Gå til innhold

Skriking om natten... HJELP en fortvilet mor!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min er 5 uker og vi sliter med å få han til å sove om natten. Får mat før vi legger oss i 10-11 tiden. Da sovner han fint og sover i 2-3 timer. Men så etter neste amming er det umilig å få han til å sove. I natt gikk det 2 timer.... Da prøvde vi:

- amming

- raping

- kosing

- vugging i armene

- sukkervann

- trilling i vognen

- bytting av bleie

- smukk, gjentatte ganger når han spytter den ut

- ligge i sengen med oss

stort sett alt vi kom på.... vugging i armene funket, men når vi legger han i sengen er det på an igjen. virker som om han har luft i magen- men synes det er merkelig når han roer seg når vi vugger han i søvn. luft kommer det ut når vi raper, 2-3 gode raper.

er ikke noe galt med sengen da han jo sover fint deler av natten. har prøvd å korte den inn med tepper- men tatt det bort nå.vognen liker han fint også, elsker å trille i den ute på dagtid.

sover jo på dagtid, og fått tips om at vi skal prøve å holde han våken da. spesielt om kvelden- men funker jo ikke i det hele tatt.... hvordan gjør man det? vekker jeg han fra søvnen begynner han bare å skrike igjen.

2 fortvilte foreldre :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

kan jo hende han ikke har fått seg ordentlige rutiner enda, og at dag og natt sklir litt om hverandre for han enda. tror alle babyer liker vuggung og sovner av dette. Er ingen ekspert, men tror det kommer til å gå seg til litt etterhvert.Bare passe på at han ikke sover heele dagen, men han trenger mye søvn på dagen og :)

Skrevet

Han er jo så liten at han ikke vet opp-ned på døgnet og vil ha sin varme mamma:) Han er våken 2 timer for så å bli trett igjen, det er vel nokså normalt, bare så dumt at det er på nattestid. For at de skal skjønne at det er natt er det minst mulig stimuli som er tingen. Amme i mørket, skifte bleie i mørket, snakke lavt/ikke snakke, bysse etc. (Dette hvis han ikke skriker eller har kolikk altså, for da gjelder jo andre ting) Når du vil det skal være morgen skrur du på lys og snakker vanlig etc. Det er kanskje litt tidlig å forvente at de skal skjønne dette med natt, men da har du rutinen inne. Noen spebarn sliter med dette en stund(slitsomt ja!).

Jeg tror ikke det har spes mye for seg å vekke eller prøve å holde våken, uten at jeg har sterkt belegg for dette. Men tror at spebarn tar den søvnen de vil når de vil. Heller veldig viktig at de ikke blir overstimulert og overtrøtte, for da har du det virkelig gående.

Det at han våkner med en gang du legger han ned kjenner jeg godt igjen. Fant ut at man må vente til de er i dyp søvn. Sånn at det ikke er en refleks eller bevegelse igjen før man flytter dem fra fanget/brystet. Da våkner de vanligvis ikke.

Jeg vet ikke, dette var bare noen tanker. Lykke til, det går seg til etterhvert, helt sikkert:)

Skrevet

dette e ikkje nokke kjekt, og ganske tungt for trøtte og slitne foreldre..

første jenten vår snudde døgnet helt, va våken om natten og sov om dagen..komm inn i en ond sirkel der, va t slutt glad ho sov uansett kortid på døgnet d va..

denne gangen har eg vert veldig bevisst på at sånn ville vi ikkje ha d..

fikk råd fra helsesøster om å "begrense" soving på dagen.

ikkje la ho sove mer enn 3timer i strekk.

sover de lengre enn d kan d føre til at babyen tar de lange sove øktene på dagtid og de korte om natten.

de e jo så små at de ikkje veit forskjell på natt og dag.

dette har fungert veldig godt for oss, no e snuppa 3 mnd og har sovet godt omtrent kver natt siden ho ble født.

har hatt nokken netter der ho har gjort som gutten din, men d blir ferre og ferre av de.

i natt sov ho fra 21.30-4.30, fikk mat og sov til 09.30!!!=)

Så her begynna d å bli veldig bra!!

en annen ting e at vi har prøvd å legge ho i sengen våken å la ho sovne av seg sjøl. jo mindre vugging og ting som må til jo bedre e d..

men d e klart vi må vugge litt innimellom!!!

Lykke til, håpe d bedra seg snart!!!

Skrevet

Heisann! Vet akkurat hva du snakker om, hadde en sånn periode med minsta mi når ho var omtrent like gammel!

Det som funka til slutt her va at æ la ho på magen over armen min og strik ho over ryggen, da roa ho sæ ned og når ho va skikkelig trøtt igjen så la æ ho ned i vognbagen og vugga på den til ho sovna.

Sønnen din e (som de andre sier) for liten enda til å vite natt og dag, så det e nok slitsomt ja...

No e mi snart 6 månda, når ho va 5 månda tok vi en ferber og hysj metode på ho for å få ho til å sovne av sæ sjøl i egen seng, tok 2 daga og no sovne ho uten problem i egen seng =)

Så, liten trøst sikkert, men det går over om ei stund... e når de e minst at det e mest slit, vanskelig å skjønne ka det e som e galt og alt det der =/

Skrevet

Glemte å si at det kan hjelpe å la han sove mindre om dagen..

Linnea her sov i mange mange tima på dagen og va våken fra ca 16 til 23 på kvelden, da va ho vanskelig å få til å sove. Men så lot æ ho heller sove mindre og oftere på dagen og begynte med kveldstellet i 19 tiden, for det va da det passa best for ho merka æ, va da ho va mest trøtt.

Grøt begynte æ med når ho va 4 månda, kun for å få bukt med soveprobleman, virka som ho aldri blei mett av bare pupp.

Håpe no nåkka som blir sagt her e til litt hjelp hvertfall :)

Skrevet

Hei.

Har erfaring fra vår premature datter, og masse tips fra barnepleiere etter et langt sykehusopphold vedr soving og å roe ned babyen. Vårt beste råd (og det som fungerer best!!) er å velge 1 ting...Dvs, ikke gjøre og prøve for mye forskjellig. Hvis du velger vugging, så er det best å gjøre det helt til babyen sovner/roer seg ned. Velger du bæring, så hold på det. Dersom man bytter masse og stresser med ulike "stillinger" etc, så vil babyen få større vansker med å finne roen. Har du forsøkt å "svøpe" babyen? Pakk babyen godt inn i babyteppe og vugg eller bær. Dette bruker å være veldig effektivt. Ikke snakk eller stryk, bare vær der...=)

Dette er noe som spesielt fungerer på premature, men jeg er overbevist om at det fungerer på vanlige fullborne også. De har også vansker med å finne roen=) Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...