Gå til innhold

Mitt favorittnavn!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Favoritt guttenavnet mitt har alltid vært Emil. Dette er fordi jeg jeg var vanvittig fan av Emil i Lønneberget da jeg var liten. Og fremdeles liker jeg å se på Emil når han dukker opp på tv, tror aldri jeg vil bli for gammel for akkurat det. Allerede da jeg var sånn 7-8 år var jeg fast bestemt på at hvis jeg fikk en sønn noen gang, skulle han hete Emil. Dette var det fineste navnet jeg visste om, og det var liksom litt sjeldent for meg, siden jeg visste ikke av noen i den virkelige verden med dette navnet. Gjennom tenårene har navnet fortsatt vært min favoritt, og jeg var like bestemt på at dette skulle jeg kalle min sønn hvis jeg noen gang fikk det, og trodde fremdeles at dette ikke var et så veldig vanlig navn. Men så, når jeg faktisk har muligheten til å bruke navnet Emil, så finner jeg ut at det er blitt et kjempepopulært navn!

Hva mener dere om navnet Emil? Jeg har ikke lyst å gi gutten et superpopulært navn. Jeg er selv lei av navn som Kasper, Teodor, Martin og Sander. Og hvis jeg kaller lillegutt for Emil, vil kansje folk tenke: "æsj, så kjedelig og vanlig navn han har fått..". Hva sier dere her inne om akkurat det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes du skal kalle ham akkurat det du har lyst til å kalle ham uavhengig av navnetrender. Liker du navnet Emil - kall han Emil!

Ps: Vi har, forbløffende nok (...), også en gutt som heter Emil. Han har diagnosen AD/HD, og det er jo spesielt å ha lyst hår, mangle impulskontroll og i tillegg hete Emil.... He he...

Skrevet

Hvis du liker navnet Emil så er det det som teller.. ikke om den er poppis eler noe i den duren.

Jeg liker navnet Emil, synes det er kjempefint.

Skrevet

Kall han for Emil du, ikkje tenk på om det er overpopulært eller ikkje... min eldste sønn heter Markus og er født i 2005-d året da Markus var nr 1 på topplisten (han er født i februar,så vi var jo sånn sett tidlig ute) Er no gravid igjen og på UL sa de det var ei jente-MEN om det blir en gutt skal han heite Emil, uavhengig om det blir poppisnavn i 2008 eller ikkje:-)

Gå for magefølelsen!!

Lykke til:-)

Skrevet

Tror ikke Emil er blant de mest brukte akkuratt nå eller kommer til å bli det de nærmeste årene,men har jo vært veldig mye brukt for 3-4 år siden og minsket noe.Jeg har alltid vært stor fan av Emil-navnet,syntes det er super fint:)

Go for it!!

Skrevet

Skjønner dilemmaet her ja... Personlig kjenner jeg 1 baby Emil, 1 Emil på 10 år, samt 3 Emil (med lang i) i alderen 30-50. I tillegg kjenner jeg 2 hunder som heter Emil. Med andre ord er navnet helt utelukket for min del - det er rett og slett oppbrukt. Men - dersom du ikke kjenner noen Emil og føler at dette er "ditt" navn, så ser jeg ingen problemer med å bruke det! Hvor populært et navn er er jo også stedsbetinget.

Skrevet

Hvis du ikke alt har sjekket kan du jo gå inn på SSB's fylkesstatistikk og sjekke populariteten til navnet Emil i det fylket du bor i :-) F.eks. er Emil det 2 mest brukte navnet i Nordland fylke, men er ikke inne på topp 20 i Oslo.

Skrevet

Emil er et nydelig navn. Siden jeg heter Emilia, vil jeg gjerne bruke Emiil (med lang i) til en evt sønn som mellomnavn. Jeg synes også det er synd at det har blitt så populært, men samme tenker jeg med Leah, mitt absolutte favorittjentenavn, og jeg kommer nok til å bruke det på tross av hvor populært det er.

Du kan forresten aldri vite når et navn blir populært. Hvis du går for f.eks Håkon, vet du aldri når det blir populært igjen. Gå for Emil:-)

Skrevet

Emil er et nydelig guttenavn. Gå for det du.

Skrevet

Så fint å se at dere liker navnet Emil! :-) Jeg har vært svært usikker på navnet i det siste, for jeg vet om folk som snøfter av såkalte poppisnavn, og de syns det er vanvittig kjedelig når barn får disse navnene. Men Emil er så fint syns jeg, populært eller ikke. Jeg har ikke sjekket navneindeksen, men jeg vet dette navnet er meget populært hvor jeg bor. Det ser jeg både i lokalavisa, og hører foreldre rope etter sin lille Emil på butikkene. Men jeg skal sjekke navneindeksen jeg :-)

Hva med f.eks et dobbeltnavn til lillegutt? Da blir det litt mer spesielt, kansje? Noen fine forslag? :-)

Skrevet

Emil Andre

Emil Chrisander

Emil August

Lykke til:))

Skrevet

Om eg får en gutt i juni og ikkje jente slik de sa på UL, blir han nok kalt: Emil Nikolai:-)

Skrevet

PS! Ifølge ssb er det bare 17 stk som heiter Emil Nikolai foreløpig:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...