jåsjenta Skrevet 18. mars 2008 #1 Skrevet 18. mars 2008 Fikk beskjed om at blodprøvene jeg var å tok for ei go uke siden var så som så!!! Har hatt litt hormonforandringer før, men nå har jeg da altså pco! Fikk også beskjed om at det ikke var mer han kunne gjøre for meg, så han skulle sende søknad om prøverør til tromsø. Så det er liksom det??? Er det virkelig ikke noe annet jeg kan prøve før vi kaster oss på prøverørsbeh? Nå føler jeg virkelig at jeg har lyst til å gi opp hele prøvinga. Jeg har selvfølgelig utrolig lyst på barn, men sitter og med den tanken av at vi har virkelig ikke råd til å punge ut med 18000 for noe som kanskje funker-men ikke er garantert. Nei, føler meg generelt deppa av hele greiern!
lindynatt Skrevet 18. mars 2008 #2 Skrevet 18. mars 2008 Typisk lege uten peiling. Hvis du har pco burde man jo a) Undersøke om du er insulin resistent for så å behandle med metformin Sjekke om sjoldbrukskjertelen din er ok 3) Sjekke om egglederne dine er åpne (lap) 4) ved lap event brenne hull på cystene på eggstokkene 5) Eventuellt gi p pille i tre måneder for så å se om syklusen da kommer i gang uten hjelp. 6) Prøve pergo. Hvis det ikke fungerer alene (desverre er ikke pergo så bra for jenter med pcos) kombinere med med metformin. 7) Hvis egglederne er åpne og mannens svømmere er friske, kan man stimmulere med f.eks puregon elelr gonal f (sprøyter) for å få EL 8) Hvis 1-7 ikke gir resultater, da er ivf/ icsi det beste eller hvis egglederne ikke er åpne/ mannens svømmere ikke er friske.
Veslesnuppa Skrevet 18. mars 2008 #3 Skrevet 18. mars 2008 Kjempebra svart Lindynatt!!!!! Den legen hørtes ikke ut som verdens beste nei.....
kirsty*2barnsmamma Skrevet 18. mars 2008 #4 Skrevet 18. mars 2008 Ja flott svar Lindynatt!!! Bytt lege og få skikkelig utredning. Få metformin! Klemmer!!!
jåsjenta Skrevet 18. mars 2008 Forfatter #5 Skrevet 18. mars 2008 Metformin har jeg gått på i ca 6 mnd nå. Syklusene er forholdsvis ganske stabile. (27-30 dager), har gått på pergo, og ble gravid på første kur sammen med metformin. Mistet i uke 6, og har gått på pergo hver pp siden da. siste var en dobbeltkur. Har el av meg selv, men ikke hver mnd. Da sambo testa sæd, så var det litt dårlig kvalitet første gang, men etter 3 mnd og ny prøve, så var de normale.
jåsjenta Skrevet 18. mars 2008 Forfatter #6 Skrevet 18. mars 2008 Har også vært til lap å fått brent bort cyster for ca ett år siden.
lindynatt Skrevet 18. mars 2008 #7 Skrevet 18. mars 2008 Vel effekten av å brenne disse cystene bort holder ikke så lenge, mener ca 6-12 måneder. Sambo burde avllegge prøve igjen for å se hvilken av prøvene som var riktig om han eventuellt har dårligere svømmere enn man antok. Neste steg er da, har du normal EL? Vet du det? Fører du tempraturkurve hver måned?
lindynatt Skrevet 18. mars 2008 #8 Skrevet 18. mars 2008 Og har de sjekket skjoldbrukskjertelen? (TSH, ft3 + ft4 heter blodprøvene)
jåsjenta Skrevet 19. mars 2008 Forfatter #9 Skrevet 19. mars 2008 Har ikke el hver mnd. Jeg kjenner når jeg får el, samt el-slim, så jeg gidder ikke styret med temping ol. Tror ikke di har sjekket skjoldbrukskjertelen nei. Har funnet ut at jeg må prøve akupunktur nå. Så får jeg håpe at kanskje det kan funke. Har jo hjulpet mange, så det er ihvertfall verdt ett forsøk:)
lindynatt Skrevet 19. mars 2008 #10 Skrevet 19. mars 2008 Akkupunktur hatr vist seg kun å være effektivt på kvinenr med pcos hvis du er normal vekt, har regelmessig El og ikke har for mye mannlige hormoner. Finnes en studie om dette. Men prøve kan man jo. Skjønner ikke at legen ikke gir deg hormonsprøyter, det fikk jeg. Ble ikke gravid men fikk EL. Nå har jeg mer eller mindre regelmessig syklus med EL av og til takket være osteopati.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå