Gå til innhold

Tøybleie spørsmål....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bestemt meg for å bruke tøybleier på den lille, har kjøpt inn brettebleier som skal brukes i begynnelsen. Har tenkt å kjøpe inn wetbag til oppbevaring av de brukte bleiene til de skal vaskes. Har fått med meg at det er liten vits å bruke rispapir i begynnelsen når babyen bare får MM, da bæsjen renner igjennom uansett. Det jeg lurer på er hva skal jeg gjøre med bæsjebleiene før de skal vaskes??? Har fått med meg at de kan kastes rett i maskinen, men blir jo ikke å vaske en og en bleie... og da blir de jo liggende litt. Har også lest at man ikke bør skylle bleien om de skal legges i en wetbag, da det ikke er sikkert den er helt tett om man legger våte bleier i. Kan jeg legge de rett i wetbagen uten å skylle de? kan de ligge sammen med tissebleiene? de som har ligget lengst blir jo liggende ihvertfall 1 døgn, blir det ikke lukt da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lot mm-bleiene ligge i wetbagen uten å skylle dem, sammen med tissebleiene. Det blir lukt inni posen, ja, men ikke utenfor. Posen har man jo igjenlukket.

Skrevet

Okei, takk for hjelpen:-)

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg anbefaler heller en bleiebøtte som oppbevaringsplass mellom vask. Wet bags er flotte som oppbevaring på turer, men om du skal ha de ett sted mellom vask ville jeg heller hatt en dunk/bøtte. Da kan du skylle bleiene etter bruk og oppbevare de der. Bleiene får mindre flekker og blir lettere rene. Selv om mm bæsj ikke er så tykt blir det fort flekker og det blir liggende slik lenge.

Skrevet

Hei!

Vi brukte bare ei helt vanlig bøtte med lokk, eller også ei vanlig søppelbøtte med sånn pedal-lokk fungerer helt greit. Det viktige er at du legger dem i vann, da lukter det minimalt og flekkene går lettere bort. Evt litt vaskepulver i vannet!

Skrevet

her brukes boks med lokk, og wetbag til tur o.l. tissebleier legges rett i boksen, mnes bæsjebleiene spyles med dusjhodet over doen. viss der er veldig bøsjebleie, og det sitter litt igjen etter den er spylt, så putter jeg den i en bøtte i vann over natten, vrir den og hiver den i boksen med di andre før alt vaskes i vaskemaskinen senere en gang=)

Skrevet

bøtte med lokk fra claes ohlsson. 22 kr tilsammen!

Slå den, sanagenic på tilbud :P

Skrevet

Bøtte med lokk er greit å ha på badet, da lukter det i bøtta, men ikke utenfor..(med mindre lokket blir stående åpent). Jeg har en skvett eddik i bøtta etter at jeg har tømt bleiene i vaskemaskinen, gjerne lar den stå en stund før første bleie slippes oppi, for da trekkes den jo inn. Uansett begrenser det lukta litt.

Skrevet

Vi har varmekabler på badet ( det er vel ganske så vanlig) lurer litt på om dere har noe under bøtta slik at den ikke står rett på det varme gulvet? Hvilket vaskemiddel brukes i vannet? tenker på om det blir rester i bleien som kan irritere huden til den lille. Har dere tøypose/vaskepose i bøtten selv om dere har vann i?

Takk for hjelpen:-)

Blir mye å tenke på for en fersk tøybleiebruker uten noe som helst erfaring..

Hilsen HI

Skrevet

Vi har varmekabler og bruker en pedalbøtte, med wetbag oppi. Da er bøtten litt opp fra bakken. Wetbagen vrenger vi i maskinen sammen med bleiene. Jeg er ikke sååå glad i å ta i tissebleier, så det fungerer fint for oss ;)

Hvis du skal la bleiene ligge i vann før vask bør du ikke ha noe vaskemiddel i. Du kan ha litt eddik i vannet for lukt og hindre bakterieoppblomstring. Jeg har litt tetreolje i wetbagen av samme grunn.

I bleievasken bruker jeg flytende blenda sensitiv, 30ml - ca halv mengde av det som er oppgitt på pakken. Jeg kjører også en ekstra skylling for å være sikker på at vaskemiddelet er ute av bleiene.

Min erfaring er at det blir mindre rester av flytende enn av pulvervaskemiddel.

It's a jungle out there, når det gjelder tøybleier :)

Men spør i vei. Det er bare slik man får svar...

Lykke til :)

Skrevet

Hei, jeg bruker bare ei vanlig vaskebøtte uten lokk. Fikk ikke tak i noe lokk butikk, så droppet å lete mer. Jeg skyller bleien i vasken og ruller til en ball, kaster den i bøtta uten vann. Lukter ingenting på badet. Bøtta står på et lite plastvaskefat(som er oppned), slik at den ikke kommer i kontakt med golvet. Den første måneden luktet bøtta litt, dette pga at gutten min hadde litt bæsj ved hver avføring. Nå bæsjer han ca 2 ganger i uka(er 2 1/2 mnd nå), så da blir det ikke mer enn ei bæsjebleie(som blir skyllet!) som ligger i bøtta. Jeg vasker ca hver 2-3 dag.

Skrevet

Dey skal stå litt bæsje ved hvert bleieskift:)!

Skrevet

Hva prøver du å si "fru77"?

Skrevet

Uff ja, det ble litt vel mye skrivefeil her ja. Hovedpoenget er at det går greit med ei vanlig vaskebøtte på badet, evt 2 bøtter hvis du ikke vasker mer enn 2 ganger i uka. Skylles bleiene og "rulles"til en ball, blir det plass i bøtta og du trenger da heller ikke å ha vann i bøtta.Jeg synes ikke det lukter vondt, har bøtta stående litt opp fra golvet.

Skrevet

Jeg bruker bare wetbag, så det går helt fint det!

Har bittelite bad med varmekabler, og da funker det best å henge wetbagen på dusjdøra. 1 pose for hver dag, vasker hver 3.-4. dag. Det lukter ikke noe ut av posene, bare når jeg tar de oppi vaskemaskina. Ga opp bleiebøtte etter et par uker, da den måtte flyttes på hele tida....

Hadde tenkt å skylle bleiene før jeg la de i pose/bleiebøtte, men orka rett og slett ikke. Nå kjører jeg skylleprogram før hovedvask for å fjerne avføring, og har nokså flekkfrie bleier.

Skrevet

Helt enig med sund. Bleiebøtte ble upraktisk for oss. Veldig tungt og styrete, og nå som ungene kravler rundt, må jeg passe på at de ikke velter den OGSÅ...

Wetbag derimot er helt supert. Luktfritt, hygienisk, plassbesparende, penere å se på - og så kan jeg bare slenge den ned i vaskekjelleren når den er full... :)

Bæsjebleier skyller jeg før jeg har dem i wetbagen.

• 6 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...