dårlig ånde Skrevet 18. mars 2008 #1 Skrevet 18. mars 2008 jeg håpet inderlig om at innlegget nedenfor handlet om ortografi, men den gjorde altså ikke det. jeg driter i sutt, tutt, knott, plug etcetera, men skrives det ikke SMOKK???? smukk og rumpe du lissom
Tally Skrevet 18. mars 2008 #3 Skrevet 18. mars 2008 Smukk: adj smukt, -e (fra lty, eg 'smidig', besl med smyge) foreld el. spøk.: pen, vakker en s- pike / det s-e kjønn kvinnene / smukt vær / ta seg smukt ut Smokk: m1 (jf norr smokkr 'brystduk', av *smyge) 1 hylster til å ha på finger 2 gummihylster med hull i rundt flaskeåpning til å suge av, jf tåtesmokk, narresmokk Rumpe: f1 el. m1 (uvisst opph) 1 sete, bak sette seg på rumpa også: være passiv 2 hale kur-, hester-
dårlig ånde Skrevet 18. mars 2008 Forfatter #4 Skrevet 18. mars 2008 wow tally dictionaria! jeg holder på mitt ang rompe.
Tally Skrevet 18. mars 2008 #5 Skrevet 18. mars 2008 Vi har dessverre ingen informasjon om ordet 'rompe' i bokmålsdatabasen verken i ordlistene eller i ordboka. (he, he ;-) http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html
Tally Skrevet 18. mars 2008 #6 Skrevet 18. mars 2008 ...og så er det valgfritt om man vil krive dukke eller dokke... I dokke el. I dukke f1 el. m1 (norr dokka, lty docke 'lekedokke; stråbunt') 1 leketøy som er modell av et menneske filled-, soved- / leke med d-r 2 nett jente; neds: pynted-, nikked- 3 bunt av tråd e l garnd- I dukke f1 el. m1 el. I dokke s d II dukke v1 (fra lty, jf dykke) 1 bøye el. huke (seg) ned d- for et slag 2 duppe ned i el. under vann d- noen under / overf: d- ned i noe fordype seg i 3 overf: sette grundig på plass, ydmyke han ble kraftig d-t 4 gå under vann (for å gjøre noe), dykke ubåten, anda d-t / d- etter noe 5 komme til syne gamle minner d-r fram / vente og se hva som d-r opp / det har d-t opp et problem / hun d-r nok opp igjen
Tally Skrevet 18. mars 2008 #7 Skrevet 18. mars 2008 Skrive, skulle det være - siden vi nå er inne på hvordan ord skrives ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå