Gå til innhold

hva gjør jeg galt? hver gang jeg bruker masaiskoene får jeg en vridning på bekkenet

Anbefalte innlegg

jeg har hatt bekkenløsning og bekkenproblemer i 10 år nå. for et år siden kjøpte jeg meg masaisko etter anbefaling. men hver gang jeg bruker dem vrir bekkenet seg i skjevstilling og jeg ender opp hos kiropraktoren igjen. jeg passer på å ikke bruke dem for lenge i slengen.

har fått en naprapat til å sjekke gangen min i disse skoene, og med vanlige sko, men han sier det ikke er noe feil med gangen min. og muskelmassen min står det også fint til med. er helt på gjennomsnittet for normalbefolkningen.

er det noen andre som plages med disse skoene, eller er dere stort sett fornøyde?

Fortsetter under...

Jeg er veldig godt fornøyd med skoene.

Jeg brukte flere uker på å bli vant til de, og kunne max gå med dem 15 min av gangen. Gikk jeg lenger lå jeg strak ut.

Kjøpte mbt skoene før jeg ble gravid, men har forsatt å gå med dem nå også. Har hørt at de skal være med å forebygge bekkenløsning. Jeg er iallfall mye bedre i bekkenet denne gangen enn forrige gang!

bekkenet vris seg fordi ledd som ikke er stabile kan komme "ut av stilling". Det er desverre dårlig butikk for kiropraktorer og manuell terapeuter (som jeg selv er) å lære pasientene sine stabilitetsøvelser. Da blir de nemlig mye bedre og trenger ikke å knekkes på lengre. Som du skjønner så irriterer jeg meg over denne praksisen. Å stadig manipulere ledd som er "ustabile" er ikke logisk- men det tar mye lengre tid å instruere øvelser. Jeg kan nesten garantere at du ikke har noen god kontroll av de musklene som skal stabilisere bekkenet ditt. Jeg har desverre ingen web side å henvise til når det gjelder øvelser, men jeg har prøvd å beskrive dem i ett av innleggene her . Du kan jo prøve og se om det hjelper.

Som hun andre sa, så må du ikke bruke skoene for lenge i gangen til å begynne med - men øke lengden suksessivt. Grunnen til at disse skoene er bra er at de ser ut til å aktivisere spesielt setemusklene mer - og disse er jo også særdeles viktig for stabilitet i bekkenet.

• 2 uker senere...

Hei. Jeg svarer både til deg og LBru: Når det gjelder stabilisering av bekkenet, så må man øve på dette. Jeg går til fysioterapeut, og treningen går ut på stabilisering. Og til dette bruker vi kjernemusklaturen, både i magen og i bekkenbunn. Prøv å få tak i en fysio som er spesialist på kvinner med bekkenplager, evt ta kontakt med Landsforeningen for Kvinner med Bekkenløsningsplager (LKB). Eller norsk fysioterapi-forbund eller noe lignende. Kanskje noen der kan henvise deg/dere?.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...