Gå til innhold

4 mnd og så grinete om kvelden-tips noen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjelp, vår vakre prinsesse blir helt umulig om kvelden. Bare gråter og vrir seg. Vil ikke sove. Har prøvd å legge henne men da blir hun helt spinnevill. Etter mye bæring og trøsting sovner hun til slutt. Noen som har noen forslag for å slippe dette? Hva det kan skyldes? Hun får bare mm og mme enda. Så magevondt pga grøt er det ikke. Takknemlig for råd =)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skulle akkurat til å skrive et liknende innlegg. Gutten vår på 3mnd. blir også veldig urolig på kvelden og vanskelig å roe. Så veldig takknemlig for råd og tips. Vi legger han ved åtte tiden nå.

Skrevet

Har en liten tulle på 6 uker her som også har vært veldig urolig om kveldene. Har stresset med å finne ut hvorfor. Tror ikke hun har vondt i magen (fullammer henne). Virker som om hun har endel uro i kroppen når kvelden kommer. SÅ... etter mye frustrasjon i en periode fant vi en løsning som funker for oss: når hun begynner å gråte og vri seg prøver vi først smukken. Funker ikke den gir jeg henne puppen. Om det ikke er godt nok til at hun blir døsig og sovner, så kler jeg henne rett og slett naken! Hun ELSKER å ligge naken og sprelle og strekke på seg. Dette blir hun også etterhvert sliten av og dermed sovner hun til slutt! Dere kan jo prøve og se om det funker for dere også. Men husk å ha det varmt nok i rommet for lille tassen :)

Skrevet

Prøv å legg henne tidligere. Det har hjulpet her i gården. Vi hadde samme problemet. Hun kan begynne å bli grinete allerede sent på ettermiddagen. Da bader vi henne og gir kveldsmat (grøt og melk).

Det har hent at vi har lagt henne ned kl 18 og da har hun sovet til morgenen etter. (er nå 5 mnd)

Skrevet

Min er akkurat samme, 4 mnd og ILLSINT i fem-seks tiden på kvelden. Min mann er litt tøffere enn meg, han lar han skrike i 5-10 minutter, så sovner han momentant. Han er sannsynligvis overtrøtt! Od så sover han til neste morgen..

Skrevet

min er 14 uker, vært sånn her også... masse skriking som ender opp i nesten ingenting til kveldsmat, så her må vi legge senest syv, da går d ganske greit

Skrevet

Nå har jeg prøvd å legge vesla for nå var ho så grinete så får jeg krysse fingrene og se =) Takker for svar alle sammen =)

Skrevet

Gi en flaske mme på kvelden. Mange har mindre melk på kveldstid så kanskje hun er sulten. De fleste babyer blir også litt roligere når det får litt mme

Skrevet

Ho våkna etter en time gitt,lys våken. Ho fikk både mme og mm før ho sovna. Ja, ja prøver igjen...

Skrevet

hei.

Vår jente er nå 8,5 mnd. Har fått gode leggerutiner nå, men hun var også forferdelig urolig og vanskelig å legge den første måneden spesielt. Og grinete om ettermiddagen de neste månedene også. Jeg tolket det slik at hun egentlig var "dødstrett" og at det ble vanskeligere å få henne til å sove hvis vi ventet for lenge. I dag sovner hun 1800-1830 og sover til 0600 ca. Trikset vårt er å stelle henne for kvelden tidlig (gjerne i fem-halv seks tida).Da er hun klar til å legges straks(!) hun begynner å gni seg i øynene o.l. Da slipper man å krangle på henne pysj ++. Ellers har vi seng (babykurv) med hjul, og sengehimmel slik at hun ligger lunt og godt. Vi triller litt slik at hun sovner.

PS! Hun får mme i senga, et slags rituale før hun sovner. Etter flaska får hun smokk=)

Skrevet

Gutten vår på 3,5 mnd har også vært sutrete og urolig på kveldene siste ukene. Tidligere har han vært hos oss på stua og gjerne ligget mellom oss i sofaen og slappet av med tutten sin, til vi gikk for å legge oss. Slik kunne han ligge i timesvis og bare kose seg uten å sove ordentlig. Så rundt 3 mnd alder begynte han å bli veldig sur og urolig. Vi mente da at han nå var klar for å få innført ordentlige leggerutiner og begyne å legge ham rundt 21. Dette viste seg å være for sent og vi har prøvd oss frem til at det passer best å legge ham sånn ca kl. 18.30 for da sover han ihvertfall innen kl. 19. (greit at det ikke blir så mye tidligere enn dette, sånn at pappa får litt tid sammen med lillegutt etter arbeid) Vi starter da mating rundt halv seks-seks. Deretter pysj og tran og annet kveldsstell. Litt kos på stuen og deretter rett i seng. Vi prater lavt og dimmer lysene. Pakker ham inn i et mykt teppe og legger ham i vogga. Så nynner eller synger jeg en sang som jeg har sunget helt fra han lå i magen min, samtidig som jeg holder han litt i hånden. (har en tendens til å kave fryktelig med armene ellers) Tar stort sett 10-15 minutt før han har roet seg og sovnet. I løpet av kvelden må vi gjerne gi ham tutten noen ganger, men han sovner da med det samme han får den. Skal bli spennende å se hvordan våre relativt nye rutiner fungerer fremover. Det er ihvertfall herlig å få kveldene tilbake!!!

Skrevet

hm, vår datter på 4 1/2 mnd var sånn da hun var ca 3 mnd, da pleide vi legge ho når vi la oss, prøvde da å legge ho tidligere,det funka! så nå har vi fått "voksentid" etter sju- hal åtte:D mata ho før ca kl 22, 24, 03, 06 og 09, men etter vi la ho tidligere mater jeg ho bare kl 06, og av og til i 04-tiden, har bare fått mm=) men nå får hun litt grøt også, men er ingen forandring på sovingen av det..=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...