Anonym bruker Skrevet 18. mars 2008 #1 Skrevet 18. mars 2008 Jeg sitter og leser i slektsboka her. Det er intressant å se hvordan navnevalgene var før i tiden, og hvilke navn som nærmest er glemt idag, og hvilke som er blitt populære! Av den litt gamle sorten, som er mer eller mindre glemt idag, fant jeg: Elaine Doris Sigfreid Elvira Sinnie Henie Theodora Kastora Deanne Gerda Karethe Norbjørg Føbe (Føbe Irene!) Ovedie Fanny Kitty Iona Jette Vilgun (usikker om det er jente eller gutt, tror det er gutt) Norberg Gullik Anselm Brynjulf Rudolf Sedolf Milne Karluf Servandus Hagbart Mons Arnljot Rollen Eksempel på gamle navne sammensetninger 1750-1950: Bertha Henriette Lovise Betty Elise Antona Anna Oline Wilhelmine Åsta Kristofine Paulette Mimmi Bolette Lovise Susanna Ovedie Karethe Thea Sofie Viktoria Laura Oline Thea Signe Ragna Berntine Jette Marie Hansine Wilhelm Karl Emil Reidar Edvin Harry Anton Viktor Ole Edgar Edvart Martinius Kristoffer Og så er der navn som like så godt kunne vært navnet til dagens småbarn: Emil Kristoffer f.1854 Kasper Andre f.1878 Henning Andre f.1963 Villy Andreas f.1905 Thomas William f.1934 Daniel Nikolay f.1953 Even Johannes f.1948 Elias Daniel f.1855 Roy Odin f.1945 Willy Oliver f.1938 Ole William f.1934 Adrian Thomas f.1845 Ole Martin f.1923 Mattias Aleksander f.1902 Thea Sofie f.1867 Ida Helene f.1901 Ida Aleksandra f.1932 Anna Helen f.1943 Eline Aleksine f.1937 Ida Elise f.1940 Eva Marita f.1942 Rebecca Helene f.1918 Ada Nathalie f.1904 Thea Viktoria f.1913 Her var så klart mange fler, men lista her er mer enn lang nok! ;-) Tenkte bare å dele dette med dere, ser flere her er mer eller mindre opptatt av gamle og moderne navn, og om de er norsk eller ikke. Det var også noen Jonny, Kennet, Villy, Nathalie og faktisk en Aleksia, som alle var født mellom 1860 og 1952. Mange her mener det er harry med ikke-norske navn, men flere av disse navnene har vært i Norge i masse år allerede. Så mange år at de burde vært godtatt i blandt Norges befolkning nå? Eller hva? ;-)
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2008 #2 Skrevet 18. mars 2008 I gamle dager var det ofte vanlig at man oppkalte barna etter foreldrene, samt etter begge bestemødrene eller begge besteforeldrene - derfor fikk mange gjerne 3 navn, og kanskje det man kan kalle litt spesielle sammenstillinger. Ser dette veldig godt i min mormors slekt, f.eks. het min oldefar Johan Marenius Jentoft og min oldemor Olga Jenny Marie, min mormor heter Johanna Marie :-) Videre har hun 7 andre søsken hvorav alle har 2-3 navn, som f.eks. Bendikt Johan Jensinius, og er oppkalt. Morro med slektsgransking og gammel historie:-)
Aga:-) Skrevet 18. mars 2008 #3 Skrevet 18. mars 2008 Hehe, jeg har tre fornavn og er oppkalt etter begge mine bestemødre. Ikke bare moro da jeg var 15, men nå er det gøy og fint:)
Tyra85 Skrevet 18. mars 2008 #4 Skrevet 18. mars 2008 i den første lista med jentenavn var det faktisk to navn jeg nylig har sett på små jenter. det er Karethe og Fanny. ellers er jo Elaine mye mer brukt i engelsktalende land. også har vi jo Elvira Nikolaisen da. så noen av de blir til en viss grad brukt i dag, og noen av de blir ikke brukt i det heletatt lengre. disse gamle navnene viser jo at man kan finne navn som er skjeldne i dag men som likevel er gamle fullgode navn. syns folk skal slutte å kalle navn "hjemmesnekra" med en gang de hører et navn de ikke har hørt før. det kan like gjerne være et navn med lang tradisjon som bare ikke er blitt brukt av de siste genrasjonene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå