Gå til innhold

antall måltider og smaksprøver

Anbefalte innlegg

hei og riktig god påske til dere alle sammen :-))

nå er jeg litt forvirret om dagen og siden dette er vår førstemann så håper jeg det er noen som kan komme med råd til oss.

det gjelder da selvfølgelig antall måltider og smaksprøver etc.

vår lille prinsesse på 51/2 mnd spiser ca. dette om dagen nå:

06.30; 210mme

10.30: smakspøve grøt (alt sammen) + 200mme

15.00: 210mme

19.00: 210-230mme

hvor lenge er det lurt og holde på med smaksprøve av grøt før vi begynner å tilby henne full porsjon?

er det best å begynne å gi henne smaksprøve på grøt til kvelds også før vi gir henne full porsjon på dagtid??

hvor lenge bør vi vente med å introdusere middagsglass og fruktbeger sånn som det ser ut nå? tenker da på at vi fortstatt er på stadiet med smaksrpøve på grøt kun en gang om dagen.

til slutt lurer jeg på om bør gi grøt som første måltid og ikke som andre?

:-)

Fortsetter under...

hei=) mi jente ble 5 mnd i går å hu får dette om dagen..

09.00: 170ml mme

mellom 12.00 og 13.00: halve begeret med fruktmos og ca100ml mme

mellom 15 og 16: halve med grønnsakspure og 100ml mme

ca18.00: 170ml mme

mellom 20 og 20.30: 5 sånne mme skjeer med grøtpulver og 140ml mme

det er det hu får.. av og til så hopper hu over den kl 18..

å jeg ga hu smaksprver i 1 mnd først no hu får mer:)

Fra smaksprøve til full porsjon i løpet av en uke sa min helsesøster. Da tolker jeg "full porsjon" som hvor mye barnet faktisk vil spise.

Jeg ammer minsten og han får grøt om kvelden. Da ammer jeg først og etterpå gir jeg han så mye grøt som han vil spise. Noen ganger får han fruktmos i grøten men ikke hver kveld. Jeg gir han vann å drikke til grøten.

Nå har jeg tenkt å vente med mer mat til han er 6 mnd, men da tenker jeg å begynne med middag før jeg gir ett grødmåltid til - evt. begynner jeg med brød først. Sånn som det er nå lar jeg han smake på maten vi andre spiser om han sitter sammen med oss. Han tygger gjerne brødskive og smaker på poteter og ris og litt forskjellig frukt. Så det går mye i smaking og lite i måltider foreløbig.

Tror ikke det er noe poeng med smaksprøver når grøtmåltid nummer to skal innføres. Du vet jo at hun liker og tåler grøten, så da er det bare å bytte ut mme/mm med grøt - altså gi grøt først og melk etterpå. Smaksprøver er bare nødvendig når noe er helt nytt og etterhvert slutter man med smaksprøver også.

Når på dagen man gir hvilken mat spiller ikke så stor rolle. Det viktigste er at de små for nok. Så her gjør du det som passer deg/dere.

Med de andre to har jeg veklset litt på når på dagen jeg har gitt middag f.eks. Veldig mye lettere å gi et middagsglass om vi er på besøk om kvelden enn å begynne å blande til grøt f.eks. Å være litt fleksibel er greit.

Lykke til med maten!

Det var fin lesing og gode råd rrr :-) som alltid! Jeg har faktisk bare gitt litt grøt på kvelden enda, samt litt banan på dagen innimellom. Stina er 6 måneder 4 april, og jeg koser meg med ammingen enda, og hun virker mer enn fornøyd med melken. Vi har mye allergi i familien, så vi får pumpe på med puppen så lenge vi kan :-)

Men angående brød...bløter du det opp eller gir du bare små biter? Hva med mageknip, noen erfaringer med det?

Takk for det.

Brødet gir jeg som det er - bare plukker av en liten bit. Senere når jeg begynner med hele brødmåltider skjærer jeg brødet opp i biter.

Jeg har ikke vært borti at noen av mine har fått mageknip av noe de har spist mens de var så små. Men svigerinna mi opplevde at jenta deres fikk mageknip og vondt da hun fikk maisgrøt første gang. Så der er det nok litt forskjell på ungene og man må bare prøve seg frem.

Ellers er det jo lettvint med puppen enn så lenge.

Men etter som våren kommer og vi vil være mer ute er det greit å gå over til annen mat enn pupp - ikke alltid like enkelt å amme utendørs. Brød i biter er ypperlig turmat og det samme er middagsglass (de må nemlig ikke nødvendigvis varmes!).

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...