Emilia m ♥j08, g10+maispire12♥ Skrevet 17. mars 2008 #1 Skrevet 17. mars 2008 Vi har flyttet til et stort hus, lyst og luftig. Trisves kjempegodt, men er litt for mye furupanel her, både på vegger og tak. Har tenkt å male all panelen hvit, men er så usikker på i hvilken hvitfarge! Størstedelen av stua er allerede malt i en veldig fin lys gråfarge, som nesten ser bittelitt lilla ut i dagslys. Resten av stua (spisestua) 4 soverom, kjøkken, gangen trappeoppgangen, og underetasjen med tvstue, gang og soverom skal males!! Det er lys eikeparkett på alle gulvene. Hva tror dere? Det er vel sånne kaffelatte farger som er mest vanlige, men vil ikke de krasje mot den lysegrå stua? Vil så gjerne unngå å velge en hvitfarge som ser gul eller sånn grå-møkkete ut. Er det bare å prøvemale med minst 20 ulike farger eller finnes det noen ganske sikre valg? Ville dere brukt samme farge på alle rom eller ulike? Og siden det er panel, matt eller blank maling? Oy, ble langt det her.. :-)
Gurine Skrevet 17. mars 2008 #2 Skrevet 17. mars 2008 Vi har malt stua vår i latte og caffe latte. Syns nok at caffe latte hadde blitt litt for mørk/beige til å ha på hele rommet, så det ble en vegg med den, og resten i latte. Latte er jo nesten hvit, og veldig nøytral. Tror ikke den vil kræsje med en gråfarge. Kanskje verre med caffe latte? Vanskelig å si, må nesten bare prøve deg frem tror jeg. Ellers er det mange som velger fargen dun har jeg hørt, men vi likte latte variantene bedre. Ville absolutt ha valgt en silke matt maling, ikke blank. Men det er smak og behag. Vi har brukt vanntynnbar oljemaling med glansgrad 15. Den er nok litt blankere enn vanlig akrylmaling som f.eks Lady 10. Ville nok valgt en oljemaling eller maling beregnet for panel. Vet det er mange som kjøper rimelig akrylmaling, men resultatet blir nok ikke så bra da. Dette var jo ikke så mye klok informasjon, men det er i hvertfall slik vi har gjort det
mammarettogslett Skrevet 17. mars 2008 #3 Skrevet 17. mars 2008 Vi har malt panel i en hvitfarge kalt chi. veldig fin, men holder med noen rom bare ellers blir det for kaldt. caffe latte blir man relativt fort lei syns nå jeg da..
mammarettogslett Skrevet 17. mars 2008 #4 Skrevet 17. mars 2008 forresten grunna vi først og så to lag oljemaling
Bebis120408+150511 Skrevet 17. mars 2008 #5 Skrevet 17. mars 2008 HUSK kvistlakk først hvis det er endel kvist i panelen! så slipper du at det kommer ut kvae:) ville også grunna et lag,så to lag med oljemaling.. halvblank! bruker man blank vil "alt" synes av ujevnheter osv! ville valgt Latte eller antikkhvit!passer fint med alle farger!
gullegget Skrevet 17. mars 2008 #6 Skrevet 17. mars 2008 Det er ikke så lett å anbefale uten å ha sett huset ditt. Jeg liker veldig godt skandinavisk lys, den er en lysere form for cafe` latte, Skagen er en veldig fin grå farge, elfenben er en lys beige med gul skjær, eggehvit, antikhvit. Hvis du har fine lister er det veldig fint å ha de hvite og male vegger i en annen farge. Lister og dører syntes jeg er pent og praktisk i halv blank, det er lettere å rengjøre. Vegger i matt. Gå i en malebutikk og hent fargekart, det kan vere lurt å kjøpe fargeprøver hvis du er veldig usikker på fargene. Hvis det er veldig åpent mellom rommene ville jeg hatt like farger eller at de går i samme nyanser.
lille er født:) Skrevet 17. mars 2008 #7 Skrevet 17. mars 2008 kaffelatte går jo litt mot brunt, kan hende det er finere med lyse farger som går mer mot grått? masse fine gråfarger, fra helt lyse til mørkere,varme og kalde:) går jo og an å velge deg ut en fargeskale med tre farger og bruke disse i hele huset, så blir det litt variasjon samtidig som det er helhet.
Tiara ~ jente-08 + maibaby-10 Skrevet 17. mars 2008 #8 Skrevet 17. mars 2008 Vi flyttet i hus for ikke så mange mnd siden... så har pusset opp den siste tiden...... Hos oss var det også mye trepanel, bl.a. alle tak var gulnet trepanel. Så vi valgte å male alle tak helt hvite. Først hadde vi to strøk med kvistlakk på alle kvistene (men i ettertid anbefaler jeg at du maler hele taket med kvistlakk spesielt om treverket er veldig mørkt...), deretter grunning, og så en del malingstrøk (lady 15 panel -vannbasis). På veggene har vi strie, og de er malt med fargen "luft" (jotun).... Så nå ser det lyst og trivillig ut her.... fått veldig mye skryt for fargevalg;) Ente opp med å male alle rom i huset med samme farge, (ganske nøytral) og så bruke litt forskjellige farger på tilbehøret (gardiner / puter / lys...) i de forskjellige rommene....
simba>>>3gutter Skrevet 17. mars 2008 #9 Skrevet 17. mars 2008 Vi har en veldig lys farge på veggene som skifter farge med lyset. kan virke helt hvit, lys lys rosa og lilla. Det er nok litt rødt i den for den er veldig fin mot mørk rød farge, så vi har puter, pledd, duker osv i rødt og så har vi gardiner i en slags matt gull farge. Har fått masse ros for fargevalg og gardinene.
januarsurprise Skrevet 17. mars 2008 #10 Skrevet 17. mars 2008 Caffe latte-farger er jo kjempefine, men det kommer til å krasje med den lysegrå fargen som er i stua di. Det er fordi Caffelatte-farger heller mot gult/har mye gult i seg. Da ville jeg heller valgt en litt kaldere hvit, som lys antikk f.eks. Vi har den i stua og er kjempefornøyd Jeg ville brukt samme basispalett i alle rom dersom rommene henger litt sammen, men bryta opp med en vegg her og der i en annen farge - gjerne en ned skikkelig farge i. Ps: du kan blande farge i grunningen for å prøve ut forskjellige. Ville absolutt gjort det da n farge kan se flott ut i butikken/på fargekartet - og se skrekkelig iut hjemme på veggen
GuriMalla - ♀♂♂ Skrevet 17. mars 2008 #11 Skrevet 17. mars 2008 Vi har refleksjon i stua. Her er det høyt under taket og vinduer på hele veggen så den virker nesten helt hvit. Men den går veldig fint mot grått for det er ikks å veldig mye gult i den. Nøytral og man slipper å tenke på veggfargen når jeg skal kjøpe nye gardiner etc. Ellers har vi malt gangen i antikkhvit (fins mange varianter av den altså - men den gule). Den har vi fått veldig mye skryt for. Den passer hvertfall godt i gangen. Velg en lys farge som ikke har så mye av hverken gult eller grått i seg. Og sprit heller opp med tilbehør. De rommene som henger sammen ville jeg ha malt like. Ellers er det jo bare å slå seg løs. Vi har feks malt rommet til ungene i lys mintgrønn. Veldig stilig farge faktisk.
palex Skrevet 17. mars 2008 #12 Skrevet 17. mars 2008 Vi har pusset opp leilighet og hus og er vel egentlig ganske forsynte av oppussing nå...men har noen gode råd;)Alle farger ser litt forskjellige ut ut fra lyset som faller på veggene og fargene dere har må møbler og annet invetar. Da vi hadde leilighet brukte vi lys toscana og var ganske fornøyde, men er en del gulskjær i, iallefall mot de fargene vi hadde på møblene. Nå har vi valgt en farge som heter fransk grå, den er helt lys men med litt skjær av grått og rosa. Den ser ikke spesielt rosa ut, men hvis jeg har blomster eller duker som er rosa kommer rosafargen godt frem. Tenkte dette kanskje kunne være en farge for deg siden du hadde en lys farge fra før med noe grått i:)Passer veldig godt til mørke møbler:)
Gjest Skrevet 17. mars 2008 #13 Skrevet 17. mars 2008 Heisann:-D Det er vanskelig å foreslå fargar uten å ha sett huset ditt... Du seier ikkje kva gråfargen du har i stova di heiter.. Men når du seier den går litt mot lilla i enkelte lys er det kanskje fargen Dis eller skagen?? Eg jobbar med fargar til dagen.. og du har rett i att caffe latte fargane fremdeles blir mykje brukt. Vil du ha det samme som "alle" andre ?? Noko som kan vera svært fint og effektfult er å ha ein fondvegg... ein vegg som står i kontrast til resten av rommet. Eit ant tips kan vera å benytta ulike glansgrader... frå matt til blank, i samme farge;-) Det første du må gjera er å vaska dei aktuelle veggane... og då IKKJE med grønnsåpe, som er for feit. Bruk gjerne husvask el kraftvask i svak blanding. (Husk at doseringen på flaska er for utvendig bruk) Ved bruk av kraftvask bør du gå over med reint vatn etterpå for å nøytralisere. Kraftvask inneheldt nemlig litt lut. Vanlig ajax eller Salmiakk blanda med litt zalo fungerar også heilt greit! Når treverket blir vått reiser det bust... (fibrane i treet reiser seg) puss derfor over med eit fint sandpapir... Skaff deg eit slipebrett og eit skaft så går det fortare;-) *kvistlakk *Grunning - bland gjerne farge i denne;-) *toppstrøk. Om panelet er blitt veldig gult bør du bruke eit oljebasert produkt. Men du treng ik både grunning og toppstrøk i oljebasert. Grunnen til dette er at vannbasert kan løyse opp gulstoffet i treverket og du kan få gjennomslag... noko som fører til eit skjoldete resultat... Oljemaling flyt bedre ut og du får eit glattare, finare sluttresultat. Og husk; jo høgare glansgrad du velger på malingen, jo meir forarbeid... Og til slutt; Cafe latte, vanilje og idyll er samme farge... Latte og lys antikk er òg samme farge;-) osv..... Lykke til med fargevalg. Mine favorittfarger heiter; marrakesh, solid, sand, chi, refleksjon, kiwi, kakao..... Ser du blir anbefalt fransk grå her oppe. Forsiktig med den, kan virke veldig rosa i enkelte lys. Har gjort den tabben sjøl. Samme gjeld cappucino. kos deg med oppussingen;-)
Grateful mom Skrevet 17. mars 2008 #14 Skrevet 17. mars 2008 Hvis du liker "veldig" hvit kan jeg anbefale en hvitfarge som heter 0500. Det er visst en farge som "absorberer" andre farger i rommet. Men dersom rommet er veldig stort og det kommer inn mye lys kan det være det vil bli altfor hvitt på en måte... selv er jeg veldig glad i den hvite da.. Særlig til grått og svarte farger. Syns heller ikke denne blir for "steril." Spør hos fargehandleren etter en hvitfarge evt, som ikke har gult i seg. Vi malte i litt forskjellige farger, når vi pusset opp. Dvs, vi malte i en helt lys farge, og gjerne én vegg i en annen som passet til den lyse. Kunne jeg gjort det om igjen, ville jeg nok hatt alt hvitt, og heller hatt fargefokuset på detaljer som gardiner, puter, vaser osv. For det er utrolig vanskelig å finne lyse farger som passer sammen, hvis du ønsker forskjellig i hvert rom. Det kan fort bli litt feil, men det kommer litt an på hvordan huset deres er, romdeling osv. Vi har ellers brukt halvmatt maling, og syns det er finest. Ikke for blankt, ikke for matt. Mine tips!
Emilia m ♥j08, g10+maispire12♥ Skrevet 17. mars 2008 Forfatter #15 Skrevet 17. mars 2008 Så mye bra dere har å si :-) Skjønner at det er vanskelig å gi tips uten å ha sett huset, men stuen er ca 70 m2, i L form og med store vinduer fra gulv til tak på hele den ene lange veggen. Dvs mye lys!!! Det er den lange delen av L'en som allerede er malt. Mesteparten av vinduene i hele huset ligger mot øst og har morgen/forrmiddagslys. Barnerommet ligger forresten mot vest med ettermiddagssol. Huset er stort (Like under 300m2), så lurer på om det blir litt sterilt/kjedelig med samme farge overalt? Jeg syntes den grå fargen vi har i stua er flott, men de vi kjøpte huset av visste ikke hva den het og hadde ikke koden. Vi pusset opp en leilighet i fjor og husker alt for godt hvor mye vi slet med å finne riktig hvitfarge, alt ble liksom feil, selvom fargen så perfekt ut på fargekartet og i butikken. Vi har ikke tenkt å male selv, blir litt for stor jobb nå. Skulle kjempegjerne bare funnet en eller to lyse farger, hvit, men ikke kritthvit, ikke for kald, ikke skitten, ikke rosa, ikke gul. Hva heter hvitfargene mot grått da? Kjempevanskelig! Hadde jeg hatt peilig, skulle jeg gjerne brukt flere ulike lyse farger rundt om i huset. Men orker ikke å gi meg ut på det alene! Er det noen som hjelper til med fargevalg, som jobb? Ikke en superdyr interiørkonsulent (så på nettet at noen tok FRA 4000 kr for farge- og interiørtips til ETT rom!!). Men skulle så gjerne bare hatt litt hjelp. Kjipt hvis alt blir feil i hele huset (tenkt å sette bort malejobben og reise bort). Hva med de som jobber på malingsbutikker, har de peilig? Tusen-tusen takk for alle svar jenter:-)
helhalhalo Skrevet 17. mars 2008 #16 Skrevet 17. mars 2008 Jeg tror refleksjon kan passe bra Caffe latte ble utrolig rosa og ekkel her så den forkastet vi. Vi har malt lyst i flere rom men har valgt ulike farger. i stua har vi en som jeg tror heter lago men den er gulaktig og vil ikke passe hos deg. Her er den veldig stilig. Vi har lister i egghvit også fordi detter er fargen fabrikkmalte dører og lister kommer i. Velg gjerne litt farge på soverommene Jeg trives med litt lunere farge på soverom. fargen 0500 (råhvit) er veldig enkel går til alt men å ikke kalle den steril går vel ikke da det kanskje er den mest sterile fargen som fins?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå