Gå til innhold

Grøt/velling? Til baby på 3 mnd..............

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller velling? og må man vente til babyen er 4 mnd? Sønnen min er 3 mnd på søndag, og han er stor! (4230g 55cm ved fødsel, 6200g 62cm ved 7 uker) Han har fått smake litt tynn, tynn suppegrøt og likte det veldig godt, og ingen plager med magen etterpå. virker som om han ikke er helt fornøyd med melken, har hatt økedøgn (?) noen dager nå, vil ha mat igjen etter en time... Noen som har begynt med velling/grøt før 4 mnd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er anbefalt å vente til i hvert fall 4 mnd, og gjerne 6 mnd hvis man ammer. Helt normalt med økedøgn inni mellom. Hvis han har våte bleier og følger sin kurve, så har han ikke behov for noe annet enda. 3 mnd er vel også i tidligste laget vil jeg tro.

Skrevet

Vi begynte med velling til gutten da han var 8 uker, han var sulten, men bare melk holdt ikke lengere. Det gikk helt fint for oss, starta med litt og økte etterhvert. Men grøt ville han ikke ha før han var 4 mnd, men da måtte vi over på 6 mnd grøten fordi han var møkk lei maisgrøten:o) Det har også gått helt fint:o) Gutten min hadde også mageproblemer som ble bedre da vi begynte med litt større mengde velling, ca 1 1/2 dl, og han ble så og si helt bra da vi begynte med grøten og annen fast føde:o) Dette er riktignok min erfaring, du må nesten prøve deg frem til hva som funker for sønnen din:o) Min er foresten 5 mnd nå:o)

Skrevet

Snakket dere med helsesøster om vellingen? Her har vi en hs som helst ikke ser noe annet enn amming :s Men det er jo vi som kjenner ungene våre best da :o) Brukte du malt i vellingen?

hi

Skrevet

Hehe, spurte ikke jeg;o) Men visste det pga mamma måtte begynne med velling til meg og søstrene mine like tidlig:o) Men sambo nevnte det på 3 mnd kontrollen, og hun likte det ikke, spurte om hvorfor vi ikke ga mer melk. Men da vi sa at han ville ikke ha mer melk så var det greit, bare vi holdt et øye med han:o) Og nå er hun egentlig fornøyd med at vi gir fast føde fordi gutten ikke er noen tungvekter, 5 mnd og 7085 gr og 68,5 cm:o)

Vi trengte ikke bruke malt, men ser du at gutten blir hard i magen så er det bare å prøve seg frem:o) Ta 1 ts i flaska, og se ann om du må ha mer eller mindre:o)

Skrevet

Barn under 4 mnd BØR ikke få noe annet enn mm/mme, dette pga at næringsinnholdet i mm/mme er SÅ viktig for barnet frem til det minimum er 4 mnd!!! Dette har ikke så mye med evnt. mageproblemer å gjøre, men NÆRINGSINNHOLDET!

Hilsen HS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...