Snappie Skrevet 19. mars 2008 #1 Skrevet 19. mars 2008 Hei. Jeg bekymrer meg så utrolig for den lille. Hun er 7,5 mnd og har pådratt seg en ørebetennelse, hoster litt og har hatt feber. Hun sover mye om dagene og er medtatt og slapp. Men hun har kommet seg de siste dagene, både når det gjelder mat og aktivitet. Men så er det problem å få i henne drikke. Hun får antibiotika 3 ganger for dagen og dette HATER hun. Skriker og vrir seg unna og hver gang vi har en flaske med noe i, alt fra melk og vann til juice og saft bare sutrer hun og vrir seg unna. Må tvinge henne til å smake på MME i flasken for at hun skal skjønne det er melk. Drikker da bare 100 ml og gjerne bare 2-3 slike flasker for dagen. Hun får 2-3 begre fruktmos og er nå kommet opp i neste 1 glass med middag. ikke verst det, når det gjelder mat. Vil ikke ha grøt morgen eller kvelds, men spiser noen biter skive til lunsj. Kanskje jeg klarer å få i henne tilsammen 60 ml med vann. I forgårs fikk jeg bare i henne 600 ml væske, i går 500 og i dag har jeg gitt opp å måle. VI, både jeg, min mann og lille orker ikke mer av dette styret. Men er så redd for at hun skal bli dehydrert. Uff... Jeg ammer henne også. Men dette har de siste dagene også blitt en kamp, så det har bare blitt til 3 ganger for dagen, og jeg føler jeg har lite melk. Erfaring fra dette med væske og hvor alvorlig det er med for lite? Hjelp meg noen.... Dette er slitsomt for alle. Hvor mye bør jeg bekymre meg? Og i tillegg har hun diare på formiddagen pga av antibiotiken. Gir noen ss for dagen med biola.
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2008 #2 Skrevet 20. mars 2008 Hei! Har hun våte bleier da? Hvis det stopper opp med våte bleier ville jeg kanskje ringt og hørt med noen jeg. Bedre å være sikker liksom =) Hun får jo i seg litt ser det ut til, men siden barn tåler så mye mindre enn oss voksne ville jeg heller ringt og hørt med legevakt/barneavdeling. Jeg tør ihvertfall ikke ta noen sjangser ift babyen min. God bedring til vesla =)
Snappie Skrevet 20. mars 2008 Forfatter #3 Skrevet 20. mars 2008 Ja hun har våte bleier, men ikke så mye som før. Men hun er bedre i dag heldigvis. Har ikke drukket så mye, men har spist mer og er i bedre humør og har lekt litt. SÅ jeg tror jeg bare har vært for opptatt med å gi drikke. Det sies at en baby skal ha 1 dl pr kg kroppsvekt og det er jo ganske så mye. 1 liter til min baby... synes ikke det er reelt. Greit at det er væske i maten, men ........
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2008 #4 Skrevet 20. mars 2008 har nettopp gått gjennom dette med min gut.men eg fekk berre i han 100ml for dagen uten noko anna form for mat...det som er med øyrebetenelse som vi fikk vite er at det kan faktisk vere ilt å svelge...med guten min så vart han nesten sent på sjukehus men dei ventar faktisk i opptil 3 veker før dei gjere noko...dei vil helst at ein skal klare det heime for det er ikkje so enkelt å sette intravenøst på små barn..vi gjekk i 2,5 veker og vips så åt han som han alder ha ete før..fekk beskjed av barnelegen at ein skulle gi lite men ofte(mjølk) og vatn mellom måltidene..eg gav han 30ml kvar halvtime ei første dagane..hadde alltid klar drikke når han han våkna om natta..så du kan tenke deg at det var nokon hare veker..skriv ned alt du får i ho å sjå om ho et meir for kvar dag el. mindre.. blir det ikkje bedre innen nokon dagar hadde eg ringt legen,men eg syns no at 500-600ml i døgnet er ganske bra når ein er sjuk eg da..men du kjenner jo barne ditt best om kva mykje ho eter til vanleg.
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2008 #5 Skrevet 20. mars 2008 Har hatt to omganger med sykdom på gutten min som er 7,5 mnd.. første gangen spysyken som varte i 6 dager og nå sist forkjølelse og feber.. litt halsbetennelse også kanskje.. Men når det gjelder mat så skal du ikke bry deg så mye om mengden.. det kommer når hun blir frisk igjen.. og som du sier selv. det er veske som er mest viktig.. Legen sa til meg at 24 timer UTEN noen form for urin i det hele tatt så skulle barnet legges inn.. Gutten min spydde jo i 6 dager og fikk jo ikke i han mat så jeg var jo meget bekymret.. selv om jeg egentlig ikke trengte å skifte bleier de dagene fordi det kom så lite så kom det noe.. og en t-skje er nok til å fortelle at barnet får i seg noe.. Gutten min var 6 mnd da dette skjedde og spiste kun mm i den perioden.. grøt fikk jeg beskjed om å glemme og hvis jeg brukte mme så var ikke det så viktig heller.. men amminga var viktig pga antistoffene selv om han spydde opp alt.. Men gav sukkervann og eplejuce blandet 50/50 med vann og dette trakk tydeligvis kroppen til seg.. Begynte så smått med mat etter 10 dager.. Siste gangen han var syk nektet han jo å spise pga halsen og ga kun mm.. dette var visst så lett å svelge at det gikk bra, men gutten er stor så det var litt slitsomt å fullamme i en uke..
oktoberjentene;) Skrevet 20. mars 2008 #6 Skrevet 20. mars 2008 jeg fikk beskjed om at det ikke skulle gå mer en 12 timer uten våt bleie... gutten min fikk nesten ingenting i seg på en uke.. slet også med den antibiotikaen... puh.. men det går over... lykke til videre ps... følg magefølelsen din og morsinstinktet.. og ikke nøl med å ringe legevakt om det så er bare for å spørre om disse tingene.. de er så snille og hjelpsomme
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå