Anonym bruker Skrevet 19. mars 2008 #1 Skrevet 19. mars 2008 Kan ikke dem spise det meste? Kan jeg f. eks. gi dolmio tomatsaus til min gutt på 1 år? Hva med potetmos (pose)? Sauser? Når kan dem evt. begynne å spise dette? Glemte å spør hs om det på 1 års kontrollen. Men hun sa vi kunne gi han salami.. Kanskje enklere å vri litt på spm. å spør hva dem IKKE kan spise? Han har fått smake på det meste vi spiser, men ikke sauser eller posesupper.. Har ingen allergier, å han har aldri reagert på noe han har fått. Hørte et skrekkeksempel en gang, om en baby som hadde dødd da h*n hadde fått potetmos (pose).. Men jeg vet jo ikke om det er sant, eller om det var i norge engang..
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2008 #2 Skrevet 19. mars 2008 Jeg er også litt overhysterisk på det med salt og har løst det med å lage mest mulig mat fra grunnen av. Dvs hjemmelaget potetmos, hjemmelaget saus osv for da kan jeg heller salt maten etter smak på tallerken til voksne. Vi har laget veldig lite posemat før vi fikk barn så har ikke tenkt å starte med det nå. Det er mye salt i slike produkter og det er helt unødvendig. Skrekkeksempelet du nevner er fra England, men det var snakk om kost utelukkende bestående av potetmos fra pose. Ble altfor mye salt og døde av nyresvikt. Har faktisk lest om to slike eksempler og var dessverre lite opplyste foreldre som gjorde sitt beste. Jeg tenker at hvis han får grønnsaker uten salt så går det greit med noe med salt i, som f.eks fiskekake, fiskebolle osv. Dytter for er interessert i å høre hva andre gjør. Var jo masse informasjon å få fram til 9 mnd men nå er det liksom helt åpent hva de kan spise.
*kaisa* Skrevet 19. mars 2008 #3 Skrevet 19. mars 2008 Jeg har alltid gitt datteren min det samme som meg fra hun var rundt 10-12 måneder, og hun har ikke lidd noen nød for det! Jeg lager den meste av maten fra bunn, men bruker dolmiosausen. denne sausen er jo ikke noe mer salt en tomatpuree egentlig, og den må man jo kryddre opp for å få noe smak med. Tror dolmiosaus er mye bedre en den spaggeti-saus posen foreksempel. Det eneste datteren min fortsatt ikke får er rent salt på maten og krydder poser (som taco-kryddret kjøtt) det blir for mye mener jeg. men det skal ikke være noe problem med en pototmos-pose i ny og ne når man ikke har annen salt mat ved siden av eller en liten smaks-prøve på en saus. Tror s¨lenge man bruker sunn fornuft og varierer kostholdet kan de små venne seg fort til helt vanlig mat! Det er min mining da!
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2008 #4 Skrevet 20. mars 2008 Takker for svar! Flere som vil dele erfaringer/viktig info.? c",)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå