Anonym bruker Skrevet 19. mars 2008 #1 Skrevet 19. mars 2008 Det virker slik når en leser alle innlegga her inne.. vi har valgt papir bleier. men vett ikke om noe annet, så viss tøy bleier er bedre for barnet ,så bør vi vell bytte,, hva er deres erfaringer:)???
Gjest dagdrømmer Skrevet 19. mars 2008 #2 Skrevet 19. mars 2008 Tøybleier blir vel mer og mer aktuelle i disse miljøtider:) Jeg var inne på tanken forrige gang også, men hadde ingen informasjon så det ble med det. Og dette forumet er adskillig mer spennende med tøybleieinfo enn det ville vært med bare Libero vs Pampers... Er i startfasen, småen er 11 uker, men vi er fornøyde. Bruker brettebleier av gas og ullbukser som sperrelag, evt en brillebukse imellom. Har vært masse på sykehus, og brukt papirbleier der. Vi opplever at han blir lettere sår med papir. Han har avføring veldig ofte, så på natten er det håpløst å få skiftet bleier i tide. Det tåles mye bedre med tøy enn med papir, så neste gang blir det nok med noen tøybleier på sykehuset også Gasbleier kjøpte vi på OBS (Jysk har også), ullbuksene strikket jeg med garn og oppskrift fra Nøstebarn (svært enkelt, men de selger også ferdige). Etter hvert vil vi nok investere i alt-i-ettbleier, men holder fremdeles på å orientere meg i den jungelen... Lykke til
Barnkanskje? m liten prinsesse Skrevet 19. mars 2008 #3 Skrevet 19. mars 2008 Hadde det ikke vært for at jeg har hengt en god del her inne så hadde jeg aldri kommet på tanken med tøybleier selv. Men etter å ha lest og spurt og lest enda mer har jeg blitt helt hekta på tøybleier alt før jeg får den lille. For meg virker det så mye bedre å slippe de syntetiske bleiene, all søpla og bare kunne stappe alt inn i maskinen (evnt unntatt ullbuksene da såklart). Men det kan neppe være alle som bruker det for de rundt meg tror det har flippa for meg hver gang jeg nevner tøybleier... Her inne derimot er det veldig mange som bruker, og det er nok fler og fler som vil prøve ut dette, både av hensyn til miljø og ikke minst til barnets hud:) Om man vil gjøre et forsøk er iallefall ikke brettebleier store investeringa! Som nevnt har Jysk gasbleier, brillebukser fåes på feks sparkjøp og ullbukser strikket selv jeg(EKSTREMT amatør kun strikket skjerf tidligere) på 2 kvelder:D Er kjempemorro. Kan desverre ikke dele erfaringer enda men gleder meg enormt til å prøve dette!!!
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2008 #4 Skrevet 20. mars 2008 hm kanskje me bare skal prøve tøy bleier. en bruker jo ganske mye papir bleier til dagen da:) men blir sikkert ennå mer vask da kan jeg tenke meg, så det går vell opp i opp:)
Gjest dagdrømmer Skrevet 20. mars 2008 #5 Skrevet 20. mars 2008 Måtte bare kommentere det med vasking også Vi har 24 bleier, og må vaske minst hver 3 dag, gjerne oftere i de periodene hvor han virkelig bæsjer hele tiden, he he. Men denne vasken er lettvint, det er ikke mye jobb å henge opp firkantede tøystykker. Og jeg fyller opp maskina med håndklær o.l. så det blir ikke så mye mer klesvask i det store og det hele. Men det er viktig å være motivert, her i huset er det liksom mitt prosjekt så jeg tar meg av bretting og vasking (har jo permisjon da). Men mannen ser helt klart fordelene med en sunnere stump , mindre søppel og mindre utgifter. Selv synes jeg det er gøy (er slett ikke noe husmortalent, altså), litt fordi jeg rett og slett føler meg litt flink uten at det koster meg noe ekstra:)
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2008 #6 Skrevet 21. mars 2008 Tenkte nettopp som deg, men for å få litt perspektiv se gjerne denne tråden... http://familienett.com/showthread.php?t=1093
Gjest Skrevet 21. mars 2008 #7 Skrevet 21. mars 2008 Anonym 12:18 Og perspektivet ligger i hun som ikke fikk det til? At hun kommer med påstander jeg ikke helt klarer å se faktaen i? Hun har visstnok brukt 7000 på ett år, og sier at hun ikke har brukt AIO-bleier, men kun ull og bomull. Senere i tråden sier hun at hun ikke likte fuzzi bunz osv. Jeg har brukt bare ull og bomull og brukte 1000kr på 6mnd, da jeg begunte å kjøpe AIO-bleier har jeg brukt 1500kr. Og nå regner jeg ikke med å bruke mer penger. Jeg er helt enig i at folk må prøve seg fram og om tøybleier ikke er det beste for dem, så er det ikke det. MEN jeg har bare sett en eneste studie som ikke var betalt av hverken miljøorganisasjoner eller plastbleieprodusenter, og den ga ikke et helt konkret svar. Hun som kjempet for tøybleier synes jeg også gikk for langt, men alt i alt var hele diskusjonen usaklig, og for meg virket det som om at hovedinnlegger der regnet med pes siden at hun gikk så hardt ut på en eneste setning: Så bra at du fant noe som funket (eller noe sånt). Ingen betviler vel at porselen er mer miljøvennlig enn engangstallerkener? Til slutt vil jeg vel egentlig bare si at det er feigt å komme med en diskusjon som er på et annet forum, fordi dem ikke vet at vi svarer på det her. Jeg kommer heller ikke til å registrere meg der, fordi et forum som blir så profilert her inne på dib/bim vil få mange av de diberne som alltid skjuler seg bak anonymknappen.
Gjest dagdrømmer Skrevet 21. mars 2008 #8 Skrevet 21. mars 2008 Hm, her var der masse temperament og sterke meninger:) Som sagt, det er viktig å være motivert og å se poenget i det lille ekstraarbeidet det medfører! Jeg hadde også blitt skuffa hvis tøybleier førte til enda mer sår stump. Heldigvis har det funket for oss så langt.Investeringene har vært på ca 800 kr så langt, og de bleiene varer lenge enda. Miljø og økonomi er viktig, så jeg leter først og fremst på bruktmarkedet etter alt-i-ettbleier, og håper å finne noen som varer hele bleieperioden. (Fant en pakke på barnas hus med 12 brettebleier og tre sperrelag til 800 kr - og de var bare opp til 4 kg!! Da er det ikke mye økonomi i det i hvert fall!) Mange synes vi er sære som bruker tøy, men det er greit;) Så lenge det funker, så er det jo positivt på alle fronter. Men funker det ikke for babyen, så kommer selvfølgelig det først. Og funker det ikke i det hele tatt for foreldrene, så bør man kanskje vurdere hvor mye energi man vil bruke på det. Men det må hver familie finne ut for seg:) Det er i alle fall bra at det finnes alternativer, så man kan velge selv og prøve nye ting når noe ikke fungerer!
Barnkanskje? m liten prinsesse Skrevet 21. mars 2008 #9 Skrevet 21. mars 2008 Ville bare også kommentere denne linken som det er henvist til. Selv har jeg jo ikke prøvd tøybleier en gang så vil si at jeg er relativt objektiv: mitt syn er nemlig at alle barn er forskjellig. Og det finnes et utall forskjellige hudtyper, og enda mer varianter av tøybleier som passer til det meste. MEN! Jeg går inn i dette med åpent sinn. Enten fungerer tøybleier, og jeg får det til.- eller så gjør det ikke. Som med alt annet i verden blir det bare synsing og si at kun en ting er best. For miljøet så er det klart best men for barnet må man jo selv se;) Dette gjelder jo også såper, kremer og påfølgende bruk av dette. Så får man selv gjøre valget OM man vil prøve å gjøre dette, i mitt tilfelle for barnet og miljøet osv osv. Selv er jeg vokst opp med tøybleier og plastsnipper og mange med meg. Gikk jo bra det og;) Er papir best for barnet mitt etter å ha prøvd forskjellige varianter av tøybleier, så er det iallefall ikke et nederlag for meg, da blir det papir. Men å dømme noe før man har forsøkt med henvisning til andres erfaringer og skuffelser syns jeg blir litt smålig kanskje?
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2008 #10 Skrevet 22. mars 2008 hei det var jeg som lurte på dette med tøy bleier, gadd ikkj å gå inn på linken. vi har prøvd papir bleier i 3 år nå og har fått en liten baby som får lett utslett, hvor kan en kjøpe disse tøy bleiene og hva bruker dere inni som gjør at barna ikkj blir våte eller full av bæsj? bruker dere tøy bleier på når dere er ute på tur kjøpe sentre ol? bare lurer.. det sparer jo miljøet og oss for utgiftene til papir bleier.....
Barnkanskje? m liten prinsesse Skrevet 22. mars 2008 #11 Skrevet 22. mars 2008 Hehe.. litt festlig at jeg er den som svarer da jeg fortsatt ikke er igang, men anbefaler deg å søke medlemsskap på tøybleieforumet på www.tettinntil.no. (du må først registere deg så sende søknad via kontrollpanel for å komme inn på tøybleiedebatten).. Der står det så mye info at du kan lese dag og natt i lange tider;) Selv brukte jeg en mnd bare på å finne frem.. hehe.. Men så er jeg treg da! Det finnes så mange ulike løsninger at det er helt gøy å lese og lese og lese. Iflg mange er tøybleier veldig godt for disse følsomme stumpene så krysser fingre for at det hjelper dere. Også er det forhåpentligvis noen her inne som kan gi deg et bra svar også Men på tettinntil får du iallefall kjempegode svar det vet jeg. og folk er så utrolig hyggelige!! og hjelpsomme!
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2008 #12 Skrevet 22. mars 2008 Min favorittbutikk er www.bleieboden.no, godt utvalg og oversiktelig butikk. Det ligger link på toppen av denne siden også;-)
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2008 #13 Skrevet 22. mars 2008 takk for gode svar. tenkte å prøve noe som heter formsydde bleier, håper dem er gode:) var inne på den siden som du hi sa og der var det mye artig:) så får me se kossen dette går.
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2008 #14 Skrevet 23. mars 2008 Selvfølgelig bruker ikke alle tøybleier! Det er et fåtall som bruker tøybleier, det bare ser ut som det er veldig mange som gjør det, siden stort sett de fleste av dem forteller høylytt om det på steder som f.eks. DiB. Vi andre har nok klesvask osv. fra før. :-)
Barnkanskje? m liten prinsesse Skrevet 23. mars 2008 #15 Skrevet 23. mars 2008 Hihi, hadde det ikke vært for de "høylydte" her inne på Bim så hadde vel ikke jeg vært inne på tanken selv heller. Men litt folkeopplysning skader vel neppe noen;) Det er jo et helt fritt valg om man tar sin del av klesvask eller søppel! Jeg for min del er veldig glad i vaskemaskinen min:D
Barnkanskje? m liten prinsesse Skrevet 23. mars 2008 #16 Skrevet 23. mars 2008 Så gøy at du vil prøve:) Anbefaler fortsatt forumet på Tettinntil dersom du trenger litt råd om starten. Er ofte her folk går på en smell og kun prøver en variant av mange.. Skal prøve å redegjøre for hva jeg så langt har skjønt(håper de erfarne her inne evnt retter på meg for kan jo være noen feil her) Finnes brettebleier (enkle gaskluter som brettes til bleie med brillebukser og ullbukse utenfor der igjen). Dette anbefales til de bittesmå da det sitter best, er nett og koster jo heller ikke mye. Formsydde, som da også har et sperrelag utenpå av ull eller Pul (syntetisk plast som visstnok puster). Nøstebarna selger en som heter Popolino som de anbefaler om natta til litt større barn når brettebleiene ikke holder like tett lenger... Alt i ett som er som en papirbleie, helt ferdig, men ofte i str etter vekt.. Lommebleier som også ser ut som vanlige bleier, ferdige med et trekk som stopper lekasje og skal fylles med diverse innlegg alt ettersom hvor mye barnet tisser osv.. Vi er litt gærne så kjøpte inn litt av hvert for å prøve ut. Vet jo at ingen er like hverken av preferanser eller av hudtype og avføring osv osv. Noen tåler det ene bedre enn det andre, noen foretrekker kun ullsperrelag andre kun Pulbleier osv.. Du ser jo av trådene her også at det finnes masse forskjellig og like mange svar på hva som er best. Har nok sikkert mye å si på bruk også...? Lykke til i tøybleieverdenen:D Jeg må seriøst snart få meg en hobby.. hehe.. Gravid og altfor masse tid hjemme om dagen...
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2008 #17 Skrevet 23. mars 2008 det går ihverfall an å prøve koster ikke så mye for disse bleiene , så leste jeg at vi kunne vaske dem sammen med hånklær og det har en jo mye av vi som har små barn i hus.... men hva legger vi inni bleiene? slik at de ikkj lekker? leste at med brette bleier måtte en lære seg en spes. teknikk? stemmer det? vanskelig å lære eller?
Barnkanskje? m liten prinsesse Skrevet 23. mars 2008 #18 Skrevet 23. mars 2008 Les litt på nostebarn.no eller bleieboden.no så får du mer info. Ellers gjelder det som er sagt over, anbefales å registrere seg på tettinntil.no.. ingenting overgår infoen du får der. Og finnes mange mange forskjellige bretteteknikker,på tettinntil finner du link! Les litt på denne siden om du lurer, der står det masse masse info også. Jeg har blant annet spurt mange av de spm som blir stilt her;)
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2008 #19 Skrevet 31. mars 2008 takk for mange gode svar... har kjøpt tøybleier på bleieboden og på nøstebarn.. kan ihverfall prøve og hvis det ikkje fuke så kan me gå te bake til papir bleier..... gleder meg....
Madamina Skrevet 31. mars 2008 #20 Skrevet 31. mars 2008 Vi bruker tøybleier og har spurt meg selv innimellom om jeg er sprø. Men etter en 2-3mnd periode med papirbleier (bleiecoverene funket ikke så godt på en vilter krabat), ble vi frustrerte over søppelmengden og å huske å kjøpe disse enorme pakkene hele tiden. Og så stinka det mye mer fra bleiedunken. Etter å ha funnet bedre bleiecover hvor ikke borrelåsen går helt opp til huden, er vi tilbake til tøybleier. Det føles mye mindre arbeid og så kan vi bruke søppeldunken til å kaste ting fra husrenoveringen i stedet. Nå skal det sies av vi sorterer alt (plast, glass, metall, papir, matavfall) og har veldig sterk samvittighet for å ikke bare kaste så masse. Selve bleiene tar bare opp 50% av vaskemaskinen. Vi fyller på med hvite håndkle, kluter (bruker ikke våtservietter) og truser. Men vi tvinger ikke tøybleiene på barnevakten. Dessuten merker han at han blir våt og nå som han er så stor, så er det bare bæsj en gang i døgnet og den trekkes ned i do.
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2008 #21 Skrevet 31. mars 2008 helt enig med deg, vi har to bleie barn og vi bruker den dunken opp på ingen ting anna enn bleier. soterer alt vi også dem henter avfallet en gang i mnd ,så det blir raskt fulgt opp da men nå skal vi prøve da. men i forhold til barnehage, bruker dere tøy bleier eller papir bleier. ble usikker nå igjen....
lille knert Skrevet 1. april 2008 #22 Skrevet 1. april 2008 Sitter og leser gjennom her, mange gode svar og synspunkter. Brukte selv bare papir bleier på datteren min som snart er ti nå, men den gangen vår det jo også mye snakk om tøy bleier kan jeg huske og var for all del posetiv til det, men det ble lissom ikke til at jeg tok det skrittet. En ting jeg lurer på, hva gjør dere feks når dere er på tur el ferie da over mange dager, er det ikke litt tungvindt da? både og skal ha med seg alt dette, ha mange nok skift og ikke minst oppbevare de brukte bleiene med tanke på lukt, mulighet til å få skylt de osv? kanskje dumme spørsmål ,men har lurt litt på det der:)
Gjest Skrevet 1. april 2008 #23 Skrevet 1. april 2008 Hvis jeg skal lenge på ferie, så kjøper jeg heller moltex-bleier. De er økologiske og nedbrytbare.
Audacious Angel Skrevet 1. april 2008 #24 Skrevet 1. april 2008 Det kommer litt ann på hvor lenge jeg skulle vært borte og tilgang til vaskemaskin. Om vi drar på hytta en helg så er ikke det noe problem med tanke på tb, vi har så vi klarer oss en helg og bruker en wetbag (en pose sydd i vanntett stoff ) og lukta holder seg inni den når vi drar igjen glidelåsen. Jeg pleier ikke å skylle bleiene... bæsjen lander på rispapir som ligger inni bleia og havner i do, så det er bare tissebleier. Er vi på steder med vaskemaskin er det jo ikke noe problem... også går det jo ann å koke bleiene på gamlemåten, men er litt usikker på om jeg hadde orket det... Ellers som nupi sier moltex bleiene på helsekost butikkene er et godt alternativ, det er kompostbare bleier (men de er dyyyyre)
Madamina Skrevet 1. april 2008 #25 Skrevet 1. april 2008 Det varierer fra barnehage til barnehsge hva de gidder. Min går ikke i barnehage enda. His dagmamme blir det papirbleie (2 dager i uka). På lange ferier blir det også papir. Burde nok kjøpt nedbrytbare bleie da. Hvor får man de?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå