Honningmelon Skrevet 18. mars 2008 #1 Skrevet 18. mars 2008 Hvordan er livet med en ilder i hus? Krever den mye stell og oppmerksomhet? Og hvordan er det med ildere og små barn?
Miss-Sixty Skrevet 18. mars 2008 #2 Skrevet 18. mars 2008 Vi hadde to ildere før.. De lukter meget sterkt, til og med om man velger å fjerne luktkjertlene. lukta setter seg i hele huset + i klærne.. Våre var veldig tamme og bet aldri, men det er individuelt.. våre elsket å gå tur og å kose..
sprudle79 Skrevet 18. mars 2008 #3 Skrevet 18. mars 2008 Vi har hatt ilder, riktignok før vi fikk barn da... Jeg vil ikke anbefale og ha ilder og små barn. De biter en del og er særdeles viltre! Den krever nokså mye oppmerksomhet og den gjør mye fra seg utenfor buret når den er løs (og det er ikke alltid man finner igjen bæsjen før etter alt for lang tid!) Ildere er supre kjæledyr når man er alene eller har eldre barn, men jeg ville aldri funnet på å ha ilder nå! Men veldig morsomt, sjarmerende lite dyr:)
Konsulent surrehue+3 med tut Skrevet 18. mars 2008 #4 Skrevet 18. mars 2008 Hadde også ilder før, men etter at vi fikk barn, valgte vi å selge henne. Hun ble alt for mye i buret, og fikk alt for lite oppmerksomhet da vi fikk barn, så da solgte vi henne:/ TRIST!! Verdens morsomste dyr, men passer ikke sammen med små barn, da de har en tendens til å bite. De er veldig aktive, og trenger mye oppmerksomhet. Synes ikke de lukter så ille. Vi hadde ei lita jente som vi steriliserte. Vi badet henne ofte, da=)
Etaner Skrevet 18. mars 2008 #5 Skrevet 18. mars 2008 Har ikke ilder nå men har hatt i 8 år. Det å ha ilder i hus er til tider utrolig morsomt men samtidig utrolig slitsomt. De er aktive dyr når de er våkne, men de sover utrolig mye. Vi ordna et stort bur under trappa til våre 2 ildere når eldstemann ble født. Før det hadde vi de løse hele tiden og jeg merket en stor forskjell på ilderene og samvittigheten min. Jeg turte ikke ha ilderen sammen med eldstemann før han var nærmere 2 år. Han syns de var utrolig festlige men de kan leke litt villt. De passer helst sammen eldre barn fra 7-8 år og oppover. For å få de skikkelige tamme og gode ildere trenger de masse stell, kos og lek. Noe jeg ikke helt føler jeg fikk til med barn i hus. Nå døde mine (de begynte å bli gamle) med 1 års mellomrom, eldste av kreft og den andre av infeksjon. Og jeg kommer nok aldri til å skaffe meg ilder igjen. Føler litt at det var et slags ungdomsdyr hehe.. Også lukter de vondt.hihi merka det godt nå når vi ikke har de lengre..' Bare spør om det er noe mer du lurer på..
Honningmelon Skrevet 18. mars 2008 Forfatter #6 Skrevet 18. mars 2008 Jah, da tror jeg vi venter noen år :-) Biting er ikke greit når det er små barn i nærheten. Har lenge ønsket meg ilder, men tror vi venter til vi i allefall har fått to skolebarn. Er visst travelt nok med de to små jeg har :-)
Honningmelon Skrevet 18. mars 2008 Forfatter #7 Skrevet 18. mars 2008 Jeg skjønner at de ikke helt passer sammen med ei på 16 mnd og en på 4 år :-) Eldste er i tillegg skeptisk til dyr som biter og klorer (er livredd katta til besteforeldrene, som er litt gal). Tror vi får vente til barna blir skolebarn i allefall. Vil jo gjerne ha god tid til ilderen også, så den blir skikkelig tam. Når de er ute av buret, må de følges med hele tida, så de ikke ødelegger noe?
Konsulent surrehue+3 med tut Skrevet 18. mars 2008 #8 Skrevet 18. mars 2008 Ildere er samlere, alt de finner tar de med seg under sofa eller bak skap hehe. Vår ilder ødela aldri noe. Men de kan gjøre fra seg litt overalt hvis de ikke er vant til å gå på do. De er forøvrig veldig morsomme når de skal gjøre fra seg, for da rygger de seg til rette haha
Etaner Skrevet 18. mars 2008 #9 Skrevet 18. mars 2008 Det er litt opp og ned om de ødelegger, jeg har hatt 4 forskjellige ildere i hus og de er alle forskjellige. Han ene feks. var veldig gla i en spesiell ledningstype, som han gnagde over, ingen av de andre har rørt ledninger. Og alle potteplanter måtte ute av rekkevidde, de ble gravd opp. Men helt klart samlere, han ene hadde engang en egen pose som han la yndligs tinga sine i, så søt da.. Også ler/klukker de når e er gla..(=
Konsulent surrehue+3 med tut Skrevet 18. mars 2008 #10 Skrevet 18. mars 2008 Ååå nå savner jeg fælt en ilder!! De er så morsomme når de er i rase humør, og driver å kaster seg fra side til side med åpen munn..Hehe ildere er det morsomste dyret ever!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå