***Juanita*** Skrevet 18. mars 2008 #1 Skrevet 18. mars 2008 Jeg har prøvd å gi min lille sønn på 7 mnd youghurt og kultura, bare for å se om han liker det. Og det skal jeg si han gjør! Men så har jeg lest at man skal vente med melkeprodukter til de er 10 mnd. Er det noen som vet hvorfor?
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2008 #2 Skrevet 18. mars 2008 Fordi tarmene ikke har utviklet seg nok til å tåle det enda....... tror jeg.....Og også for å forhindre melkeallergi (og annen form for allergi som kan oppstå senere??) Mener at det var det som var grunnen, men ikke helt sikker på hukommelsen min for tiden..... ;-))
alvis Skrevet 18. mars 2008 #3 Skrevet 18. mars 2008 Trodde det var pga allergifare. Men yogurth og kulturmelk kan du gi fra 6 mnd.
***Juanita*** Skrevet 18. mars 2008 Forfatter #4 Skrevet 18. mars 2008 Jeg mener man må skille mellom hvorvidt det er anbefalt å gi barnet noe og hvorvidt det er skadelig å gi ungen det. Tror ikke ungen kan bli allergisk mot melk hvis han får det nå. Men det er, slik jeg har skjønt det, viktig å begynne å gi melkeprodukter mens man fortsatt ammer, fordi morsmelken letter fordøyelsen. Jeg tror altså ikke det er skadelig med youghurt etc. Etter litt grundigere research leser jeg i "Mat for spedbarn"-heftet fra helsestasjonen at man må begrense mengden kumelk/kumelkprodukter for at ikke melk skal fortrenge mer jernrike matvarer fra kosten. Det er altså ikke melkeproduktene i seg selv det er noe galt med, men snarere det at man bør prioritere å gi ungen noe som er jernrikt. Det er jo begrenset hvor mye barnet klarer å spise. Men det betyr vel også at så lenge man passer på at ungen får nok jern, så er det ikke noe i veien for å gi youghurt, kesam eller kulturmelk. Eller er jeg helt på jordet?
tonemelone Skrevet 18. mars 2008 #5 Skrevet 18. mars 2008 Tenkte på det med yoghurt her om dagen... fant soyabasert yoghurt i butikken, og kjøpte det til mannen min og meg... Vi spiste en hver, men gullungen vår på 6,5 måned så dette. Emballasjen likner veldig på fruktmosen hans, og han ble helt vill, og ville ha. Og veldig lei seg når han ikke fikk... Men, denne yoghurten er det jo ikke kumelk i... kan han få av den da??? Og er det sant at man kan gi yoghurt etter 6 måneder??? Trodde det var et år uansett, jeg...?
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2008 #6 Skrevet 18. mars 2008 Det er slik jeg forstår det også, at vanlig melk inneholder for lite jern og at man bør bruke mer jernholdige mat:o) Ikke at det er skadelig på noen måte:o)
Legekjærringa Skrevet 18. mars 2008 #7 Skrevet 18. mars 2008 Jeg har lest det samme som deg; At mye kumelkprod. fortrenger jern fra kosten i spebarnsperioden, derfor skal man unngå melk, ikke pga. allergi. Melk HEMMER opptaket av jern - og da spiller det ingen rolle om man øker jerninntaket. Gjelder for voksne og det som har jernmangel. Prøvde å se i farmakologiboka mi, men det står noe annet enn generelt, ikke utregnet hvor mye melk som hemmer opptaket. Derfor er det vanskelig å vite. Er man belastet med allergi så anbefales det å holde seg unna melkeprod. da det er en hyppig årsak til intoleranse/allergi (vi holder på med det nå - utredning pga. oppkastet jeg fortalte deg om) Youghurt og små mengder kumelk i matlaging fra 10 mnd. alder, drikkemelk eller i grøt fra 12 mnd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå