lille me og mine Skrevet 19. mars 2008 #1 Skrevet 19. mars 2008 Hei alle sammen! Jenta mi har fra fødselen av hatt en låsning i nakken og har derfor fått en muskel på siden av halsen som er strammere/kortere enn den andre. Dette gjør at hun er blitt "skeiv". Vi går til fysoterapaut hver 14.dag og har vært med kiropraktor og fått opp låsningen i nakken. Nå er det bare trening som hjelper sier alle. Hun synes det er tungt å ligge på magen enda, og liker ikke det. Jobber mye med det både hjemme og med fysoterapaut. Ellers er det mange "lure" øvelser, der vi bruker leker til å få henne til å bevege hodet på forskjellige måter som hun ikke bruker til vanelig. Har fått vite at dette er ikke noe sjeldent fenomen, og at det er mange som har en kortere muskle i halsregionen av forskjellige årsaker. Lurer derfor på om det er noen her inne som har erfaring på dette feltet? Hvordan trener/trente dere? Ligger/ når lå barna deres skikkelig på magen? Ble den motoriske utviklingen veldig forsinket? Barna må jo lære alt fra å ligge på magen, som å krype, rulle, sitte osv. Setter stor pris på svar kanskje vi kan utveksle ideer, råd og hjelpe hverandre med treningsmetoder Hilsen meg PS. Dattera mi er nå 5 1/2 mnd gammel
triologi Skrevet 20. mars 2008 #2 Skrevet 20. mars 2008 Hørte av noen andre underverker atter å ha vært til osteopat. Smertefullt, men utrolig virkningsfult... kanskje noe å gjøre parallelt.
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2008 #3 Skrevet 20. mars 2008 Jepp, har hatt en slik baby. to ganger hos manuell terapeut og så ble hun frisk. Trente en del, men det var pga hoftefeil. Nakken var bra etter to behanflinger. Fikk 1. behandling 1 mvd gameel, og en ny 6 uker senere.
lenej :o) Skrevet 24. mars 2008 #4 Skrevet 24. mars 2008 hei! jeg fikk beskjed at mini hadde ligget inni magen med ryggen mot høyre hele tiden. han kom ut også med ryggen mot høyre, og ikke mot venstre, så fulgte ikke den naturlige fødselskanalen. no sånt.. oppdaget tidlig han var skjeiv, og hadde favorittside å ligge med hodet. ble ikke å amme han, da å ligge på siden gjorde vondt for han. så det ble flaske da. vi hadde kontroll hos fysio en gang i mnd, og trente han hjemme hver dag. pga nakken hans, gikk det nedover rygg og til hofter, så han var stiv der også. gikk videre ned til beina, og han hadde store problemer å strekke på beina. - første trente vi nakken, for å få den "opp". lå i timesvis med han på gulvet med leker og oss på motsatt side enn favoritten, og på den måten ga han nok stimuli til å ville snu andre veien. til slutt, etter mye trenging, så fikk han opp nakken. da var han nesten 6 mnd. da kunne han ligge på mage på gulvet, og løfte hodet, og var ikke synlig skjeiv lengre. - så trente vi ryggen og hoftene hans, som ikke hadde lært seg så mye bevegelse. så da drev vi å rullet på han. han lå på rygg, og vi tøyde ene beinet over andre, og halvt rullet han over til hver side. slik begynte han selv til slutt. og han rullet første gang rygg-mage-rygg da han var 8 mnd. - så begynte vi på beina, og trekke litt på dem, men da både nakken og rygg/hoften var ok, var det enkelt å få beina med. måtte bare hjelpe han litt i begynnelsen. - han fant seg en helt unik og merkelig måte å åle seg på, måtte le hver gang han pilte over gulvet her som en slange. gikk ike rett fram, men han på en måte buktet seg forover. da var han 9mnd. - så ble det trening på kryping, og da ble mamman her sur. for eg mente det ville komme, og det var ikek grunn med trening hos fysio 2 dager i uka.. treningen der hjalp ikke, mini ble bare stresset, og krøp ikk. så kom jula, og i romjula, da mini var 13mnd, lærte han seg å krype. - i januar, da han var 14 mnd, så reiste han seg opp, å begynte å gå rundt bord og møbler. og begynte å klatre opp i stolene her og sofan. - nå i mars, han er 16 mnd, han går ikke ennå alene, men er stødig på gåing rundt møbler her. han klatrer noe så sinnsykt overalt, og har heldigvis lært seg å gå end med rompa først. opplever nå ennå mas fra fysio, at vi skal trene han på å gå. men det stresser jeg ikke med. mange barn går ike før de er 17-18 mnd. og fysio-spesialist på sykehuset sa at om han ikek gikk før han var 2 år, DA skulle vi bekymre oss. så har vært en lang tur hit, men nå går det så flott! han kryper dit han skal, og ellers går fra ting til ting. blir mer å mer dristig for hver dag, å prøver å slippe taket. men midt oppi alt dette, ble han jo syk i magen sin, og ble mye stress med det, før jul da. men der gikk alt bedre når han fikk medisin da. så imorgen skal vi til fysio, igjen, så da skal vi høre om det er pga han ikek går dem skal trene han, da skal vi takke så pent nei. nå er det nok mas...
2-barns mor Skrevet 25. mars 2008 #5 Skrevet 25. mars 2008 Gutten vår ble født med Kiss - en feilstilling i de øverste nakkevirvlene. Han fikk fort favorittside og var veldig urolig. Hadde problemer med spising, søvn og magen. Begynte hos fysio da han var 2,5 mnd og ble henvist videre til manuell terapeut for å løse opp blokkeringene i nakken. Han likte heller ikke å ligge på magen og klarte det rett og slett ikke. Han har ligget etter motorisk. Da han var 6 mnd kunne han ikke løfte hode fra underlaget når han lå på rygg og vi trakk han opp etter armene. Han har også vært noe hypoton (slapp) i muskulaturen. Begynte med vojta terapi, gjennomførte vojtaøvelsene 3 ganger daglig og holdt på med dette i 3 mnd. Dette hjalp voldsomt og han er nå snart 1 år og har kommet seg voldsomt. Han krabber ikke, men han åler seg rundt og reiser seg og går langs bordene. Han sitter heller ikke, men sitter i w-stilling (liksom på knærne). Fysio har sagt at han er motorisk advekat, men at vi ikke skal motivere han til å gå og sitte, slik at han kan finne ut av dette selv og kanskje begynne å krabbe før han går. Vi har fått vite at det er viktig og ikke tøye muskulaturen, men heller motivere de til å bruke begge sider av kroppen og ha de på magen masse. Lykke til
lille me og mine Skrevet 12. april 2008 Forfatter #6 Skrevet 12. april 2008 Takk for fine og detaljerte svar Likjepia mi er nå blitt 6mnd gammel, og ligger nå fint på magen! Ikke mange minuttene om gangen, men protesterer ikke lenger og virker til å leke seg fint og ha det gøy på magen! Atter en gang så tar hun et steg videre i utviklingen idet jeg selv begynner å bli bekymret for at det har stått stille en periode og ikke noe skjer... Vi er nå med fysio hver 14.dag, for å følge opp litt tettere, og trener fortsatt mye hjemme, men alt går lettere nå når all protestering er vekke Hun har som smått begynt å tippe seg over på sidene, og ser ut t at det ikke er lenge til hun ruller rundt! En liten oppdatering fra oss
haater husarbeid Skrevet 22. april 2008 #7 Skrevet 22. april 2008 Hadde også en slik unge, de kalte det for tortecollis. Dette var vel en del av syndromet hans og skjevstilling i magen min. Vi har trent mye balanse og strekking av nakkemuskulatur, hans synes det var mer moro å ligge oppå en stor treningsball og løfte hodet enn nede på golvet. Vi har også fått diverse skråputer med magebelte for å hjelpe han å løfte uten å bikke (han har dysmeli i høyre hånd og kunne ikke bruke den til å løfte). Han strevde veldig med å løfte hodet og var vel fire mnd før han fant albuestøtte og løftet hodet skikkelig. Men når han fant ut av dette, spant resten av utviklingen fart, han knekte lissom koden..... Og nå sier fysio og ergo at han er tidlig ute motorisk! Han er nå 20 mnd snart. Send PM om du lurer på noe!
oslojente80 Mina f 07.09.06 Skrevet 17. mai 2008 #8 Skrevet 17. mai 2008 Datteren min hadde favorittside allerede på sykehuset og hadde en sløv hs som sa til meg at dette ordner seg! Ikke så lett å være førstegangsmor og vite bedre:( Jeg tok det opp flere ganger og fikk til svar hver gang at jeg måtte aktivisere henne, men aldri hvordan?! På 3 mnd kontrollen sa jeg at NÅ skal jeg ha fysio til henne. Da sendte hun en henvisning og fikk det. Startet der da hun var litt over 3mnd. Ble videre henvist til manuell terapeut. Gikk der samtidig som fysio. Hun er sen motorisk. Jeg "lærte" henne å sitte i en alder av 11 mnd. Men det gikk fort så satt hun selv, selvom fysio vil at dette skal de lære selv. Så gjorde jeg det.. Idag er hun 20 mnd og er fortsatt veldig sen. Hun reiser seg opp til knehøyde til bord og andre ting. Aker seg bortover på rumpa. Språket er også sent. Blitt henvidt til PPT og fått prioritert bhg plass til høsten, så jeg ser frem til samarbeidet med de.. Mina HATET å ligge på magen. Rulla med en gang over. Før hun klarte å rulle skrek hun nesten med en gang jeg la henne der. Kjøpte speil til henne og klarte kanskje å ligge på magen i par sek, så hyla hun. Jeg la meg på gulvet med henne med hodet mot henne, mens hun lå på magen og prøvde å få oppmerksomheten hennes med leke. Det som hjalp henne til å få ta hodet til den ikke favorittsiden var å bruke babygymmen og henge lekene på den vanskelige siden.. Det hjalp masse.. Jeg sier bare IKKE gi deg. Stå på. Det har jeg gjort, for det er vi som er foreldre som kjenner barna våre best!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå