Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har akkurat vært på 5 måneders kontroll, men helsesøstera er utrolig surrete og rar, så er ikke så lett å spørre om noe. Spør derfor dere.. :)

Før har hun sagt at om jeg har nok melk og gutten legger nok på seg bør jeg bare amme fram til 6 måneder. Nå er han 5 måneder og vektkurven har gått enda mer opp nå i det siste (var 2970 når han ble født og er 7380 nå). Allikevel mente hun at jeg burde ha begynt å gi litt mat nå. grøt eller middagsmat.

Hvorfor bør jeg det om han legger bra på seg? Spiser bare 5 ganger om dagen og sover kjempebra. Blid og fornøyd baby. Er det pga jerninnholdet eller at han ikke får nok næringstoffer fra melka?

Tror det var mer jeg lurte på og, men det har jeg glemt alt. :P

Skrevet

Det anbefales jo å fullamme til 6 mnd alder hvis mulig, så da er jeg enig med deg i at det er litt rart at deres hs sier at du skal begynne å gi tilleggskost nå. I og for seg ingen fare å begynne med det når de er 5 mnd da, mange starter jo når de er 4 mnd.

Vi var nylig på 5 mnd ktr med snuppa og da sa hs at siden hun fortsatt la fint på seg så kunne vi vente 1 mnd til med å introdusere henne for fast føde. Tror ikke det er før de er 6 mnd de virkelig trenger annen mat så lenge mammaen har nok melk og babyen vokser. Min jente blir 6 mnd om noen få dager og vi har den siste uka begynt å gi henne små smaksprøver av maisgrøt med en t-skje fruktpurè oppi. Har planer om å holde oss på smaksprøve-mengde en stund for å være sikker på at melkeproduksjonen opprettholdes siden jeg ønsker sterkt å fortsette å amme lenger.

Skrevet

Ja, var det jeg trodde og. Hun har jo sagt det før.. at jeg kunne vente med å gi han annen mat til han var 6 mnd.

Jeg har jo masse melk, så det står jo ikke på det..

Da gjør jeg det som det passer meg, og venter litt til med den faste føden jeg :) Vil gjerne amme så lenge som mulig fordi jeg er så redd for at han skal utvikle allergi (og jeg har hørt at morsmelk er det beste en kan gjøre for å forhindre allergi).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...