Gjest Skrevet 19. mars 2008 #1 Skrevet 19. mars 2008 Har gått opp 40g på 1 mnd! Altfor lite. Veier 7.8 kg nå. Slik ser dagen ut: Tidlig morgen kl 06: 240ml mme Morgen kl 10: Full porsjon grøt, litt melk/vann og fruktpurè. Lunsj kl 13: 1 skive brød, halv banan eller annen frukt og 50ml mme Middag kl 16: Nesten 1 glass med middag og fruktpurè+melk/ vann. Kvelds kl 18.30: Full posjon grøt og vann. Hvor mye melk hun drikker er vanskelig å si. Hun er ikke så glad i det, men vi tilbyr til nesten hvert måltid. Ofte hun bare vil ha vann. Men i tillegg til de 240ml mme tidlig morgen, så drikker hun melk til minst 1. måltid til daglig. Noen som kan se om vi gjøre noe feil??
Zarathustra Skrevet 19. mars 2008 #2 Skrevet 19. mars 2008 Syns det virker som hun får i seg masse, jeg. Kunne kanskje prøve å gi litt brødskive til frokost, i tillegg til mme. Du har ca samme opplegg som jeg hadde på gutten min, men han var og er veldig stor, så jeg tenkte kanskje han fikk for mye. Det viser bare hvor forskjellig barn er. Hun er kanskje veldig aktiv, krabber hun? De begynner jo bare å bruke mer og mer energi fra nå og utover. Men jeg skjønner du lurer på hva du evnt gjør galt (som du definitivt ikke gjør:), for hun er jo lett.. Kan jo høre med helsestasjon/lege på neste kontroll, at hun klarer å ta opp det hun spiser mener jeg. Avføring normal? Ikke masse ufordøyd mat eller diarè? Jeg bare tenker litt høyt her.... Men som sagt, barn er veldig forskjellige. En venninne var på 1 års kntr, 8,3kg. Og det var gutt. Du får friste med smør på skiven og tykt lag leverpostei:)
Gjest Skrevet 19. mars 2008 #3 Skrevet 19. mars 2008 Tusen takk for svaret;) Hun har 3 bæsjebleier i døgnet ca. Litt mye, men helsesøster var ikke bekymret for det. Hun har også gulpet mye. Men det blir mindre og mindre.. hadde derfor trodd at hun skulle legge på seg denne gangen. Hvordan skal egentlig konsistensen til en på 9 mnd se ut? Jeg vil si at hun har bløt avføring. Ikke tynn, men ikke helt fast. Det varierer litt. Noen ganger er det både bløtt og fast i bleia på en gang..hehe;) Vi synes også at hun spiser bra. Så kan liksom ikke forstå dette. Om en mnd skal vi på kontroll på helsestasjonen, da er helsesøstra kommet hjem fra ferie. Hun krabber nesten. Kommer seg raskt bortover gulvet. Og er meget aktiv! Alltid i bevegelse. Ikke ett sekund i ro! Når hun får brødskive smører jeg på tykt alltid..hehe;) Hun er vel bare en tynn liten jente da kanskje. 68 cm. Jeg får ta det opp med helsestasjonen om hun ikke legger mer på seg straks;) Klem
Zarathustra Skrevet 19. mars 2008 #4 Skrevet 19. mars 2008 Høres jo helt bra ut med bløt konsistens. Hvis de har problemer med matopptaket, feks gr allergi, blir det ordentlig diare. Du har nok en liten lettvekter med mye krutt i:)))
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2008 #6 Skrevet 19. mars 2008 Dropp vannet og tiby mme i stedet. Det er veldig lenge mellom frokost og neste måltid..prøv å legge inn noe i mellom. Ha litt fløte eller rømme i grøten. Hvor mye grøt er en posjon? kanskje gi mer enn det du gir nå. Hvis det ikke hjelper kan du jo spørre om legen vil ta noen blodprøver. Det kan jo hende hun har høye tyroxidnivået og altså har forhøyet stoffskifte... Hva sier HS til dette da?
Legekjærringa Skrevet 19. mars 2008 #7 Skrevet 19. mars 2008 har hun mye slim eller "fett-lignende" i avføringen?
*Rutletutt* Skrevet 19. mars 2008 #8 Skrevet 19. mars 2008 Vet hvordan du har det....Milla sliter med å legge på seg hun også. Hun fikk i tillegg omgangssyken og gikk ned i vekt - ikke gøy når man strever med å få henne til å legge på seg nok:o/ Men hun legger på seg mer enn 40g i uken da...men hun er jo yngre også da - det stagnerer jo endel etterhvert som de blir mer aktiv. Milla har jo slitt en stund med at hun ikke vill ha annet enn bare pupp. Har endelig fått rutine på tre måltider med fast føde om dagen - men er ikke alltid hun spiser så mye - men blir tilbudt det i hvertfall. Går på kontroller med henne ca hver 14. dag....bare for å følge med, spesielt siden hun tok av. Hun er nå 7 1/2 mnd og 6,4 kg og 65cm lang - ikke så stor for alderen, men det er jo ikke noe mål heller;o) Legen som så på henne sa at så lenge de vokser i lengden er det greit, så lenge de ikke gå ned i vekt....men hun ville jo selvsagt at Milla skulle legge seg på sin egen kurve i det minste... Milla slet lenge med at hun ikke bæsjet mer enn hver 14. dag. Trodde hun var forstoppet, men jeg tror rett og slett at hun ikke fikk nok til å bæsje noe ut igjen... Nå bæsjer hun ca en gang om dagen, så da ser det ut til å være greit:o) Konsistensen er jo forskjellig - men babybæsj er jo som regel ganske bløt - men ikke diarè-aktig! Høres ut på meg som om hun har normal avføring i hvertfall. Ser du gir henne godt med smør på brødskivene, det er bra. Prøv å blande litt olje i middagsmaten hennes også, så får hun litt mer fett i kosten. Når de er såpass aktive som jenta di, så vil de jo gå mindre opp enn før da de lå mer i ro - det er vanlig. Lykke til da - håper det går oppover ved neste kontroll - ikke gøy å bekymre seg for om de får nok i seg;o/ Klem
*Rutletutt* Skrevet 19. mars 2008 #9 Skrevet 19. mars 2008 Fløte eller rømme i grøten? De bør vel ikke ha melkeprodukter så tidlig, vel? Bedre med litt olje i kanskje?
Gjest Skrevet 19. mars 2008 #10 Skrevet 19. mars 2008 Hun hadde en periode med endel slim i avføringen, vi har sjekket henne for melkeallergi og kumelkprotein allergi. Men hun har ingen av delene. Jeg tilbyr alltid mat mellom tidlig frokost kl 6 og frokost kl 10, men hun vil ikke ha. Det er ikke snakk om, enda jeg lager til mat kl 9 hver dag. Jeg tilby melk i stedet for vann til hvert måltid også, men hun vil ikke ha. Så kjedelig at hun ikke legger på seg så mye Rutletutt!! Det er ikke så greit når det er på den måten.. mange bekymringer. 40 g i mnd er jo altfor lite for julia å legge på seg. Jeg skal følge med nøye nå fremover. Veie henne hver uke på vekta hjemme. Lykke til med spisingen til milla;)
*Rutletutt* Skrevet 19. mars 2008 #11 Skrevet 19. mars 2008 Takk:o) Jeg har også prøvd å veie henne på vekten hjemme for å følge med - men det har ikke alltid stemt like bra ift det hun har vært på hs. Har bare to desimaler på min vekt da...men vår vekt viste alltid mer enn det hun virkelig var... Har du muligheten til å veie på hs ville jeg nok gjort det - her på min hs er det i allefall bare å stikke innom å veie hvis en vil;o) Lykke til, dere også!
Gjest Skrevet 19. mars 2008 #12 Skrevet 19. mars 2008 Tusen takk;) Vekten vår viser helt likt som den på hs;) Så jeg kan følge litt med her hjemme;) Nå skal jeg lage brødskive og frukt til snuppa! Vi snakkes! Åssen går det forresten med bryllypsplanleggingen??
*Rutletutt* Skrevet 19. mars 2008 #13 Skrevet 19. mars 2008 Det går bra! Ikke skjedd så mye enda, annet enn prøving av brudekjoler - og det er jo så GØY! )
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2008 #14 Skrevet 19. mars 2008 Hva med å bytte ut noe av frukten med litt mer kaloriholdig mat? feks brødskive m smør og leverpostei/ost o.l. Babymiddag og grøt med smeltet smør feks. Har selv ei lettvekterjente (ekstremprematur i tillegg da..). Prøver å "presse" mest mulig kalori og næringsinnhold i hvert måltid, så da blir det ikke så mye frukt og youghurt og slikt. Dette bruker jeg kun til "dessert". Det hjelper nå litt i alle fall..=)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå