Anonym bruker Skrevet 18. mars 2008 #1 Skrevet 18. mars 2008 Jeg søker svar på et spørsmål som ingen kristne tydeligvis har lyst til å svare på. Hvordan ble resten av menneskene til dersom Adam og Eva fikk to sønner? Støtter kristendommen med andre ord sex med sine egne unger da eller? Og hvorfor har det seg at det stadig kommer frem i nyhetene at prester har forgrepet seg på småbarn? Skal ikke prester være guds talsmenn? Syntes man finner store hull og mangler i de fleste religioner gitt.
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 18. mars 2008 #2 Skrevet 18. mars 2008 Hei.. Jeg er kristen og svarer deg gjerne:-) Adam og Eva er et bilde på de første menneskene Gud skapte.. Det er ingenting som tilsier at Gud ikke skapte flere. Det er forferdelig trist at noen prester misbruker makten sin og forgriper seg på små barn. Dette er ikke noe som er godtatt i kristendommen. Man må bare håpe at disse personene blir straffet og at det ikke skjer flere ganger. Det er ikke Guds handling, dette er personene selv som velger å gjøre. Og vi har blitt utstyrt med fri vilje.. Håper dette ga svar på det lurte på:-) God påske:-)
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2008 #3 Skrevet 18. mars 2008 Hva da med "gud elsker alle". Hvorfor skal ikke alle komme til hiimmelen dersom han elsker alle? Og hvorfor er vi utstyrt med fri vilje og en så tydeligvis dårlig dømningskraft over handlingene vi gjør?
Lillemus&mamma'n Skrevet 18. mars 2008 #4 Skrevet 18. mars 2008 Innse det: Kristendommen (basewrt på jødedommen) er en samling av flere stammereligioner, derfor finner man flere motstridende historier i bibelen. All religion er uttrykk for menneskenes frykt for døden og behov for at noen skal være "over" dem og avgjøre hva som er rett og galt. Dersom religiøse mennesker kan si at "Gud (uansett form) har sagt at det er sånn", så føler de at de har sitt på det tørre, og da er diskusjonen over for deres vedkommende. Vi blir unnfanget, født, lever og dør- ferdig med det. Nytter ikke å diskutere med kristne- de tror de har alle svarene i bibelen. Prester og andre autoritetspersoner som misbruker barn og banker konene sine er feil folk i feil stilling. Hadde de ikke vært religiøse, hadde de funnet et annet samfunnsområde der de kunne misbrukt makten sin (speiderleder, fotballtrener...). Det har nok ingenting med religion å gjøre, bare dårlige mennesker.
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 18. mars 2008 #5 Skrevet 18. mars 2008 Alle som vil til himmelen kommer der. Det er bare å be om tilgivelse for evt. synder. Og syndefall historien har du vel kansje hørt som liten; Edens hage og epletreet? Dette symboliserer at menneskene gikk imot Guds ønske å spiste eplet fra det forbudte tre, dermed lærte de forskjellen mellom rett og galt. Og visste da hva som var gale handlinger. Før dette var mennesket "perfekte" uten synder. Gud forventer ikke at menneskene skal være perfekte. Han vet at vi kommer til å synde. Spørsmålet er vel egentlig om du vet hva som er rett og galt. Og om du har samvittighet slik at du vil si unnskyld dersom du har gjort noe galt. Hadde Gud ønsket å lage roboter så hadde han det. ville du vært lykkelig dersom du ikke hadde hatt fri vilje?
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 18. mars 2008 #6 Skrevet 18. mars 2008 Ps. Nå svarer jeg bare på spørsmål og prøver ikke å være noen misjonær dersom noen skulle tro det.. Leste gjennom innleggene mine og tenkte at folk kansje ville tro det.. Selvfølgeli har ikke jeg alle svar i bibelen, lillenutt. Men jeg er kristen og finner som oftest svarene mine der.
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2008 #7 Skrevet 18. mars 2008 Jeg spør jo fordi jeg lurer. Jeg har aldri møtt en kristen som kunne gi meg svar når jeg spør om nettopp dette. Egentlig bare møtt med himling med øya, så derfor takk for at du svarer. =) Uten fri vilje ville ikke jeg vært lykkelig nei. Men hvorfor er den frie vilje gitt oss mennesker, dersom ikke alle bruker det til noe godt? Og hvorfor skal man be om unnskyldning for sine synder for å komme til himmelen, dersom gud virkelig elsker alle? Er det slik da at gud faktisk ikke elsker alle menneskene? Edens hage og epletreet, gode gamle historien. Men her var det igjen adam og eva som er fremstilt i historien. Ikke minst at eva som kvinne lurte mannen til å spise eplet fra det forbudte tre. Hvorfor er kvinnen fremstilt slik, og ikke mannen - mon tro. Da blir det pltuselig ikke bedre enn de mannsjåvenistiske synsvinklene på kvinnene fra islam.
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2008 #8 Skrevet 18. mars 2008 Hei, Svarer på det første spørsmålet ditt, selvom det nok blir noe amputert siden jeg er på jobb. Det er bare 2 av Adam og Evas barn som er nevnt med navn, men de fikk flere, både sønner og døtre. Kain tok en av søstrene sine og flyttet nord for Eden, etter at han hadde drept broren sin Abel. Bibelen støtter ikke sex med barn, sine egne eller andres, eller søsken osv. Men da hadde de ikke så mye å velge mellom for å si det enkelt. Senere er det også skrevet at man ikke skal se nakenheten og skammen til sin nære familie, din fars kone og datter osv. Jeg kan selvfølgelig finne versene hvor dette står om du ønsker det!
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2008 #9 Skrevet 18. mars 2008 Jøss. Dette visste jeg ikke. Ikke at det ble så mye bedre, egentlig. Men! Ok, adam og eva fikk først to sønner. Dette er det skrevet om i bibelen. Men at de fikk flere barn, står dette i bibelen også? Og. Hvis ja, greit nok " de hadde ikke så mye å velge mellom", men da har det faktisk forekommet at de har hatt sex med hverandre som søsken. Er dette greit i guds øyne, bare fordi det ikke var så mange fler å velge mellom? Og for å sette det litt på kanten. Om Ola nordmann bodde på en øde øy med søsteren sin Kari, ville det vært ok at de hadde sex for å bli flere - siden det var "få å velge mellom"? Mener ikke åvære kranglefant, men har som sagt endel spørsmål knyttet til dette med religion. Spesielt kristendommen HI
Boulengerina Skrevet 18. mars 2008 #10 Skrevet 18. mars 2008 At det ikke går an å diskutere med kristne fordi de svarer ut fra sin tro synes jeg sier mer om deg enn om dem. Taler ikke du like mye ut fra din overbevisning som de gjør? Du er jo sikkert like overbevist om at det ikke finnes noe overnaturlig som de er om det motsatte.
Boulengerina Skrevet 18. mars 2008 #11 Skrevet 18. mars 2008 Jeg har alltid tenkt det sånn at om Gud skapte Adam og Eva så skapte han flere mennesker etter dem. Selv tolker jeg ikke bibelen bokstav for bokstav, men heller litt i bilder..
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2008 #12 Skrevet 18. mars 2008 hva med dinosaurene da? siden bibelen/kristendommen påstår at jorden bare er 6000 år gammel.. bare konspirasjonsteori eller??
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2008 #14 Skrevet 18. mars 2008 hei:) det står ingen steder at adam og eva bare fikk 2 sønner så synes det er rart de ikke kan svare deg. ønsker du svar på ting så ta kontakt med johovas vitner de kan bibelen fra a til å de slår opp og viser deg noe de andre religionene ikke kan:)
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2008 #15 Skrevet 18. mars 2008 Gud skapte KUN Adam og Eva også sa han til dem at de skulle fylle jorden og bli mange. Adam levde i over 900 år og fikk flere barn sammen med Eva. Etterhvert kom Moseloven men det var etter Kain og Abel fikk barn med egne søsken. Menneskene var også mer lik fullkommenheten og derfor ble det ikke skavanker da søske fikk barn sammen. Men nå som vi blir mer utvannet og mer og mer ufulkommen (utvannet fra Adam og Eva), så tåler vi derfor mindre. Gud aksepterer IKKE sex med barn eller overgrep. Prester eller hvem det skulle være som gjør slik har selvsagt ikke Guds godkjennelse!
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2008 #16 Skrevet 18. mars 2008 Takker for svar hvertfall, men noen telefon kommer jeg nok ikke til å ta. Jehovas er for ofte på døra til det HI
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2008 #17 Skrevet 18. mars 2008 da får jo du sjangsen til å spørre de:)
januarsurprise Skrevet 18. mars 2008 #18 Skrevet 18. mars 2008 Jeg må bare si noe... Det er ikke sånn at man må være slik eller sånn for å kunne være kristen. Man må heller ikke løpe rundt å be om tilgivelse for alle de tingene man gjør galt hele tiden. Faktisk så er det sånn i flg det Nye Testamentet (den "nye" delen av bibelen) at Jesus døde EN gang for alle mennesker, og sto opp igjen. Så det eneste vi mennesker trenger å gjøre er å ta i mot. Tro i hjertet at Jesus er Herre, og si det med munnen, så er du frelst. Så enkelt. Er ikke noe hokus pokus liksom. Og du trenger ikke be om tilgivelse. Jesus har tatt det for deg, èn gang for alle - så du ER tilgitt, før du ba om det, dersom du har tatt i mot. Når man tar i mot det nye livet med Jesus vil man bli rettledet av hjertet sitt - man kjenner hva som er rett, og noen ganger gjør man feil, og da ER man tilgitt. Man trenger ikke gå rundt å føle seg liten og "syndig". Det er snakk om å ta i mot, eller velge å la være. Det er det frie valget, og det er selvsagt opp til hver enkelt.
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2008 #19 Skrevet 18. mars 2008 adam å eva har faktisk ikke så veldig mye med kristendommen i seg selv å gjøre. kristendommen går ut på at jesus døde og sto opp igjen for å tilgi alle våre synder! Gud ER glad i alle, derfor ofra han sønnen sin, men Gud gav oss vår frie vilje, så han tvinger ingen til å tro. Det eneste en trenger å gjøre er å tro eller å ville tro. alle kristne tvile iblant, men det betyr ikke at en ikke er kristen for det! så lenge en vil tro er det nok! Alle synder dessverre. Det som skille kristendommen fra f.eks. jehovas vitner er at jehovas på leve på en spesiel måte, gjøre ditt og datt og følge en hel del regler, men det eneste vi kristne trenger å gjøre er å tro! Å snakke om hvor mange barn adam og eva hadde er vel en ganske dødfødt diskusjon. For kristne er det først og fremst det nye testamentet som gjelder selv om det gamle testamentet også blir brukt. Åsså dette med dinosaurer da... hvor i all verden har dere at kristne tror jorda bare er 6000 år gammel fra??? Alså vet at det er en del fundamentalistiske kristne som tar alt bibelen sier bokstavelig, men det er ikke sånn vi "vanlige" fra den norske kirke tror. Ja det står at jorden ble til på 6 dager, men for di som har litt peiling på oversettelser osv. så ble bibelen skrevet på andre språk enn norsk! Tallene har egentlig en annen betydning! 1 dag kan f. eks. bety 1 milliard år!!! det verste jeg vet er når selvutnevnte eksperter på bibelen uttaler seg i media osv. for di får oss alle til å virke psyko! det er en grunn til å teologistudiet er på 6 år og ikke er et bibelkurs på 14 dager som mange "predikanter" har... Hilsen prestedatter som har bittelitt peiling jaffal hehe,..
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2008 #20 Skrevet 18. mars 2008 p.s. jehovas vitener kan ikke bibelen nei. di har skrevet om bibelen sånn at den passer dem og kaller den noe annet... de er heller ikke kristne, så nei ikke spør dem om bibelen.
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2008 #21 Skrevet 18. mars 2008 Har sammenlignet Bibelen til Det Norske Bibelselskap og den som JV bruker (fikk en på døra) og de er faktisk like. Forskjellen er vel at de har satt inn egennavnet Jehova istedenfor Herren mange steder. Og den er mye nærmere grunnteksten, mer direkte oversatt. Hva er egentlig begrunnelsen på Kristen? Er ikke det å tro på Jesus? For det har jeg fått med meg at de gjør...
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2008 #22 Skrevet 18. mars 2008 hmmm ingen som vil svare på hvor dinosaurene kommer inn?
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2008 #24 Skrevet 18. mars 2008 jehovas er ikke kristne fordi di tror ikke jesus døde og sto opp igjen for å tilgi og frelse verden! så nei, kristendommer er ikke helt å bare tro på jesus. Muslimene også tror på jesus, bare de tror han var en profet! de er jo ikke kristne:o) håper du ble litt klokere... Jehovas tolker bilbelen på en helt annen måte å det kan ikke sammenlignes
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå