Gå til innhold

Etter 6 mnd i bhg har gutten vår endret innstilling . . trenger sysnpunkter.

Anbefalte innlegg

Den første tiden gråt han da vi gikk, etter en stund snudde dette. Han snakket om de andre barna og de ansatte da han var hjemme. Når vi spurte om han ville i bhg kunne han rope "JA!". Vel fremme i bhg smilte han , sa hei og var uproblematisk å levere. Når vi hentet han ville han ikke bli med hjem; han ville vise fram leker, kjøre noen runder til med lastebilen osv.

De siste tre ukene før påske har han endret adferd. Sier alltid "nei - vil være hjemme", stivner litt i bhg - unngår kontakt med andre voksne (snur seg vekk når andre foreldre sier hei osv), gråter når han leveres (bare litt) og løper mot porten når han skal hjem. Lekebilene slippes rett ned og han sier han vil kjøre bil hjem..

Hva tror dere? blir bekymret for at han ikke lenger har det bra der... Har startet en nyansatt som virker litt fjern. Hun har null kontakt med barna (etter hva jeg kan se, mulig hun er ekstremt sjenert og ikke tør slå seg løs med foreldre til stede). Gutten liker ho ikke.

Hva ville dere gjort??

Fortsetter under...

Gutten din roper til deg. Nå må du finne ut hva han sier, og om han kan fortsette i barnehagen.

Jeg har mine hjemme, og merker hver minste endring i sinnsstemning. Jeg har ALDRI opplevd en slik voldsom endring som du beskriver. Jeg synes det virker som om han ikke har tillit til andre voksne. Hvor stor er han? Hvorfor liker han ikke den nye damen?

Hvor gammel er gutten din?

Tror det er ganske vanlig at barn oppfører seg litt forskjellig i bølger. Min datter er periodevis litt sjenert når vi leverer, men når jeg henter er det full action. Ikke alltid hun vil i barnehagen heller, men har det alltid gøy. Men du skriver jo at sønnen din vil rett hjem. Tror jeg ville bedt om en samtale med pedagogisk leder i fred og ro, Få en redegjørelse for hva han gjør om dagene, hvem han leker med og om de mener han har forandret seg. Kanskje blir du beroliget av det.

Det er helt vanlig at man ikke alltid har like lyst å gå i barnehagen, men synes du bør be om en prat med ped.leder el. førskolelærer på avdelingen. Så får du lufta dine bekymringer. Det kan jo være noe som de ansatte ser som de ikke har fått fortalt deg i hente/bringe situasjonen. At han ikke leker så bra med de han lekte med før, eller noe...? Hvis ikke de ansatte har lagt merke til noe så kan de hvertfall være mere obs, og hjelpe han på "rett spor igjen" hvis du forteller de det. Det er mye bedre å ta kontakt med personalet enn å gå å bekymre seg.

Barna synes ofte at oppstart i bhg er gøy til og begynne med, og vil gjerne i bhg, men så blir de eldre og forstår at foreldrene driver på med ting barnet gjerne kunne tenkt seg å være med på når h*n- er i bhg, og bhg blir ikke like populært!

Det betyr ikke at barnet ikke har det bra i bhg, det har det nok, men det blir ikke like attraktivt lenger, når barnet finner ut at det må i bhg hver dag, fordi foreldrene har andre ying fore! ( er det her dere har tenkt å plassere meg hver dag ja, mens dere er fri til å hygge dere med forskjellig?)

Prøv heller ikke å fortelle om hvor mye dere har gjort i løpet av dagen mens h*n har vært i bhg borte fra dere.

Dette er helt normalt og en periode stort sett alle bhg barn går i gjennom før eller siden.

Hilsen førskolelærer!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...