Gå til innhold

Til dere med barn med AD/HD

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gjør dere noe annet enn å gi dem piller?

Kutter dere ut melkeprodukter? Legger dere opp kostholdsplan mht protein-intoleranse?

Har dere prøvd ut trening som skal fremme konsentrasjon? (Yoga, Tai chi etc.)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde det vært så enkelt, og ungen hadde spist det meste....

Jeg prøvde å kutte melk og det aller meste av melkeprodukter+ sukker, E-stoff og vanilin, men det begrenser seg når du har dårlig økonomi og du får heller ikke støtte til fordyrende kosthold for de med ADHD. Der er ingen anerkjente dietter i forhold til ADHD, og dermed heller ingen økonomisk støtte til slike forsøk. Jeg prøvde også fiskeolje (Fri Flyt, mye det samme som Eye-Q) i et par år, men merket lite til ingenting.

Det vi har lagt vekt på, i tillegg til medisinen, er atferd og rettledning. Ta fatt i situasjoner etterhvert som de oppstår og hver gang forklare og samtale om det som skjedde/skjer. Og mye tilrettelegging i skole osv.

Jeg har forsøkt alt av aktiviteter jeg kunne tenke meg kunne fungere for min, men vil han ikke selv, så er det ikke mye en får gjort. Det jeg ser fungerer best i det lange løp, er rutiner og atter rutiner i hverdagen. Og minst mulig stress.

Det er jo også slik at når de blir større(tenåringer), så har du heller ikke lenger full oversikt over hva de spiser. Og det er også sånn med min at får han ikke noe han virkelig liker, så lar han heller være å spise. Da har du valget; spise noe og dermed øke konsentrasjonen litt, eller la han gå uten mat og dermed dårligere konsentrasjon enn nødvendig.

De med ADHD har problemer med motivasjonen i forhold til ting som ikke er superinteressante. De mister lett lysten og vil videre.... Derfor er det heller ikke lett å holde dem i en aktivitet de ikke er så ivrige etter. Det kan kanskje fungere for noen, og for voksne som kanskje kan "tvinge" seg selv til å gjøre noe de vet hjelper dem....Jeg vet dem som MÅ trene, for å fungere, men det er voksne som ser det selv.

Og husk at ADHD er et handicap, og der finnes foreløpig ingen kur....

Skrevet

Sønnen min på 10 år skal begynne på yoga på sats tenkte jeg. Da kan vi sikkert kutte helt ut med concertaen ganske snart:)

Skrevet

Her kommer ikke piller å bli et alternativ så lenge annet fungerer utmerket.

Her har vi kuttet melkeprodukter, sukker og div E stoffer som absolutt ikke er heldig for barn med adhd, eller bare hyperaktive.

Her ser jeg med egne øyne hvor effektivt dette er med å gjøre om kostholdet. Så lenge jeg ser og vet dette fungerer slik at gutten min får en bedre hverdag er det ikke aktuelt med tabletter som fremkaller mye negativt.

Skrevet

Min erfaring er at tablettene ikke fremkaller mye negativt i det hele tatt. Jeg har mer enn en gang sendt en takknemlig tanke til legemiddelindustrien. Hadde ikke vi fått hjelp av medisinene, tør jeg ikke tenke på hvordan vi som familie hadde hatt det. Også jenta vår har fått en kvalitativt bedre hverdag etter at hun begynte med Concerta. Men det er ikke sånn at adhd-en forsvinner ved hjelp av en tablett. Vi jobber og jobber med rutiner og får systematisk veiledning og hjelp fra ressurshelsestasjonen. Så det er ikke noen lettvint løsning med bare å gi en pille. Det er et slit i tillegg. Dette tror jeg flere med meg kan bekrefte.

Skrevet

Etter å ha stukket hode ned i bivirkninger som selvmordstanker, depresjoner, angst og en hel del videre så er vel noen unntak av disse som med all annet medisin.

Problemet er at disse type medisinene er ikke det beste alltid og jeg velger å prøve alt annet enn dette i første omgang og når jeg ser at ved å kutte ut sukker og melk så går den lille delen med hyperaktivitet og vimsete ann å takle for meg og familien min=)

Klart man må tilrettelegge, omgjøre seg selv og mange andre av de nærmeste rundt, for det handler om å få forstå barnet.

Hva er det viktigste for et adhd barn?

Jo ganske mye, og klarer man å legge slike ting om i hjem og mennesker så tror jeg mye er gjort på den siden.

Kan man redusere hyperaktiviteten og ukonsentrasjon med melk og sukker så har man fått unna enda en del.

Resten som gjenstår klarer vi sammen å løse på en fin måte.

Men dette er slik som fungerer på min gutt så da er jeg tilfreds=)

Skrevet

Bra det fungerer for din gutt:). Men dessverre fungerer det dårlig for andre. Her må vi ha medisinen, for å få dagen til å gå best mulig, ungen hadde kjapt havnet på skråplanet hvis ikke.

Det er ikke like enkelt det med kosten, når barna blir så store at de spiser andre steder i tillegg til hjemme.

Og der er grader og ulike varianter av ADHD. Noen klarer seg til og med bare med å få tilført fiskeolje:)

De bivirkningene du nevner, er vel stort sett i forbindelse med Strattera, som er en såkalt "lykkepille"..... Metylfenidat(ritalin og concerta)/(amfetamin i starten) er brukt i ca 70 år og er regnet for å være det beste for de med ADHD). Bivirkningene her, er ikke som du beskriver.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...