Anonym bruker Skrevet 17. mars 2008 #26 Skrevet 17. mars 2008 Det er en grunn til at vi kvinner har pupper og melkekjertler... Hallo! MME er et fullgodt erstatningsprodukt for de som ikke kan eller ikke vil amme, men det sier seg selv(og all forskning) at MM er det beste for babyen.. Det er en grunn til at det finnes melkebanker på prematur og nyfødt avdelinger. Om MME hadde vært like bra hadde man vel bare brukt det da! Dette er en tullete debatt...
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2008 #27 Skrevet 17. mars 2008 MM er som antibiotika. Har babyen din et sår -ha på morsmelk! Er babyen din tett i nesen -bruk morsmelk som nesedråper! Kan man bruke MME til alt dette? Jeg bare spør.......
Legekjærringa Skrevet 17. mars 2008 #28 Skrevet 17. mars 2008 DU veit ikke...kanskje... andre har lest litt og vet. Noen som føler litt mindreverdighetsfølelse fordi de ikke amme av ulike årsaker, eller velger å ikke gjøre det? Den diskusjon er dødfødt. Når det er sagt; det viktigste er jo at ungen er mett og får næring. Hvorfor skal de som gir MME ha dårlig samvittighet?
linneha Skrevet 17. mars 2008 #29 Skrevet 17. mars 2008 Hvorfor i all verden diskuteres dette gang på gang? Er det slik at du som startet tråden føler at du må forsvare hvorfor du ikke ammer? Må du rettferdiggjøre det for deg selv? Man kan ikke komme unna at morsmelk er det som er best for babyen. Da ser jeg bort i fra tilfeller der ammingen ikke fungerer av ulike årsaker enten for mor eller barn. Hvis man besøker ei barneavdeling på sykehuset vil man faktisk finne ut at flerparten av pasientene er mme-babyer. Det er ikke bare helt i begynnelsen at babyen trenger antistoffer, i de første par årene er de ganske sårbare for sykdom generelt. De tåler ikke infeksjoner, væske- og næringstap like godt som voksne. På grunnlag av det har naturen gjort det slik at mm har antistoffer. Melka tilpasser seg også babyen etterhvert som den vokser (fettinnhold, mineraler, vitaminer). Mm-babyer er sjeldnere obstipert og gulper mindre. Ja, det var fordelene med morsmelk. Mme er fint det også, og mye bedre enn mm hvis det følger med masse slit/sulten baby/betennelser/sår...osv.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2008 #30 Skrevet 17. mars 2008 MÅ bare si noe i denne debatten: Som det er sagt, det beste er at ungen er METT, og dessuten, iforhold til det med imunforsvar osv, tror jeg det kommer an på genene og IKKE hvor mye mm barnet får i seg...Jeg fullammer mitt barn selv, men mora mi amma meg bare 2-3 uker, og jeg er ALLTID frisk som en fisk....og jeg vokste opp på 70-tallets mme...Så jeg tror det er genene som bestemmer immunforsvaret...er veldig glad jeg ammer barnet mitt, men tror ikke det er verre at et barn vokser opp på mme...
Veronica,Victor&Adelina<3 Skrevet 17. mars 2008 #31 Skrevet 17. mars 2008 Ja, det er sikkert rett. Ser noen som legger babyen ned på ett teppe og gir flasken imenst barnet ligger på gulvet. Veldig forskjellig hvordan man velger å gjøre det;-) Det var bare den tenken jeg satt med når jeg skrev, ikke så veldig gjennomtenkt:-)
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2008 #32 Skrevet 17. mars 2008 kunne ikke sakt det bedre:) er enig med deg.Det beste er at ungen er mett.
Gjest Skrevet 17. mars 2008 #33 Skrevet 17. mars 2008 Uff, det hørtes rett og slett fælt ut! Jeg holder ham tett inntil i ammestilling, putter bare inn tutten i stedet for puppen :-) Om morgenen ligger jeg gjerne i bare trusa, så da blir det masse hudkontakt også. Folk gjør nok så forskjellig, men jeg synes nå det er viktig at de får kos selv om de får flaske, og håper jo at andre tenker som meg. Det var ikke egentlig ment som kritikk mot deg og måten du ordla deg på ... ser bare det er mange som tar opp dette med kos og nærkontakt og tenkte bare å nevne "flaskekosen" også. Tror nok egentlig at vi er enige vi to :-)
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2008 #34 Skrevet 17. mars 2008 Nei,kan ikke bruke mme til sår.Er ikke det som er mening hær!!MENINGEN er at begge deler er like godt,mme å mm å vokse på osv.Hehe,hva har tett nese å sår med dette å gjøre???fint det hjelper:)
Legekjærringa Skrevet 17. mars 2008 #35 Skrevet 17. mars 2008 http://www.helsenytt.no/artikler/morsmelk_flaskemelk.htm link til noe info som er tilgjengelig for alle... Personlig oppfatter jeg dette intervjuet som seriøst. Ikke all tigjengelig info er det på nettet.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2008 #36 Skrevet 17. mars 2008 da blir babyene som blir ammet velldige immune....høres ikke det rart ut???så mange på mme,må få dårlig immunsystem da.Mange som ammer som har konstant syke barn å med astma.Mange med mme som sjeldne er syke.Er nytteløst og diskutere.Det du sier er noe du har hørt eller lest.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2008 #38 Skrevet 17. mars 2008 Mange tror folkene som legger ut debatter som dette er pga dem ikke kan amme.Er IKKE sant.Pga jeg ammet selv,og jeg mener begge deler er bra.
Nusse_83 Skrevet 17. mars 2008 #39 Skrevet 17. mars 2008 He he selvfølgelig er det noe man har hørt eller lest. Man lærer ikke noe ellers! Ungene blir ikke hyper immune av mm. Immunforsvaret blir bare "oppdattert" til en hver tid. Må også legge til at det er så utrolig mange faktorer som skal inn i bildet i forhold til om ungen din er mye syk eller ikke. Uavhengig av mm,mme. blandt annet: Arv, miljø, søsken, søsken i barnehage, asma kan komme av mugg i hus, allergier, hvor mye de er uttsatt for smitte( noen er flinke til å holde ungene vekke fra folk som er tydelige syke. Og mye mer.. Ellers så har barn et oppdatert immunforsvar ved fødsel fordi det har nytt godt av morens immunforsvar i magen. Om barnet får mme fra rett etter fødsel så vil det jo forsette å oppdatere immunforsvaret selv. Men barn som får mm får litt ekstra hjelp fra mor til det
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2008 #40 Skrevet 17. mars 2008 Amme-nazisten Gro Nylander... Ikke veldig troverdig kilde.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2008 #41 Skrevet 17. mars 2008 Hey.. ikke snakk dritt om Gro Nylander. Hun er nemmelig ansvarlig for at jeg er i live.. Noe jeg setter umåtelig stor pris på!
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2008 #42 Skrevet 17. mars 2008 Kanskje du ammet selv, men du har tydeligvis IKKE blitt ammet. Da ville du ha erfart på kroppen at mm fremmer intelligent tekning, og hos deg er det et stort, svart hull istendenfor.... To bad, morsmelk er det aller beste for barnet, fullamming i min 6 mnd og deretter delamming i min. ett år. Sier ikke mer.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2008 #43 Skrevet 17. mars 2008 Det blir brukt mme på nyfødt avdelingen og prematur.MM er best,står overalt,blir fortalt hele tiden.Helsestasjonene har avtaler om at dem har plikt og si det.Står i bøkene,brosjyrer osv.Det samme med noe annet,vis man lurer.Ikke rart mange ikke liker mme da.,når vi bare hører at pottemelken er best.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2008 #44 Skrevet 17. mars 2008 ???Er det mulig....Ikke enig,men fint du mener det.
Legekjærringa Skrevet 17. mars 2008 #45 Skrevet 17. mars 2008 amme-nazist eller ikke. Hun er en erfaren, klok, velutdannet dame som svarer på bakgrunn av forskning og ikke synsing....slik som mange her. Fant frem denne linken for jeg kan ikke legge ut andre forskningsrapporter jeg har tilgang på som helsepersonell...nettsteder med passord. Disse rapportene kan ikke sammenlignes med hva f.eks journalister i aviser blåser opp, uten medisinsk bakgrunn (for de som kun baserer seg på info via media)
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2008 #46 Skrevet 17. mars 2008 Til dere som snakker om imunnforsvar.. Jeg har ammet kun 2 uker av ungen min sitt liv som snart er året. Ungen har ALDRI vært syk! Det har ikke bare med mm og gjøre, men hva slags sammensetninger av mat ungen får og arv fra foreldre!
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2008 #47 Skrevet 17. mars 2008 Når man er såpass dårlig i norsk, så er det vel litt vanskelig å forstå informasjon man får, og å lese forskningsrapporter. Mm er det beste for barnet, og mme er ett godt alternativ når mm ikke er tilgjengelig:-) Men for all del, gå gjerne rundt å innbill deg noe annet! Bare ikke plag oss andre med dine !
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2008 #49 Skrevet 17. mars 2008 Du er hjernedød.Har du problemer.?Ser du har kritisert 2 personer nå pga dårlig norsk.Det er du som provisere.Hvorfor er du på denne siden?Noen er dårlig i norsk,og du i sinnet
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2008 #50 Skrevet 17. mars 2008 Er enig med deg som ammet i 2 uker.Personen som klager på norsken må ha ett annet problem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå