Anonym bruker Skrevet 20. mars 2008 #6 Skrevet 20. mars 2008 Ikke kall det kunstig, da! Det heter assistert befruktning:) Befruktniningen er det nemlig ikke noe kunstig med!
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2008 #9 Skrevet 20. mars 2008 LITT kunstig er det jo,for det er jo ikke gjort på "naturmetoden" uansett hvordan du snur og vender på det. Det er ikke bare du og mannen din på soverommet for å si det sånn.. Så litt kunstig er det.
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2008 #10 Skrevet 20. mars 2008 Befruktningen skjer faktisk på naturmetoden ved IVF.Sædcellen finner eggcellen, og de smelter sammen akkurat som i livmor. Selvfølgelig er det ingen elskov;) men dog.
yret Skrevet 20. mars 2008 #11 Skrevet 20. mars 2008 Ordet 'kunstig' gir negative assosiasjoner. Det er mange som ikke er helt klar over hva IVF faktisk er, derfor er det viktig å bli kvitt dette utdaterte begrepet. Det heter assistert befruktning. Det er ingenting kunstig med min datter. Hun har sitt utgangspunkt i en eggcelle og en sædcelle, og har vokst i livmoren min som alle andre barn. ;o) (Dette er forøvrig ingen kritikk mot de som bruker dette begrepet av gammel vane. Det er ikke alltid like lett å vite hva som er politisk korrekt.)
yret Skrevet 20. mars 2008 #12 Skrevet 20. mars 2008 Hehe, må bare kommentere mitt eget innlegg. Slik jeg skrev det, ser det ut som om alle barn har vokst i _min_ livmor. Litt uheldig formulering. )
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2008 #13 Skrevet 20. mars 2008 Hihi! Festlig,yret jeg så det ikke før du sa det en gang.. Da brått blei det festlig.. Et barn er et barn og er elsket av sine foreldre enten det er adoptert,eller unnfanget normalt eller ved ivf eller annen form for assistanse.
Legekjærringa Skrevet 20. mars 2008 #14 Skrevet 20. mars 2008 ...noen ganger blir faktisk sædcellen introdusert i eggcellen, og ikke finner veien selv...men er enig i at assistert befruktning er et bedre ord. Et barn er ikke kunstig selv om det ikke blir unnfanget ved elskov, bare metoden som blir brukt. Den assisterte metoden vel å merke.
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2008 #15 Skrevet 20. mars 2008 Det er ikke IVF, men ISCI, eller var det icsi. ja,ja, samme det..
Legekjærringa Skrevet 20. mars 2008 #16 Skrevet 20. mars 2008 Ja teknisk sett er det ICSI, en variant av IVF ;o)
Gjest Skrevet 20. mars 2008 #17 Skrevet 20. mars 2008 Det er ikke en variant av ivf..... Er forskjell på de to måtene der!
yret Skrevet 20. mars 2008 #18 Skrevet 20. mars 2008 ICSI (intracytoplasmatisk spermieinjeksjon) er en litt mer avansert form for IVF hvor sædcellen føres direkte inn i egget. Ved vanlig IVF svømmer sædcellen selv inn i egget. Utover det finnes det ingen forskjell på ICSI og IVF. Jeg vil nok også kalle det en variant av IVF. ;-) Stolt mamma til ICSI-jente.
Gjest Skrevet 20. mars 2008 #19 Skrevet 20. mars 2008 IVF jente her i gården..... Jeg vil heller si at icsi og ivf er to forskjeller under assistert befruktning. Sammen med de andre variantene som finnes! (Men som ikke blir brukt her i Norge om de ikke har kommet til nå i det siste) Jeg vil si at det er stor forskjell på ivf og icsi, selv om forløpet parene merker på kroppen er like!
Legekjærringa Skrevet 20. mars 2008 #20 Skrevet 20. mars 2008 enig med yret_mamma jeg da. Første steg i befruktningen er forskjellig; IVF legger forholdene til rette, ICSI injiserer...ellers helt likt etter det. IVF er navnet på hele prosessen. Derfor blir det kalt en variant av. Men ICSI er det "nyeste" som blir brukt ved f.eks. dårlig sædkvalitet. Men det er det samme det da. Er ingen ekspert jeg, men har hatt litt om det på en forelesning, samt at jeg ble introdusert til det fordi jeg ble regnet som infertil. Men så sa det klaff på den mer tradisjonelle måten etter 7 år.
yret Skrevet 20. mars 2008 #21 Skrevet 20. mars 2008 ICSI, IVF eller hjemmemekka - fine barn blir det uansett. ;o)
Legekjærringa Skrevet 20. mars 2008 #22 Skrevet 20. mars 2008 ja ikke sant! :0) kjempenydelige vakre spesielle
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå