Maud Skrevet 17. mars 2008 #1 Skrevet 17. mars 2008 Med nytt hus og mange venner vi treffer altfor sjelden, skal vi ha masse besøk i påsken. Jeg kunne kanskje spist lammelår hver gang jeg, men fire lammemiddager på fem dager er kanskje i meste laget. Noen som har forslag til annen påskemat enn lam?
Attpåklatten :-)™ Skrevet 17. mars 2008 #2 Skrevet 17. mars 2008 Fem dager på rad blir fryktelig mye ja! Hva med et par dager med fisk Eller hjemmelaget pizza Fiskesuppe er nydelig med ferske rundstykker til En stor gryte med chilisuppe med kylling varmer godt En deilig salat med hjemmelaget urtedressing og hjemmebakte horn Pasta med pesto og lekker skinke og parmesan Hadde det ikke vært for at jeg nettopp har spist lammemiddagsrester fra igår, tror jeg jammen jeg måtte ha laget noe snadder selv:-)
Tiggywinkle Skrevet 17. mars 2008 #3 Skrevet 17. mars 2008 Pinnekjøtt er fast påskeaftenmat hos oss. Det lager jo seg selv også, så kan du kose deg med gjestene. Ellers lager jeg ofte tapas når vi har gjester, med en egen liten tapaskrok til barna. Det faller alltid i smak. Hjemmelaget italiensk pizza er jo deilig. Eller hva med en god gryte hjemmelaget minstronesuppe med varme rundstykker, det liker barna her i familien også.. Mye god mat ja, ikkebare lam som er påskenamnam:-)
Maud Skrevet 17. mars 2008 Forfatter #4 Skrevet 17. mars 2008 Takk for gode forslag fra dere begge! En suppe er et godt forslag. Kanskje heller minestrone enn fisk. Mine unger spiser fiskesuppe, men man vet aldri med andres barn. Er så kjedelig å se grinete ansikter når man har laget mat. Pinnekjøtt har jeg ikke tenkt på, men det er jo godt :-)
Karomamma Skrevet 17. mars 2008 #5 Skrevet 17. mars 2008 Suppe med ferske rundtstykker er knall!! Jeg er ikke så veldig glad i lam, jeg. Når vi har mange folk til middag, lager jeg ofte noe i scwhære former, f.eks. lasagne, moussaka, nachos, kylling og pasta, ovsnbakt fisk, svinefilet eller no' Synes det er greit å kunne lage alt ferdig på forhånd. Suppe er jo kjempeenkelt til mange
tebekaa Skrevet 18. mars 2008 #6 Skrevet 18. mars 2008 Mange gode forslag her, ja! Nam, nam! Har noen retter som alltid er suksess både hos store og små, og det ene serverte vi i går: Påskeskinke (eller juleskinke eller sommerskinke), ferdig kokt, varmes i ovn og serveres med ønsket tilbehør. Jeg varierer både tilbehør og saus. Både poteter i alle former og ris er godt til. I går ble det poteter og Toro "kylling Bretagne" saus (ikke si det til noen!). Veeeldig populært her i gården. Jeg lager ofte også en grønnsaksform til, av f.eks blomkål, broccoli, løk og gulrot skjært i passe store biter. Lager "marinade" av f.eks litt sterk chilisaus, hakket hvitløk, soyasaus, worchestersaus, olje, salt, pepper og bittelitt sukker. Blander alt godt og steker i ildfast form eller folie i ovnen. Ellers skal vi ha en dag med ribbe, en dag med lammelår, en dag med fylt svinefilet (skjæres ut og fylles med ost og skinke, surre rundt bacon, brunes i panne og stekes i ovn 20 min), en dag med hjemmelaget pizza og en dag med spise-på-byen. Forundrer meg ikke om det blir en taco-dag også;-) En varm og deilig ungarsk gulash er jo også godt (suppe) og enkelt, men det har jeg lagd litt for ofte her hjemme, så vi har blitt litt lei... Hadde store planer om vårlige tilstander her i påsken, så vi tenkte å finne fram grillen og invitere naboer på pølser og utepils en dag også... men værmeldingen er visst ikke helt enig, bu-hu! Gla' påsk!
Gummelillan Skrevet 18. mars 2008 #7 Skrevet 18. mars 2008 Suppe med ferskt brød eller rundstykker til et en hit. Og så er jeg også veldig glad i tapas til lystige vennelag. Ellers på menyen hos oss står det baccalao i påska - veldig deilig til lystige vennelag - men ikke dersom det er mange unger med. Min utgave blir alltid alt for sterk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå