Anonym bruker Skrevet 20. mars 2008 #1 Skrevet 20. mars 2008 Tårene kom da jeg leste innlegget til hun som mistet Henning på 3 uker. Da jenta mi var 8 uker holdt jeg på å miste henne. Jeg fant henne livløs i vogna og sammen med nabo fikk vi liv i henne etter et par minutter. Vi kastet oss inn i bilen til naboen og rett på sykehuset og 3 døgn på intensiven. De tok alle mulige tester, men fant ingen årsak. Hun hadde i forkant hatt flere tilfeller av små pustestopp mens hun lå på stellebordet, men da var jeg jo der til å ta henne opp med en gang. Virket som hun fikk noe væske i halsen som blokkerte pustingen hennes. Som førstegangsfødende så visste jeg ikke hva jeg skulle tro, og tenkte vel egentlig ikke i de baner at hun ikke ville klart å håndtere dette selv. Etter den store putestoppen satte jeg disse små tilfellene i sammenheng. Hadde også små pustestopp etter at vi ble skrevet ut fra sykehuset, virket fremdeles som det var noe væske i luftrøret hennes. De fant ingen væske i lungene hennes på sykehuset. Jeg ble helt hysterisk hver gang det skjedde og turde nesten ikke gå fra henne. Vi fikk alarm madrass fra sykehuset, som blinket hver gang hun pustet og som ulte dersom den ikke registrerte noen pust. Alle pustetilfellene skjedde mens hun lå flatt. På stellebordet eller i vogna. Senga hadde vi av en eller grunn alltid litt hevet. Vi så denne sammenhengen på sykehuset og la da en ringperm under madrassen i vogna og vugga. Skjedde bare på stellebordet etter det, men da var vi jo alltid der. Er det noen som har opplevd noe lignende? Krybbedød er jo ukjent dødsårsak, og jeg innbiller meg at det hadde vært en krybbedød dersom jeg ikke tilfeldigvis hadde kikket opp i vogna den dagen. Unner ingen å oppleve noe sånt, selv om det i vårt tilfelle har gått bra. Men jeg er nysgjerrig på om det er "symptomer/forvarsel" på krybbedød som vi opplevde? Veldig interessert i andres eventuelle opplevelser.
*1+1=2 små* Skrevet 20. mars 2008 #2 Skrevet 20. mars 2008 uff jeg fikk rett og slett vondt nå Utrolig godt at det gikk bra!! Jeg har ingenting å tilføre det du spurte om, men ble litt satt ut bare! Skal gå og gi snuppa mi en stooor klem!
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2008 #3 Skrevet 20. mars 2008 Hei! Jeg har ingen erfaring med slike ting som du sier,men jeg fikk også ekstremt vondt av hun som mistet sin Henninng,så jeg satt store deler av gårsdagen inne på www.lub.no (landsforeningen for uventet barnedød) og der står det masse masse om krybbedød,risikofaktorer osv. Men det desverre sånn at forskere ikke vet noe som helst om dette. Det er en symptomfri sykdom. Og umulig å forutsi, desverre. De spekulerer også i om pustealarm er falsk trygghet. Masse god informasjon der inne,også hvordan man skal takle det hvis noen av kjente eller kjære mister.
♥Love is in the aiR♥ Skrevet 20. mars 2008 #4 Skrevet 20. mars 2008 Åh,noe så ekkelt=( Huff..! Utrolig at det gikk så bra! Det er jo alle foreldres mareritt. Godt det går bra med lille jenten din=)Og så utrolig trist og meningsløst det som sjedde med Henning.
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2008 #5 Skrevet 20. mars 2008 Jeg opplever at jenta mi slutter og puste når hun ligger helt flatt, blir livredd jeg... og enda mer redd når du forteller dette. skal jammen ha hodet hennes hevet hver gang hun ligger samme hvor! Jeg hører hun puster, så hører jeg plutselig ingenting noen få sekunder, så begynner hun å gråte... uff... hva er årsaken til dette tro? Kan hun ha noe i spiserøret, er d det du sier? Bør jeg få sjekket dette hos lege?
♥Love is in the aiR♥ Skrevet 20. mars 2008 #7 Skrevet 20. mars 2008 Jeg har ingen peiling på krybbedød altså. Men om du er veldig bekymret så kan du bestille pustesensor: http://www.lillelulle.no/productdetails.php?product=100200 Det gjorde jeg etter jeg hørte at vi har hatt tilfeller av krybbedød i familien.Det gjør ihvertfall at jeg sover bedre om natten, og kan senke skuldrene=) Den forebygger jo ikke da, men du får ihverfall beskjed om det skulle skje noe! Bedre å få beskjed med en gang
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2008 #8 Skrevet 20. mars 2008 Virket som om jenta vår prøvde å velge unna noe som hun ikke klarte. Hadde ikke sammenheng med når hun fikk pupp. Pleide som regel å skrike når jeg tok henne opp. Jeg aner ikke hva det var, for legene fant jo ingenting da hun var innlagt. Var som sagt ikke noe problem når hun lå litt hevet og ikke noe problem når hun ble litt større. Om det er det samme du opplever det vet ikke jeg. Var ikke meningen med mitt innlegg å skape angst hos andre... Små barn kan hoppe over noen pustedrag uten at det har noen betydning. Kanskje hun gulper litt, opplever det som ekkelt og derfor skriker? Hvis det er noen trøst så opplevde jeg det aldri når hun lå litt hevet. Ikke så mye, men sånn som nyfødte på sykehuset ligger. Hvorfor ligger de egentlig litt hevet? Jeg er gravid igjen og er spent på om jeg kommer til å være overengstelig angående nevnte....
Legekjærringa Skrevet 20. mars 2008 #9 Skrevet 20. mars 2008 hei, blander meg litt inn i diskusjonen. Har ikke opplevd dette selv, men jeg er livredd for krybbedød (tatt meg veldig lang tid å bli gravid, hatt mange aborter). En av faktorene for krybbedød kan være virusinfeksjon har jeg les...type forkjølelse, og da er man jo ofte tett i nesa og i bronkiene - tettere luftveier. Da hjelper det å ligge med hodet hevet, lettere å puste. Jeg har alltid sengen hevet med sengeklosser! Sønnen min på 7 mnd nå har vært mye tett i nesa siden 12 dager gammel. Hevet hodelene hjelper også mot gulp, da ventrikkelens lukkemuskelen ikke er helt utviklet hos små barn. Det må være helt forferdelig å se slik pustestans, og skjønner godt at man skaffer seg sånn puste-alarm da.
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2008 #10 Skrevet 20. mars 2008 å, noe så ekkelt. Glad det har gått bra med dere:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå