Gå til innhold

Noen med erfaring og kunnskap om avføringsvaner til spedbarn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta min (11 uker) har hatt avføring regelemessig og nesten daglig siden fødsel. Først var det kremete gult etter at barnebeken var borte, og så tyntflytende gul/grønt. Men nå har det stoppet helt opp. Hun får kun morsmelk, og da har jeg hørt at det ikke er fare for obstipasjon.

Det romler ikke noe særlig i magen hennes lenger, tidligere kunne vi høre og kjenne at magen jobbet. Har lyttet med stetoskop på magen og der er det fine klukkelyder. Også kommer det luft med jevne mellomrom. Men hva er årsaken til at en baby "slutter" å bæsje, siste avføring var for 9 dager siden.

Huff jeg tenker på at hun får for lite mat jeg...

Noen som har noen gode forslag? Å så irriterende at det er påske, for da kan jeg ikke få noe hjelp av helsesøster o.l.

Jenta er i god form, smiler og ler og sover godt som hun pleier :o) Heldigvis. Kommer det ikke noe avføring i påsken, tar jeg kontakt med helsestasjonen på tirsdag, da har det evt gått 14 dager uten bæsj.... hmmm. Er jo litt bekymret da, men er dett ubegrunnet????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det gikk gjerne 14 dager mellom hver gang jenta vår bæsjet. Hun var også blid og fornøyd og la på seg. Ikke noe unormalt med bæsjen når den først kom heller. Jeg gikk også med en "dårlig" følelse i starten, men er jo deilig å slippe de bleiene :-) Så lenge hun ikke virker plaget så er alt sikkert normalt!

God påske .-)

Skrevet

Hei! jenta mi er 9 uker gammel, og får kun brytsmelk. Hun hadde også avføring nesten hver dag, og plutselig så stoppet det opp.. Jeg ble skikkelig redd, tenkte at det måtte være fryktelig vondt å ikke få kvittet seg med avføringen, og etter en uke kom det:)

Nå ser det ut som om hun stiller seg inn på én ukes "bæsje-intervaller". Hun kan virke plaget noen ganger, hun jobber fælt med å trykke.. uten at noe skjer, særlig mot slutten av uka.. Men hun gråter ikke, og appetitten er fremdeles på topp.

Tipper du kan ta det helt med ro, men du kan jo snakke med helsesøster uansett,.. Og det kan jo hende det hjelper med en time hos kiropraktor, kanskje hun er litt "skjev" og sliter litt med teknikken for å presse? Uansett; så lenge barnet ikke virker plaget og fortsatt spiser og koser seg, så har h*n det bra:)

Skrevet

Heisann, vi har hatt litt problemer med det samme, men helsesøstra vår sa at det er ikke unormalt at det går alt fra en til fjorten dager mellom...

Så jeg tror ikke du trenger å være bekymret.

Vi git mme på natten, så da begynte vi rett og slett å putte oppi bitte litt

maltekstrakt, nå bæsjer han alt fra hver dag til hver fjerde :)

Håper det ordner seg iallefall :)

Skrevet

Beklager et eller annet skjedde slik at inlegget over ble avslutta!! Prøver igjen:

Hei, hei!

Jenta mi hadde også fin avføring til å starte med, ofte nok og med riktig konsistens. Så begynte den å komme sjeldnere og sjeldnere. Og det er ikke uvanlig når de bare får mm. 12 dager er helt greit, 16 dager er litt lenge. Noen ganger tok det 16 dager i mellom for min baby. Jeg har hørt at det kan gå enda lenger tid uten at det er "farlig".

Det virka ikke som hun plagdes veldig med at det kom sjelden, kanskje litt når det gikk 16 dager. Men 10-14 var helt greit!

Du skal ikke begynne å engste deg enda. Men det er ikke ideelt å ha avføring bare annenhver uke. Tarmen kan bli sår og dermed vanskeligere å få avføringa fram/ut og så blir det en ond sirkel. Det at det går lengre tid er fordi tarmen nyttigjør seg mer og mer av melken, så mye blir tatt opp av tarmen.

Hvis det går lengre og lengre tid nå framover noen uker, ville jeg begynt å gi litt vann innimellom måltidene. Du kan ringe hs etter påske og spørre om du kan begynne med det med en gang. Min er 9 mnd nå så jeg husker ikke når jeg starta med vann. Vann kan være greit å gi ettersom morsmelk gir avføring, det gjør ikke vann, og væske er jo viktig for fordøyelsen -ikke sant? (Kokt vann med t-skje)

Ellers så kan du bøye knærne litt opp når du har babyen på stellebordet. Da kan det være lettere for han/henne å presse det ut.

Hvis det nå går veldig mange dager, kan du ta et termometer med litt olje på og ha den forsiktig i rumpa. Det gjorde jeg en gang det gikk 16 dager i mellom, og da kom det med en gang. dette skal man ikke gjøre mange ganger, for babyen skal lære å bæsje sjøl! Ikke vente på hjelp...

svisker og malt og avføringsmidler skal du ikke gi, når babyen er så liten og ikke får fast føde!

Min baby hadde treg avføring fordi hun var litt stiv i korsryggen. Hun har fått behandling hos kiropraktor og fysioterapaut har gitt oss noen øvelser for å myke opp. ("Sykle" med bena og tøye og bøye bena i aller retninger!!, massering av mage og korsrygg) Dette ville jeg ikke fortelle deg for "å skremme deg" men bare at du har i bakhodet at om det ikke gir seg etterhvert så kan du jo forhøre deg om slikt på helsestasjonen ved neste sjekk.

Så ikke bekymr deg! Det er helt vanlig at avføringen blir tregere og tregere. Men blir den veldig treg ville jeg begynt med vann og forhørt meg på helsestasjonen! Massasje av magen vil uansett ikke være farlig!! Massering under føttene kan og hjelpe (hvis du tror på soneterapi!!)

Lykke til og god påske:)

Skrevet

Tusen takk for gode svar :o) Jeg skal snakke med helsesøster på tirsdag og ta med meg flere av tipsene dere kom med.

Som du sier "anonym", at babyen nyttiggjør seg mer av melken. Og jeg er ikke fremmed for at det kan være stivhet i ryggen som plager henne. Hun har hatt tendens til favorittside og begynnende avflatet hode. Men det klarte vi å løse selv, men det kan jo være problemer lengre nede. Skal ta kontakt med osteopat neste uke så jenta får en helsjekk:o)

Heldigvis er hun glad og fornøyd, og smilte til meg rett før hun sovnet i sengen sin :o) Sukk, det er herlig med de små

God påske :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...