Anonym bruker Skrevet 17. mars 2008 #1 Skrevet 17. mars 2008 Skal altså läre mini å finne sövnen selv, han er litt over 7 mnd. Han er stor og tung og ryggen min tåler ikke mer endelös byssing og bäring.. I kveld prövde vi for förste gang.......Han fikk gröt, deretter bading/kos, litt pupp og jeg la han i senga. Han var tydelig trött, begynte å sutre ganske kjapt... Kunne se at han ville taes opp..... Men jeg satt ved siden av senga og hold handen hans, strök han på kinnet, sa stille "hysj"..men han begynte å gråte likevel...... Ble litt sint, sikkert fordi jeg ikke tok han opp, flere ganger holdt han på å duppe av men våknet og begynte å gråte. Etter 45 min gav jeg opp og tok han opp, satt med han på fanget og da sovnet han etter 5 min. Uff...vanskelig dette her! Vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem..Noen som vil dele sine erfaringer?????
Spirevipp med go`gutten Skrevet 17. mars 2008 #2 Skrevet 17. mars 2008 Vår unge finner søvnen selv, men jeg ville bare si at jeg syns det høres ut som du gjør det på rktig måte. Det er jo veldig lovende at han holdt på å duppe av flere ganger, om noen kvelder sovner han kanskje fordi han er trygg på at du sitter der. Etter hvert kan du sitte der kortere og kortere, helt til du bare trenger å legge han ned og forlate rommet (det gjør vi, selv om lillegutt ikke har sovnet). Sånne ting tror jeg går fremover med små steg, man må bare være tålmodig, så ordner det seg til slutt :-)
Nusse_83 Skrevet 17. mars 2008 #3 Skrevet 17. mars 2008 jeg pleier å ligge ved siden av tulla når jeg legger henne i vår seng(ikke noe problem å flytte henne over i sin egen seng senere) Hun pleier å ligge å bable, "synge" og sutre litt og sovner som regel i løpet av en halv time. Jeg har også bært mye på henne tidligere, og har funnet ut at nå er hun for tung 7 mnd Synes egentlig det går fint å legge henne, men av og til må hun ligge og sovne i fanget for å finne roen. For min del er det ikke så viktig at hun sovner i sin egen sengenda, bare hun kan sovne greit, like å legge seg, og at jeg slipper å gå og bære henne
Mamma til snart 4 Skrevet 17. mars 2008 #4 Skrevet 17. mars 2008 nå var vi i samme situasjon, la henne etter baing og mat, da er hun alltid trøtt, ryggen min klarer ikke å gå rundt å bysse, la henne ned i sengen, sang en sang, holdt henne i handa eller strøk enn på hodet, så sa jeg go natt og dro i musikk bamsen hennes. gikk inn på nabo rommet, hun beg seff å gråte, jeg ventet 5 min, gidde henne smokk og gikk ut igjen, hørte hun mistet smokken av denne gråtingen og gikk inn å stappet den inn igjen. . . . . holdt på slik i noen dager, nå legger jeg henne rett i sengen sier go natt, drar i leken hennes og ikke ett enste knys hele kvelden, ikke før om morgenen. men jeg måtte ikke la samvittigheten ta over, får vell hes nå, men ett barn dør ikke av å gråte litt altså, men ikke 45 min altså, ikke mistforstå nå går dere inn med en gang ungen lager en lyd så er dere rund lurte for ungene er ikke dumme;) men skal si at det ikke er noe kjekt, men nå har jeg en hel annen ungen og ryggen er god, kjempe deilig;)
Yrha Skrevet 17. mars 2008 #5 Skrevet 17. mars 2008 Ja, små steg er nok det beste. Vi hadde det likt, han måtte puppes i søvn. Så ved 7 mnd begynte vi å legge ham våken, men de første kveldene tok vi han opp og bysset litt og la han ned igjen. Skriking utgår her i huset, han brekker seg og spyr ganske fort ved skriking. Egentlig så hjalp ikke dette all verden, så vi endret strategi og begynte å legge han i dobbelsenga på gjesterommet. Han trives i dobbelseng, fordi han vet at mamma kan ligge ved siden av han hvis han er lei seg da. Der har han lært å ligge og kose seg og finne søvnen selv... Når han sovner helt alene der, skal vi legge han i sprinkelsenga, og håpe at han holder på rutinen sin der også
Yrha Skrevet 17. mars 2008 #6 Skrevet 17. mars 2008 Jo, enkelte må gå inn med en gang ungen skriker, for ellers så utvikler det seg til hysterisk skriking, og da er hele den koselige leggerutinen ødelagt. Hvorvidt babyen er utspekulert er mindre viktig, poenget hos oss er at han helst ikke skal skrike ved leggetid..
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2008 #7 Skrevet 17. mars 2008 vi har brukt sove-karins hysj metode med godt resultat:) Ha et fast leggerituale og legg barnet til nokså fast tid hver kveld Gjør unna mating og kosing ett annet sted enn der barnet skal sove slik at sengen og rommet forbindes med søvn. Ha det normalt kaldt og kjølig Vær vennlih, men bestemt. Sitt inne hos barnet. Hold det eventuelt i hånden med en hånd, og hold den andre på barnets bryst eller over halve ansiktet(ikke stryk da det kan virke stimulerende) og si hysj høyere enn barnegråten slik at du overdøver barnets egen stemme. etter hvert som volumet blir lavere, blir ogsp din hysj-lyd lavere. Ikke gi deg før barnet har roet seg, og stå der gjerne en stund før du forsiktig fjerner hånden samtidig som du ytrer en lav hysj lyd.Stå gjerne ved sengen en stund slik at barnet ikke bråvåkner når du lister deg ut. det tar 20-30 min før barnet faller i dyp søvn, men ikke alltid nødvendig å stå der så lenge. her må man prøve seg frem. hvis skrikingen bare eskalerer, og du føler at du ikke klarer å roe barnet, er det lov å løfte han opp, hold han tett inntil deg en stund til han har roet seg ned. Ikke noe dulling eller "stakkars deg" i tonefallet eller kroppspråket ditt, vær rolig og bestemt slik at han oppfatter hva du mener. Legg han så ned igjen i våken tilstand og fortsett prosedyren med hysjing til han sovner. Klarer du ikke å legge barnet ned og han sovner i armene dine, så gjør det i starten. bare husk at han forventer den samme servicen neste gang han våkner, så jo mindre service du gir, desto fortere vil han lære å finne søvnen selv. lag små delmål. Noter hvor lang tid det tar før barnet roer seg og hvo lenge du er hos barnet, og gradvis er du der kortere og kortere tid for hver gang barnet våkner. Til slutt står du bare ved sengen og hysjer uten å ta på barnet, eller midt på gulvet eller bare i døråpningen. dette er en "snill" metode som passer for mange.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå