Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jenta mi var helt liten var det så greit. Ble hun trøtt så sovna hun, uansett hvor hun var. Men nå er hun 3 1/2 mnd og det fungerer absolutt ikke sånn lenger.

Når hun vokner etter hvil er hun stofornøgd og smiler fra øre til øre, og sparker og fekter og er kjempeglad. Så, etter en stund blir hun plutselig sutrete (trett igjen). Prøver å legge henne, men når jeg legger henne ned begynner hun å hylskrike. Etter å ha prøvd mange ganger, lagt henne ned, vært tolmodig, tatt henne opp, prøvd med mer pupp osv ender jeg alltid opp med å legge henne i vognbagen og vugge henne til hun sovner (det fungerer stort sett). Overgangen mellom opplagt og overtrett(?) er altså veldig kort og det er umulig å finne det perfekte øyeblikket å legge på. Denne vugginga begynner å bli ganske slitsomt, hun blir jo tyngre.. og dessuten tenker jeg at det er en dårlig vane. Må stort sett gjøre dette tre ganger om dagen (hver gang hun skal sove, bortsett fra når vi skal gå tur med vonga..)

Er dette noe hun kommer til å vokse av seg? Eller må vi gå den harde vegen og la henne ligge og skrike? Syns hun er for liten til det enda. Må vi fortsette å vugge da? Håper på noen gode tips her!

Skrevet

Hva med å bare bruke vogna når hun skal sove om dagen?

Og sengen om natta.

De sover oftest best ute.

Nå vet ikke jeg hvor lenge hu sover om gangen,men kanskje hun ikke er ordentlig utvilt da hun våkner.

Ligger hun i vogna,så kan du jo bare prøve å trille henne litt mere når hun våkner og se om hun sovner igjen.

Minien her var helt ellevill (på en positiv måte) da han våknet da han var mindre,men skjønte fort att han måtte sove mere selv om han var aldri så blid da han våknet.

Det er noe du må prøve deg fram med.

Hvor lenge er hun våken om gangen?

Kanskje hun blir trøtt etter 2 timer og trenger da en liten lur igjen?

Skrevet

Synest ikke hun skal ligge og skrike,men små sutring er greit.

Mange trenger å sutre litt for å finne roen selv.

Skrevet

Ja kunne ønske jeg kunne gjøre det.. men vi bor i 5.etg uten heis så det er rimelig uaktuelt. Har prøvd å sette vognbagen på balkongen, men må fortsatt vugge henne for å få henne til å sovne. Hun er sjelden våken i mer enn to timer før hun begynner å sutre, så prøver å få henne til å sove da (en time på morgenen), men det tar ofte mye lenger tid før vi får henne til å sove..

Skrevet

Er det plass til vognen der da,så kan du jo sette hele vognen der og ikke bare baggen?

Det er noe å venne henne til å være i vognen også..

Ett tips er å legge henne før hun begynner og sutre.

Kanskje hun er overtrett da,og overtrette barn er værre å legges.

Skrevet

Og en annen ting,jeg har alltid trillet mine to gutter inn i søvnen på dagen.

Gjorde det med den eldste helt til han sluttet og sove på dagen,og jeg gjør det enda med lillebror,og han er snart 1 år..

Aldri prøvd å latt dem sovne selv i vognen mens den sto rolig..

Skrevet

er plass til vogna på balkongen, men gidder ikke bære ned opp og ned, så derfor står den nede hele tiden (bortsett fra bagen som vi tar med opp). Prøver ofte å legge henne etter f.eks 1 1/2 t mens hun er i godt humør, men da syns hun det er kjedelig å legge seg og skriker uansett...

Skrevet

Hvor lenge sover hun av gangen?

Kanskje hun har behov for at hver lur er lenger?

Jeg har en gutt på 4,5mnd og han har en lei tendens til å våkne etter en halvtime. Har nettopp kjøpt en bok om søvn hvor det står at de må ha lenger lurer enn en halvtime for at de skal bli utvilte (gjelder i hvert fall de fleste babyer).

Så tipset i den boka er å være klar i den øyeblikket det er antydning til våkning, bysse,amme eller det som skal til for at babyen sovner igjen.

Hvis man gjør det en ukes tid vil babyen etter hvert sove lenger lurer av seg selv. I hver fall i følge boka! Men det er viktig at du er klar i det hun småvåkner, hvis hun våkner for mye går det nok ikke.

En annen viktig ting, som de andre har skrevet over, er å legge henne i det hun viser tretthetstegn, gjesper, gnir seg i øynene. Jeg har blitt flinkere til å se de signalene og da går lurene bedre.

Anbefaler forøvrig å føre søvnlogg, da får man litt oversikt og kan kanskje se et mønster i den eventuelle galskapen! :-)

Skrevet

Men hva gjør dere når hun blir for stor til baggen da?

Tenkte det kanskje dere kunne investert i en billig sove vogn som dere har inne i leiligheten..?

Jeg kommer bare med tips her som fungerer for oss,jeg sier ikke hva du må gjøre,for de små er forskjellige.. ;)

Skrevet

førte logg i noen dager for noen uker siden. Tror det er omtrent samme mønsteret nå. Ca sånn:

Natt fra ca kl19-21 til 06.30

Formiddagslur fra ca 08.00 - 09.00 (i bagen eller senga)

Langlur fra ca 11.30 - 14.00 (tur i vogna)

Ettermiddagslur fra ca 16.00-17.00.

Så problemet er ikke at hun vokner for tidlig tror jeg. Når hun først har sovna går det rimelig greit. Nettene er også veldig fine. Problemet er at jeg ofte bruker lang tid på å få henne til å sovne til disse lurene og til natta. Så ofte blir det veldig forskjøvet sånn at det ikke blir noe ettermiddagslur men tidlig natt i stedet..

Vognbagen er teutonia softbag, den har to store hanker som vi holder i når vi vugger. Har tenkt på om det kanskje finst et stativ el.l som man kan enten sette eller henge bagen i? (til å ha på stua eller på balkongen..) Hva vi skal gjøre når bagen blir for liten har jeg faktisk ikke tenkt på. Den er jo ganske liten!!

Går alt som jeg håper flytter vi til hus eller annen leilighet i løpet av sommeren, men hun vokser vel ut av bagen før den tid...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...