Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest NydeIig
Skrevet

føler gutten min 2 år i det siste har vært litt for mye foran tv'n, både med barne-tv og dvd'er. jeg er hjemme med en 2 åring og en baby.

det blir sikkert 2-4 timer for dagen alt ettersom. noen dager lite, andre dager mye. det er barne tv når han står opp, jeg bruker det som distraksjon når jeg ammer.

vi har bare et rom, med både tv og spisestue.

faren jobber ettermiddagsskift. de er som regel ute en del på morningen, på lekeplassen eller hagen. og på ettermiddagene har vi alltid fullt opp med aktiviteter og gjøremål og vi treffer alltid andre barn.

men det er som om den tiden på dagen det ikke er lek, soving, eller mat, så er det tv eller dvd.

vi gjør andre ting også, pusler, leser i bøker, bygger klosser, tegner, synger eller har musikk, og det hender han underholder seg selv. men han blir fort utolmodig og vil ha på dvd ene sine.

av og til vil han på dataen og leke barnespill på nettet, jeg føler det e litt bedre, men ikke stort, det er jo mest at jeg leker og han ser på.

hva gjør dere, hvordan får dere dagene til å gå? hvordan begrense dette, hvor skadelig er det, og hvor mange timer er det vanlig å se per dag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min gutt ser også en del på tv og dvd. Ser ingen problemer med at det i perioder blir mye tv. Nå er det ikke alltid like lett å leke ute i vinterkulden - iallefall ikke med en baby som skal ammes osv. Så nå har dere en tv-periode i livet hans! Han vokser da opp som en sunn og frisk gutt for det om:)

Min sønn som nettopp er blitt 3år bruker tv som en avkobling. Ofte kan mamma bli fryktelig slitsom der hun alltid vil gjøre noe. Gå tur, leke, male, bake, tegne, spille spill osv. Selv små barn trenger en pause innimellom. Og dette med dataspill lærer gutten min mye av. Er jo ikke slik at han glor på skjermen hele tiden heller. Han synger med,danser, teller, ler og vil fortelle meg hva som skjer.

Med baby og storebror kan dagene gå sent. Jeg har eldstemann i bhg., men selvfølgelig er han mye hjemme også. Da finne vi på aktiviteter hjemme, samt vi finner alltid på noe ute. Husarbeid blir tatt etter ungene er i seng. Barn liker rutiner så etter frokost er det litt tv før vi går på lekeplassen. Etterpå er vi inne - synger sanger og leker. Så spiser vi igjen før det kan bli litt soving.

Nå som det begynner å bli litt vår skal vi også ta en ettermiddagstur. Da skal biblioteket besøkes, litt shopping, nye lekeplasser (spennende), sykle, fotball osv.

Ellers er tipset mitt å oppsøke en åpen barnehage. Da går tiden fort!

Skrevet

Jeg synes den DVD-tittinga tok helt overhånd hjemme hos oss. Gutten vår har nettopp blitt 2 år.

Det første han gjorde når han sto opp var å sette på DVD`en. Og så skulle det skiftes hele tiden. Elias, Thomas Toget, Lille Røde Traktor, Byggmester Bob osv. Jeg måtte stort sett hjelpe han med dette hver gang.

Ble drittlei, så "konfiskerte" hele DVD-spilleren! Nå får han kun se DVD i helgene.

Vil ikke at han bare skal sitte tiltaksløs foran TV`en. Vil prøve å få han til å finne på ting å leke med og være kreativ.

Og heldigvis går han i barnehage. Jeg hadde aldri i livet klart å holde han aktiv hele dagen.... :-)

Skrevet

Jeg skulle ønske at det var litt det motsatte her hjemme. Min to åring viser så godt som ingen interesse for tv. Prøver å få han til å se på barne tv om kvelden(30 min fra 18.00-18.30 på disney playhouse) før senge tid. Men han eier ikke tålmodighet. Sitter knapt i 5 min før han aker seg ned fra fanget mitt og skal bort å trykke på knappene på tv selv om vi har sagt minst 1000 ganger at det ikke er lov.

Gjest NydeIig
Skrevet

takk for svar alle sammen.

før når han ikke var itnressert i tv ønskte jeg han skulle bli det, akkurat som ladycat og nå når han er blitt tv gris er det ikke rba det heller. uff og uff, men litt ok å vite at det ikke bare er meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...