Gå til innhold

Hvilke "straffemetoder" bruker dere til deres 2-åring??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger seriøse tips her altså! Har en helt vill og umulig 2-åring. Er så utrolig trassig , sint og vannskelig å ha med å gjøre.. Slår, biter og kliper på den stakkars storeboren sin å... Huff, blir helt utslitt jeg.., Tenker i perioder ay jeg ikke greier mer... Menmen...er jo slitsomt med små barn...

Men noen med gode tips??

Takk:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har akkurat startet med å ta vekk leker hennes. Når jeg advarer 2 åringen og sier at hvis du ikke gjør som mamma sier tar jeg vekk en leke ... . Har hatt umiddelbar effekt etter at hun så det forsvant en hel del de første gangene. Hun får litt og litt tilbake er planen. Man må ta leken med en gang. Hvis situasjonen roer seg, så forstår hun ikke hvorfor leken forsvinner eller hvorfor hun får den tilbake.

Dette er mitt tips, er klar for å se andres "pedagogiske metoder"

Som Dr. Phil sier, må kjenne til barnets valuta - hva som betyr noe for barnet. Langtidseffekten av denne metoden har jeg ikke enda tenkt over. Noen andre som har noen tanker omkring dette?

Skrevet

Jeg prøver å lære han at handlinger gir konsekvenser. Feks. hvis vi sitter ved matbordet. Og han begynner å spytte ut mat. Så sier jeg først ifra at det har han ikke lov til. Slutter han ikke (noe han ofte ikke gjør, fordi han vi teste oss), sier jeg det til han igjen, og forklarer at hvis han fortsetter får han ikke yoghurt til dessert feks. (pleier å få 1 til dessert). Det hjelper.

Et annet eksempel: Han kaster leker rundt seg. Da gjør jeg som over. Og sier til han at han ikke får lov til å kaste leker. Han kan treffe noen, og det gjør vondt. Slutter han ikke, forteller jeg at mamma må ta feks bilen (som ha kaster), dersom han ikke slutter.

Jeg syns også det er vanskelig til tider. Det er ikke alltid like lett å vite om det man gjør er en grei måte å reagere på. Jeg prøver å ikke være for streng med han. Men samtidig, må han lære seg grenser, hva som er ok oppførsel og ikke ok oppførsel. Jeg er opptatt av å ikke heve stemmen eller kjefte. Men snakke til han som jeg ønsker at han skal snakke til meg.

Jeg er også opptatt av å rose god oppførsel. Det tror jeg er utrolig viktig! Samtidig som jeg ikke tror det er lurt å overse negativ oppførsel til en hver tid. Ting som å kaste leker i golvet og spytte/kaste mat feks. er ikke akseptert hjemme hos oss. Derfor gir det konsekvenser.

Gjest NydeIig
Skrevet

vi straffer ikke vår gutt som er 2 år og 2 mnd, og personlig så er jg i mot straff av de helt små. om barnet ditt er nermere 3 enn to, så er det mulig at det er mer naturlig å straffe.

men vi tar jo fra han ting som han ødelegger, eller griser med,og slår han baby søsteren sin så tar vi henne opp, er det situasjoner hana ikke takler og blir umulig så tar vi han med ut/bort der fra, avleder han fra ting, så roer han seg ned fortere.

hvorfor slår og biter han storebroren sin, er storebroren stygg med han, eller er han sjalu, eller blir han så oppast at han ikke greier å roe seg selv fordi det er så stas med broren?

Skrevet

Hmmm... Jeg må si at jeg ikke føler at jeg "straffer" snart-tre-åringen... Jeg er ikke helt tilhenger av straff. At ting han gjør derimot får konsekvenser, og at de noenganger er mindre morsomme, har jeg mere tro på. At en leke e.l. blir borte, hvis han slår med den, at jeg velger å forlate situasjoinen, hvis han driver og tuller og sparker meg når vi skal kle på, at maten blir satt bort, hvis han bare tuller med den og kaster den i gulvet... Å fortelle han om en konsekvens, dersom han fortsetter å ...., føler jeg heller ikke er "straff". Da tenker jeg mere på, at man har funnet en kjedelig/ubehagelig ting, som blir gjennomført, uten at det nødvendigvis har noen forbindelse i tid eller med handlingen man reagerer på. Det ble kanskje litt klønete formulert, men jeg håper du skjønte meg likevel.

Skrevet

Da guttungen var to år, slo han mye og oppførte seg helt umulig. Metoden jeg brukte var time out.

Har en tripp trapp stol hjemme med sele som jeg pleie å bruke som straff.

Han får alltid en advarsel først, og om han ikke slutter, så blir det stolen.

Her nyttet det ikke å true med å ta bort leke (hvor skulle jeg isåfall gjort av alle lekene?). Han har masse leker.

Med denne metoden, tok det ikke langt tid før gutten sluttet å slå, eller kaste leker.

Skrevet

Jeg må også tilføye noe. Det å lære barn at handlinger gir konsekvenser, er ikke i mine øyne straff. Det er å lære barn normal oppførsel. Og det vil hjelpe barna videre i livet, slik at de vet hvordan man skal oppføre seg i sosiale settinger. Det er super viktig!!! Barn som ikke lærer dette, vil kunne få det vanskeligere i oppveksten, nemlig fordi de manger disse sosiale antennene.

Skrevet

Her avbryter vi situasjonen hun er oppe i. Et eksempel er når hun durer rundt med dokkevogna si inne. Og hele tiden vil "kræsje" i ting. Da får hun en-to advarseler: "Sånn gjør vi ikke, da kan *det hun kræsjer i* bli ødelagt". Gjør hun det en gang til, så forteller vi det samme igjen, og at hvis hun ikke slutter må vi ta bort vogna, og at hun kan kjøre sånn og slik og der og der (viktig å fortelle henne hva hun KAN gjøre, og ikke bare hva hun ikke må gjøre). Skjer det igjen, så tar vi bort vogna. Ferdig med det. Så finner vi på noe annet.

Når hun da senere vil kjøre dokkevogn, forklarer vi at ja, det kan hun, men ikke kræsje. Og så forklarer vi hvor vi satte vogna og hvorfor...og at sånn må hun ikke gjøre mer for da må vi ta den bort igjen. Virker veldig bra her. Men så går det an å snakke med henne i det lunet også da. Når hun er "vill og gæern" så er det ett av to: Enten så går vi bare vekk, ignorerer dårlig oppførsel og gir masse oppmerksomhet for den gode i stedet. Eller så setter jeg meg ned sammen med henne, snakker med henne, sier at det er lov å være sinna, men at det eller det (som hun ikke får lov til) ikke går an å gjøre fordi....osv.

Tror det er viktig å ikke avkappe følelsene til de små, snakke så langt det går, men på deres "nivå". Når det ikke går er det beste å overse dårlig oppførsel, evt. fjerne barnet fra den situasjonen som oppsto. Husk at de har lov til å bli sinna, frustrert og regelrett uspiselige til tider. Da er det din håndtering av tingene som skaper et annet atferdsmønster hos barnet.

Skrevet

2,3 år. Ikke vært behov for verken kjeft eller straff enda. Hvor heldig er ikke jeg?=)

Skrevet

Kommer veldig ann på situasjonen hvilken "straff" vi bruker.

Men det som har best effekt her er time out. Eller pause som vi kaller det=) Da må hun sitte litt for seg selv i sofaen (vi er i nærheten sånn att hun ser oss hele tiden) Og når hun har sittet der i 1-2 min så sitter vi oss ned å forklarer hvorfor hun måtte sitte der.

Skrevet

Jeg straffer ikke, men gir meg heller ikke før det jeg ber om blir innfridd. Om hun f.eks nekter å spise skorpa og vil ha ny skive, må hun faktisk sitte til hun har spist skorpa. Uansett om det tar 2 timer. Vi hadde en beintøff periode, men det har lønt seg. Veldig lite trass og tull nå. De skal jo faktisk trasse litt også. Det er slik de lærer det.

Skrevet

PÅ snart- treåringen vår går det på å sette han i trappa til han har roet seg. Gir han en advarsel "neste gang du slår går du i trappa" og slår han en gang til så setter vi han i trappa, ingen diskusjon rundt det.

Han fyller 3 år i juni og er i virkelig teste oss ut periode nå, vil ikke spise, kle på seg, skifte bleie etc etc. Det er nå greit nok det, men er han trollete så setter vi han i trappa og det har funket på oss!

Er mye snillere nå gutten vår :)

Lar han sitte der i et par, 3 minutter før jeg går bort til han og forklarer en gang til hvorfor han sitter der, sier at det var ikke pent gjort og om han er klar for å komme å fortsette leken. Enten sier han nei og da får han sitte litt til, ellers sier han ja og får komme ut.

Som andre her sier, barna må lære at handlinger får konsekvenser.

Dere må være streng på en god måte, vise at dere mener det. Ikke gi etter hvis dere først har sagt nei noen ganger, da lærer de bare at jo mere mas, jo mer får jeg...

Her har hvertfall trappa funket og det er det eneste vi gjør her, ingen annen straff og absolutt ikek fysisk straff nei.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...