Gå til innhold

concerta/Ritalin, bivirkninger ....

Anbefalte innlegg

jeg spør av ren nysgjerrighet siden jeg har en i familien som har ADHD...

hva er forskjellen på Concerta og Ritalin(ikke ute etter medisinuttrykk her), og hva slags bivirkninger gir de?

Er det s¨¨nn at Concerta kan gi "stemmer" i hodet?

håper noen tar seg tid til å svare da dette er noe som jeg synes er verdt å lære om.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137185408-concertaritalin-bivirkninger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Concerta : Depottablett. det vil si at den slipper ut litt og litt virkestoff(medisin) i løpet av en lengre periode. Concerta skal ha en virkningstid på 10-12 timer, nettopp fordi den slipper ut litt og litt medisin. Dermed "slipper du unna" med å ta en tablett pr dag.

Ritalin : hele tabletten blir tatt opp i kroppen samtidig og gir god effekt i 3-4 timer, men da må en ta ny for igjen å få god virkning. Det kan lett føre til at det en periode er "litt for god virkning" og at en raskt merker at den begynner å gå ut av kroppen. Litt berg og dalbane-virkning. Og du må huske å ta tabletter flere ganger om dagen.

Virkestoffet i begge er Metylfenidat, som kan minne litt om amfetamin(amfetamin-lignende stoff). Det medisinen gjør, er å øke det stoffet(dopamin og seratonin) som sender beskjeder mellom cellene i hjernen. Og det igjen gjør at deres hjerne fungerer mer "våkent" . Det er grunnen til at de blir roligere og har bedre kontroll på kropp og sinn:)

Bivirkninger kan være nedsatt matlyst, kvalme, munntørrhet,svimmelhet, søvnløshet + litt til. Ikke alle får dette.

Har ikke hørt om dette med stemmer i hodet. Men husk at de som har ADHD kan ha andre problemer i tillegg, slik som alle kan det. De kan bli psykisk syke, de også.

Håper dette forklarer litt for deg:) Bare spør om du lurer på noe:)

R1:)

Stemmene i hodet på jenta mi forsvant da hun begynte med Concerta... Så jeg tror ikke det har med medisinene å gjøre, men heller med at adhd-lidelsen kan føre med seg mange andre psykiske belastninger i tillegg. Når vi nå har fått bukt med adhd-symptomene og lever et mer normalt og levelig liv, tror jeg det roer seg inni jenta mi. Hun kalte stemmene for tøysekoppene, for øvrig. De har kommet tilbake en gang etter at vi begynte med medisiner i september, og det var da vi prøvde å kutte ut Melatoninen. Da blei hun dårlig regulert på søvnen og adhd-symptomene blei mer synlige. Da klaget hun på at tøysekoppene kom tilbake. Men med god søvn og stødig medisinering, forsvant de igjen. Heldigvis.

Stemmer i hodet har da vel ikke noe med adhd å gjøre? Kanskje et snev av tillegslidelse, men at ritalin hjelper mot en "stemme" i hodet, har jeg vanskelig for å tru, med tanke på at stemmer i hode er tilknyttet psykoser, schizofreni etc.

For øvrig så kan du få stemmer i hode av å ta ritalin feks ved lite søvn+ sentralstimulerende midler.

Vel, mye rart inne på dette forumet ang adhd altså....

Nei, du har heilt rett i at stemmer i hodet ikke er noe kriterium ved adhd og at det blir betrakta som en tilleggslidelse/-belastning, men det er likevel et faktum at stemmene i hodet til ungen min (som for øvrig skremte både oss og henne fordi de fortalte henne skumle og farlige ting) forsvant da hun blei medisinert mot adhd. Jeg driter egentlig i om det var medisinene som tok stemmene vekk eller ikke. Poenget er at hun og vi har fått et mye bedre liv etter at vi fikk hjelp med medisiner.

• 3 uker senere...

takker for svar!

Poenget med at jeg spurte om stemmer i hodet, er pga den personen jeg kjenner mener å ha fått stemmer i hodet pga bruk av concerta.

Men dere nevner jo andre muligheter for dette.

Jeg har lenge prøvd å forstå meg på alt dette, men kan på samme måte ikke stille h*n det spm.

H*n vil ikke snakke om det.

Men en annen ting, h*n jeg snakker om er 18 år.

Vil dette ha videre virkning på h*n senere i livet? vil det bli en større emosjonell berg og dalbane i forhold til kjærlighet osv?

beklager at jeg maser, kunne sikkert snakket med noen på ppt om dette.

Men takker for svar!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...