Gå til innhold

Hvordan ville dere gjort dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal igang i begynnelsen av april med nesespray. Jeg bor ca 4 timers kjøring fra sykehuset. Er en del plaget med cyster som jeg må inn å sjekke og ev fjerne før jeg begynner på sprøyter. I tillegg til at jeg skal inn til ultralyder for å sjekke når egguttak blir. Jeg kommer nok derfor - hvis jeg kan til å reise fram og tilbake på dagen - hvis ikke jeg får timer tidlig på morgenen... - hvis jeg orker (dette er 1. gang så jeg vet jo ikke hvordan jeg kommer til å reagere på dette...). Kommer sikkert også til å måtte overnatte noen ganger for regner med at det blir slitsomt å reise fram og tilbake på dagen med et par - tre dager mellom

Hvor ofte er man inne til ultralyd før egguttak? Ville dere ordnet sykemelding hvis dere var i min situasjon - altså fra 1. ultralyd og til innsetting var over?? (selvsagt kommer det an på hvordan man reagerer på spray og sprøyter).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det vanlige er kun 1 UL før uttak. Men hvis det ikke er tilstrekkelig med eggposer da, så kan det være nødvendig med noen dager ekstra på sprøyter og ny UL.

Jeg ville ha ordnet meg sykemelding fra UL-dagen til etter innsetting (Men nå ble det slik at sprayen gav meg mange ubehagelige bivirkninger som førte til en mye tidligere sykemelding.. Det er slikt man ikke kan forutse. )

Vi bor også langt unna sykehuset, og jeg synes det er litt vanskelig dette med kjøring, overnatting osv... Får vi dekket overnatting?

Skrevet

Jeg er nå ferdig med mitt første forsøk. Bor også et stykke unna, ca 3 timer. Alle UL blir gjennomført her på hjemstedet mitt, og det har jeg forstått som er vanlig for dem som bor et stykke unna klinikken. Når det gjelder reise så får du jo dekket den, dvs. km godtgjørelse og sånn... Selv kombinerte vi uttak/insett med en tur, dvs. vi overnattet på hotel. Vet ikke om vi får det dekt av nav, men vi kan jo prøve... Tror noen her inne har fått dekket! Men det kommer kanskje ann på hvor langt unna du bor...

Skrevet

Dersom du overnatter på hotell og har kvittering fra overnattingen får du dekket kr 295 pr natt pr person, i tillegg kostgodtgjørelse på kr 170 pr person pr døgn. (Dvs når mannen min var med til forundersøkelsen på Rikshospitalet får både jeg og han betalt overnattingsgodtgjørelse og kostgodtgjørelse - siden han også var innkalt da). Gå inn på nav.no og skriv ut reiseregning der og send NAV med skyssbevitnelse fra sykehuset på at du har vært der (på Rikshospitalet er det den øverste delen av kvitteringen for betalt egenandel).

Vi får også dekket reise med bil. Da får man igjen kr 2,05 pr km (hvis mannen også er innkalt) eller kr 1,75 pr km hvis man kjører alene. (Jeg for min del tar bussen til Oslo når jeg skal inn alene - da vi er avhengig av å ha bil hjemme for å komme oss noe sted... :)

Jeg tror nok jeg skal ta en tur til fastlegen for sykemelding når jeg vet når jeg skal inn til 1. ultralyd siden jeg må reise en del fram og tilbake - hvis jeg ikke får behov for det tidligere.

Hvordan har dere gjort det ift uttak og innsetting - har dere kjørt hjem mellom disse dagene eller vært i Oslo (husker ikke helt om du tilhører Riksen)?

Jeg vil jo tro at det blir mye styr å kjøre fram og tilbake. Håper å få mannen min sykemeldt fra uttak til innsettingsdagen - slik at jeg kan ha ham som støtte hele veien og også siden det er det mest praktiske for oss, synes jeg... Skjønte at Riksen ikke sykemeldte mannen.

Skrevet

Hm.. var på forundersøkelse på Riksen på fredag og de sa ikke noe om det da. Men at jeg måtte tilbake til dem for ultralyd før sprøyte pga at jeg har cyster i egglederen som må punkteres først. Muligens derfor jeg ikke kan gå på lokalstedet??

Skrevet

Vi fikk ikke tilbud om noe sykemelding på klinikken, men spurte ikke heller... Min mann fikk sykemelding av fastlegen sin fra uttak til innsett. Det var ingen problem i det hele tatt. :-) Selv tok jeg bare en egenmelding for de tre dagene :-) Om Riksen ikke sykemelder mannen, så kan han jo bare ringe fastlegen og forklare hvordan det er?

Skrevet

Det kan nok hende det er defor du må gå til dem ja, siden de skal punktere cystene. (kanskje ikke noe vanlige gyn gjør?!) Jeg gikk bare til en helt vanlig gyn her, som klinikken har samarbeid med.. Men nå trengte ikke jeg noe anna enn en helt ordinær UL! Syns du skal være glad for at de vil ha deg på UL på klinikken, så kan du føle deg helt trygg på at alt blir gjort riktig :-)

Skrevet

Da kan det nok være derfor ja. Ja, jeg er glad for å gå der - så blir iallefall alt riktig i forhold til uttak osv. :)

Skrevet

Ja, vi må nok gjøre det slik som dere at han sykemeldes fra uttak til innsetting. Det er det beste for begge to, mener nå jeg. I tillegg har han en jobb som er veldig firkantede og mener at han ikke kan ta ut egenmelding når han er på sykehus en hel dag. Ikke skjønner jeg det..

Skrevet

Jeg måtte på 3 ul før uttaksdagen ble bestemt, men jeg bor bare 1/2 time unna (1 1/2 t i rushen). Så det er kanskje lurt å bli i Oslo noen dager, for å slippe så mange turer frem og tilbake. Jeg hadde altså 5 turer på to uker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...