Gå til innhold

Gammeldagse og moderne navn..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sitter og leser i slektsboka her. Det er intressant å se hvordan navnevalgene var før i tiden, og hvilke navn som nærmest er glemt idag, og hvilke som er blitt populære! Av den litt gamle sorten, som er mer eller mindre glemt idag, fant jeg:

Elaine

Doris

Sigfreid

Elvira

Sinnie

Henie

Theodora

Kastora

Deanne

Gerda

Karethe

Norbjørg

Føbe (Føbe Irene!)

Ovedie

Fanny

Kitty

Iona

Jette

Vilgun (usikker om det er jente eller gutt, tror det er gutt)

Norberg

Gullik

Anselm

Brynjulf

Rudolf

Sedolf

Milne

Karluf

Servandus

Hagbart

Mons

Arnljot

Rollen

Eksempel på gamle navne sammensetninger 1750-1950:

Bertha Henriette Lovise

Betty Elise Antona

Anna Oline Wilhelmine

Åsta Kristofine Paulette

Mimmi Bolette Lovise Susanna

Ovedie Karethe

Thea Sofie Viktoria

Laura Oline Thea

Signe Ragna Berntine

Jette Marie Hansine

Wilhelm Karl Emil

Reidar Edvin

Harry Anton

Viktor Ole Edgar

Edvart Martinius Kristoffer

Og så er der navn som like så godt kunne vært navnet til dagens småbarn:

Emil Kristoffer f.1854

Kasper Andre f.1878

Henning Andre f.1963

Villy Andreas f.1905

Thomas William f.1934

Daniel Nikolay f.1953

Even Johannes f.1948

Elias Daniel f.1855

Roy Odin f.1945

Willy Oliver f.1938

Ole William f.1934

Adrian Thomas f.1845

Ole Martin f.1923

Mattias Aleksander f.1902

Thea Sofie f.1867

Ida Helene f.1901

Ida Aleksandra f.1932

Anna Helen f.1943

Eline Aleksine f.1937

Ida Elise f.1940

Eva Marita f.1942

Rebecca Helene f.1918

Ada Nathalie f.1904

Thea Viktoria f.1913

Her var så klart mange fler, men lista her er mer enn lang nok! ;-) Tenkte bare å dele dette med dere, ser flere her er mer eller mindre opptatt av gamle og moderne navn, og om de er norsk eller ikke.

Det var også noen Jonny, Kennet, Villy, Nathalie og faktisk en Aleksia, som alle var født mellom 1860 og 1952. Mange her mener det er harry med ikke-norske navn, men flere av disse navnene har vært i Norge i masse år allerede. Så mange år at de burde vært godtatt i blandt Norges befolkning nå? Eller hva? ;-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I gamle dager var det ofte vanlig at man oppkalte barna etter foreldrene, samt etter begge bestemødrene eller begge besteforeldrene - derfor fikk mange gjerne 3 navn, og kanskje det man kan kalle litt spesielle sammenstillinger. Ser dette veldig godt i min mormors slekt, f.eks. het min oldefar Johan Marenius Jentoft og min oldemor Olga Jenny Marie, min mormor heter Johanna Marie :-) Videre har hun 7 andre søsken hvorav alle har 2-3 navn, som f.eks. Bendikt Johan Jensinius, og er oppkalt. Morro med slektsgransking og gammel historie:-)

Skrevet

Hehe, jeg har tre fornavn og er oppkalt etter begge mine bestemødre. Ikke bare moro da jeg var 15, men nå er det gøy og fint:)

Skrevet

i den første lista med jentenavn var det faktisk to navn jeg nylig har sett på små jenter. det er Karethe og Fanny. ellers er jo Elaine mye mer brukt i engelsktalende land. også har vi jo Elvira Nikolaisen da. så noen av de blir til en viss grad brukt i dag, og noen av de blir ikke brukt i det heletatt lengre.

disse gamle navnene viser jo at man kan finne navn som er skjeldne i dag men som likevel er gamle fullgode navn. syns folk skal slutte å kalle navn "hjemmesnekra" med en gang de hører et navn de ikke har hørt før. det kan like gjerne være et navn med lang tradisjon som bare ikke er blitt brukt av de siste genrasjonene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...