lille me og mine Skrevet 19. mars 2008 #1 Skrevet 19. mars 2008 Hei alle sammen! Jenta mi har fra fødselen av hatt en låsning i nakken og har derfor fått en muskel på siden av halsen som er strammere/kortere enn den andre. Dette gjør at hun er blitt "skeiv". Vi går til fysoterapaut hver 14.dag og har vært med kiropraktor og fått opp låsningen i nakken. Nå er det bare trening som hjelper sier alle. Hun synes det er tungt å ligge på magen enda, og liker ikke det. Jobber mye med det både hjemme og med fysoterapaut. Ellers er det mange "lure" øvelser, der vi bruker leker til å få henne til å bevege hodet på forskjellige måter som hun ikke bruker til vanelig. Har fått vite at dette er ikke noe sjeldent fenomen, og at det er mange som har en kortere muskle i halsregionen av forskjellige årsaker. Lurer derfor på om det er noen her inne som har erfaring på dette feltet? Hvordan trener/trente dere? Ligger/ når lå barna deres skikkelig på magen? Ble den motoriske utviklingen veldig forsinket? Barna må jo lære alt fra å ligge på magen, som å krype, rulle, sitte osv. Setter stor pris på svar kanskje vi kan utveksle ideer, råd og hjelpe hverandre med treningsmetoder Hilsen meg PS. Dattera mi er nå 5 1/2 mnd gammel
1jente2gutter Skrevet 19. mars 2008 #3 Skrevet 19. mars 2008 Heisann! Dattera mi hadde også skevhet i nakken på den ene siden,dvs at muskelen på den ene siden var mye strammere enn den andre! En av grunnene til det var at hun hadde ligget i seteleie lenge....hun festet seg i rundt 7-8 mnd. Vi gikk til fysioterapeut da hun var ca 3 mnd og da 2 ganger i uka til hun var nærmere ett år.Vi bøyde og tøyde hjemme med å ta hode hennes forsiktig til begge sider.Dette gjør vi ennå og det er mye bedre,hun er 3 år nå. Men jeg kan anbefale å oppsøe en manuell terapeut også,for da kan de sjekke om det er noe som kan løsnes opp i tillegg!det hjelp oss litt,gikk der 2 ganger. Men dette er noe som bør følles med på lenge pga at når de vokser kan det bli skjevheter i rygg viss det ikke sjekkes med mellomrom,så vi går vel 2-4 ganger i året til fysio ennå og skal vel gjør det hverfall til hun er rundt 12! Hun har ikke hatt noen forsinkelser på motorikken,hun var heller tiligt ute med alt. håper dette hjalp litt hvertfall:)
lille me og mine Skrevet 19. mars 2008 Forfatter #4 Skrevet 19. mars 2008 Alle snakker så mye om det å ligge på magen, rulle rundt osv... maria vil ikke ligge på magen pga nakken. Var datteren din noe sen her?
marihon Skrevet 19. mars 2008 #5 Skrevet 19. mars 2008 Vår datter hadde også en sterk tendens til å ha hodet kun på den ene siden. Vi ble tidlig oppmerksom på problemet som skyldtes fødselskomplikasjoner. Måtte ha med henne til fysioterapeut jevnlig for trening fremt til fylte ca. 8 mnd. Trente også masse hjemme, slik som dere, med å forsøke at vår datter snudde hodet i begge retninger. Jeg fikk inntrykk av at dette problemet ikke er så uvanlig...vår datter er nå 4 år, og vi har aldri tenkt på dette helt til jeg nå leste ditt innlegg. Det var aldri noe problem med mageleie, krabbing etc. Men vi ble oppfordret til å ha barnet mye på gulvet. jenta vår har utviklet seg aldeles utmerket og dette problemet har på ingen måte hemmet utviklingen. Mitt råd er bare, følg alle de gode treningsrådene du får, og følg opp! Jeg husker jeg var veldig bekymret selv men det går bra. De fleste barn blir bra etter behandling, og til de nærmer seg 1 års alder. Ble litt langt, men tenkte det avr greit å dele min erfaring:-)
marihon Skrevet 19. mars 2008 #6 Skrevet 19. mars 2008 Til Marsgutt07: Du gjorde meg noe usikker, er det nødvendig med slik oppfølging til barna er 12 år? Husker vår fysiot. sa at vi skulle være oppmerksomme men det ikke var nødvendig med ytterligere behandling. Hvilke erfaring har dere gjort ved deres årlige turer til fysio? Kan du også forklare hva en manuell terapeut gjør? Takk for svar:-)
AnitaTrymLucasFrida Skrevet 20. mars 2008 #7 Skrevet 20. mars 2008 Min gutt var skjev i kroppen. festet seg veldig tidlig under graviditeten og snudde svært lite på seg.(uke 24). Vi gikk å til fysoterapi og drev og trente mye. I dag er han en veldig aktiv 3 åring uten noen former for probl. han startet å gå da han var 1år og en mnd. Andre ting som å ligge på mage og snu seg rund var han likt med de andre ungene. Lykke til
Musemor med tre søte små Skrevet 20. mars 2008 #8 Skrevet 20. mars 2008 Det ble oppdaget skjevhet i nakken på gutten min når han var 6 uker pga. favoritt side. Etter trening og fysioterapaut var han fin igjen ved 8 mnd. alderen. Har ikke fått noe senere utvikling pga. det. Vi trente alltid noen minutter på stellebordet etter bleieskift. Da ble det innarbeidet i rutinen.
1jente2gutter Skrevet 20. mars 2008 #9 Skrevet 20. mars 2008 Nei var ikke noe problem her,hun likte å ligge på magen bedre enn rygg! Hun var tidlig med alt og var gjennom alt som ligge på magen med strake armer,rulle rundt,krabbe og gikk da hun var 1 år.Men det tror jeg har mye med trening å gjøre,da mener jeg fysioterapi.merket hun blei ganske sterk i muskulaturen fort! jeg ville gått til fysio og bare hatt henne på magen litt hver dag for da vil hun antagelig også trene nakken litt selv.Det er jo vondt for dem å fælt for foreldrene å se på. Sleit litt på de første fysio timene for hun gråt så masse....
1jente2gutter Skrevet 20. mars 2008 #10 Skrevet 20. mars 2008 Fysioterapeuten sjekker bekken,hofter ,rygg og nakke på henne da hun er i vokst perioden for han hadde sett altfor mange barn som har vært hos han da de var små og kom tilbake i 10-12 års alder og var blitt værre og skjevere,og da er det ikke så mye annet å gjøre enn å være slik eller operere.Og det vil jeg veldig gjerne at mitt barn skal får slippe. Vi har erfart at hun ble fort beinere i nakken i løpet av det første året,så vart det litt mer skeivt igjen da hun strakk seg,og nå er det stabilt igjen.Nå er hun 3 år. I tillegg er det jo gratis å gi barna behandling til de er 12 så det er verdt å gjøre det.Hadde gjort det viss jeg måtte betalt også! Manuell terapeuten kjende på nakke virvlene og kunne kjenne låsninger. Dattera mi låg på en benk og blei på en måte massert i nakkevirvlene til alt var løst opp,hun slappet så godt av at hun sovnet. De som har barn med KISS går ofte til manuell terapeut og får hjelp da de er noe mer utlærte på det området enn vanlig fysioterapeut. Jeg håper dette var til hjelp for deg
Annkimor Skrevet 21. mars 2008 #11 Skrevet 21. mars 2008 Var hos fysio i 5 mnd. uten særlig effekt. 2 besøk hos manuell terapaut (1 behandling og 1 kontroll) og alt var bra! Helt utrolig, anbefaler alle å prøve manuellterapaut!
lille me og mine Skrevet 22. mars 2008 Forfatter #12 Skrevet 22. mars 2008 Da tror jeg vi skal prøve det! som sagt så har vi nå vært med fysoterapaut i 4mnd og ikke store forskjellen.... ser det best på det å ligge på magen, ikke noe stor fremgang der... Vært på behandling med kiroprakror også, der han vridde, vrengte, trykte, fikk opp ei låsning. minner litt om det dere sier om manuellterapauter... er dette mye likt? er det vits å dra dit om liropraktoren så og si gjorde det samme? Takk for mange fine svar med gode råd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå