Gå til innhold

Til dere med to tette

gla nr to

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Synes bare det har vært positivt, jeg. 18 mnd mellom våre. De er hverandres beste venner og avløser dermed oss også en del fordi de leker så fint sammen. Jeg jobbet med å få dem inn på samme sovetid, så de sov begge like lange dupper midt på dagen. Ellers hadde jeg ikke fått tid til å hente meg inn igjen ;-) Var hjemme med begge to da de var små og gikk mye turer og i åpen barnehage så eldstemann fikk leke med barn på sin alder og. Koste oss skikkelig, men måtte som sagt bruke litt tid på å få dem til å sove samtidig.

Vi lagde oss en timeplan som funket for oss. Opp når de små våknet, kle på, spise frokost og være ute av huset klokka ti-halv elleve. Da var det å leke på lekeplassen for eldstemann, gå tur eller gå i åpen barnehage hvor vi var og spiste lunsj (tror det var tolv det var lunsj der vi var). Dro etter lunsj for da sovnet de i bilen begge to og vi dro hjem og tilbrakte dagen hjemme med ulike aktiviteter før det ble middagstid og slikt. Dersom vi var hjemme, var vi ute til halv tolv-tolv, spiste lunsj og la de små for en dupp. Da var de som regel trette av den friske luften og sovnet med en gang. Nå var jeg heldig da. Begge mine sov 2 timer i strekk!! midt på dagen, så jeg fikk sovet litt eller slappet av jeg og. Tror rutinen hjalp veldig.

• 2 uker senere...

Mellom mine to gutter er det bare 12 mnd. Var ikke helt planlagt, det ble bare slik! Jeg synes det var ei veldig tung og strevsom tid. Men jeg var kanskje litt uheldig, for eldstemann var kjempemye våken om nettene i den tida, i tillegg til at jeg hadde en baby som skulle ha pupp flere ganger hver natt. Så den største utfordringen for meg var å få nok søvn og hvile. Jeg klarte også å få dem til å sove samtidig på dagen en periode, og det var utrolig godt. Hadde jeg visst hvor slitsomt det ble, hadde jeg nok prøvd å få eldstemann inn i barnehage, ihvertfall på halv plass. Jeg hadde bekkenløsning i tillegg, så jeg kom meg ikke så mye ut med barna de første mnd etter fødselen. Jeg vil ikke skremme deg, men det kan jo være lurt å innstille seg på at det kan bli ganske heftig en periode. Men det går seg fort til. Mine to er også bestevenner og leker godt sammen nå, så det er mange fordeler med å få barna tett!

Lykke til, du finner sikkert en måte å gjøre det på som passer deg best :)

Annonse

Hei.

Har 19. mnd mellom de to første. Den største utfordringen var at eldstemann ble utrolig sjalu. Han forandret seg nermest over natten, fra å være kjempefornøyd å stort sett glad gutt, til det stikk motsatte. Så det første halve året var virkelig krevende. Men når lillesøster begynte å bli så stor at hun forstod mere, å var mere med på leken forandret ting seg. De har etter hvert fått stor glede av hverandre. Men det er ikke bare, bare å være liten storebror, å skal forstå hvorfor babyen må få stell, å ikke bare kan ligge å skrike, eller hvorfor mamma er nødt til å amme ferdig, før hun kan bygge tårn med storebror :-) Nr. 2 hadde også kolikk, å var mye urolig, å måtte bæres mye. I tillegg sluttet storebror å sove på dagen når han var 1,5 år, så var ingen sjangs å få tatt seg litt igjen på dagtid heller.

Men alt sett under ett så er jeg glad for å ha fått de så tett, de har jo så stor glede av hverandre, å leker godt i lag nå :-) Ikke har vi latt oss "skremme" av at de første mnd. var ganske krevende heller, for nå venter vi nr. 3 i august. Det blir 3 barn på under 4 år :-)

Men kan nok være lurt å innstille seg på at det kan bli krevende i starten, så kan man heller ta det som en bonus, om ting blir lettere en hva man tror :-)

Ønsker deg masse lykke til! Barn er den største gaven livet gir!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...