ei, sånt sier man ikke til sin partner og hvertfall ikke foran ungene!!!!!!!
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2008 #4 Skrevet 20. mars 2008 Synes det er greit å ikke ta seg selv SÅÅÅ høytidelig. Pappaen sier ofte... "mamma er dum hun..forstod ikke hva du ville". Jeg sier det samme... Men det blir jo en slutt på det når babyen blir større. Det er mest for å fortelle den andre parten at han/hun burde forstått hva den lille ville. I stedet for å si direkte til pappa: er du dum el? Sier man til barnet at pappa er litt dum..og omvent.
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2008 #5 Skrevet 20. mars 2008 Enig med deg. Her i huset så sier vi også på tull; dumme mamma og dumme pappa. Det er vel det første hun kommer til å si, og lo litt av det. Unødvendig å ta seg selv så vanvittig høytidlig. Jenta vår er 6 mnd nå, og det har blitt litt mindre av disse utsagnene nå. Har nok sluttet med det, når hun er stor nok til å forstå
Dunder Skrevet 20. mars 2008 #6 Skrevet 20. mars 2008 Blir veldig vanskelig å si når man ikke ser akkurat hvordan han gjør det. Men det er riktig at man ikke skal bruke ironi ovenfor barn, men det er kanskje viktigst å ikke bruke det overfor ting de selv gjør. F.eks. ikke si "Ja, det var jo lurt" når de velter melkeglasset og sånn. Da kan de bli forvirret. Men uansett må det jo være utrolig irriterende når ungen lærer å snakke og går rundt å sier "Mamma er dum" hele tiden. Da hadde i hvertfall jeg blitt irritert.
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2008 #7 Skrevet 20. mars 2008 Synes da ikke hun skal finne seg i det så lenge hun ikke synes det er ok at han sier slikt!
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2008 #8 Skrevet 20. mars 2008 Ingen får snakke slik til meg. Du liker det heller ikke. Pønsk ut en måte til å få din mann til å forstå alvoret. Alternative strategier: 1. Hyggelig, men tydelig tale. Dette liker jeg ikke. Jeg blir lei meg når du snakker slik. Kan du slutte med det? 2. Langvarig furting. 3. Ta med ungen på et par ukers ferie, uten mann. La han forstå at du synes det er godt å slippe å bli kalt dum. Du trenger fri fra det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå