Anonym bruker Skrevet 17. mars 2008 #1 Skrevet 17. mars 2008 Jeg har blitt 'indoktrinert' fra mine forldre med at noe av det skumleste å utsette små barn for er trekk, så jeg er veldig engstelig for dette. Sambo derimot er av den oppfatning av at vi bør ha vinduet litt opp på soverommet til datteren vår om natta, året rundt, også om vinteren. Vi bor i blokkleil med sentralvarme, så leiligheten er veldig varm, og vi sover selv med en liten åpning på vinduet for å få frisk luft og for at det ellers fort blir varmt (selv om vi ikke har varme på på noen av soverommene). Bor i Oslo, så det er jo ikke sprengkalde vintre her, men jeg pleier likevel å lukke vinduet hennes når det er noen minus, snø og vind ute, for vil ikke at hun skal få trekk på seg. Da blir sambo kjempesur når han ser det og begynne å kjefte om at hun ikke får nok luft og at det blir alt for tett og varmt osv. Nå skal det sies at datteren vår (4 år) har vært ganske mye syk i vinter- først ørebetennelse m penicillin, så skikkelig influensa med 40 i feber en ukes tid en stund etter samt litt småsnufsete perioder innimellom. En stund etter det igjen, våknet hun også opp med vondt i øret og da var det kaldt den natta og mye vind, mens vinduet var litt oppe. Og et par ganger har hun klaget om morgenen på at hun har hatt litt vondt i halsen om morgenen, og da får jeg jo kjempedårlig samvittighet, sikker på at det er fordi det trekker hos henne (blokka ligger veldig åpent til så når det blåser mot den siden hun har rommet sitt merker jeg at det er mye kaldere hos henne enn hos oss). Jeg pleier å lukke når jeg synes det er for kaldt ute men han åpner gjerne igjen, finner jeg ut på morgenen... Vil da ikke for alt i verden påføre barnet mitt sykdom så jeg er blitt ganske påpasselig med dette Har prøvd å forklare sambo at barn er spes ømfindtlige overfor trekk og at vi heller får ha døren hennes oppe om vinduet er igjen, så det ikke blir for tett der inne. men han bare himler med øynene og påstår at det selvsagt ikke er pga trekken hun er blitt syk og at jeg er overhysterisk. Lurer på hvordan det skal gå når vi får en liten baby på rommet vårt, han nekter jo å lukke vinduet. De tåler jo ingenting! Dvs han er enig i at vi må ha vinduet igjen når det er 6-7 minsgrader og nedover men selv om det ikke er direkte kaldt når vi har vinduet oppe m noen minusgr så er det ikke direkte sundtå sove i trekk heller da. Jeg må sove m t-skjorte hvis ikke våkner jeg m stive skuldre pga dette Noen med synspunkter på dette med trekk?? Er jeg hysterisk? Bør barna ha frisk luft inn vinduet hele vinteren igjennom?
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2008 #2 Skrevet 17. mars 2008 Åpent vindu er jo ikke det samme som trekk??? Du setter vel ikke senga rett under vinduet? Det går da også fint an å ha gardiner/rullegardiner som tar unna for trekk, så det bare blir litt luftsirkulasjon. Krybbedødsforskningen viser vel at det er viktigere for barn å ikke bli for varme om natta enn at de må skånes for enhver antydning til trekk? Les litt på sidene til landsforeningen for uventet barnedød, eller hva de heter nå. Jeg må si jeg er enig med samboeren din.
BitteLiten *har født* Skrevet 17. mars 2008 #3 Skrevet 17. mars 2008 Jeg er enig med at det må være frisk og kald luft på soverommet om natten. Ideel temperatur er vel ca 16 til 18 grader eller noe... Men slik vi gjør det er at vinduet står oppe hele dagen, men om natten er det lukket. Så åpner vi igjen om morningen når poden står opp:o)
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2008 #4 Skrevet 17. mars 2008 Hei. Vi har samme diskusjonen her i huset. Samboeren min er livredd for trekk, og jeg er avhengig av frisk luft.. Vi setter barnesenga lengst bort fra vinduet, og baby får sove med lue og langermet pysjamas nå i vinterhalvåret ihvertfall. Til 2-åringen så har vi åpent vindu så lenge det er noen plussgrader, men hun klarer seg med åpen ventil når det er minusgrader, nok luft på rommet hennes med det. (I tillegg sover samboeren min med pysj og vinterdyne mens jeg sover naken med sommerdyne for tiden, noen få minus ute og åpent vindu - men jeg er høygravid og kjempevarm, mens han er en 'kjelinpilt' ...) Blir nok aldrig enige, så vi finner 'mellom-løsninger' - både for oss selv og ungene. )
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2008 #5 Skrevet 17. mars 2008 Neida, jeg mener sef ikke at det trekker uansett når vinduet er åpent. Storparetn av året har vi også vinduet oppe, men jeg synes det har vært litt drøyt at han skal ha det oppe midt på vinteren når det blåser surt ute (blokka ligger midt i vindretningen). Også synes jeg det er påfallende at hun flere ganger har våknet om morgenen og klaget over vondt i øret/halsen denne vinteren (første vinteren vi bor her, var mye mer skjermet der vi bodde før). Da har hun sovet med det igjen et par netter og så har det gitt seg. Rommet hennes er av en sånn størrelse og form at hun må sove ganske nærme vinduet, men vi har selvsagt rullegardin nede. Er det samme på vårt rom og jeg merker det GODT når det blåser mot vinduet. Har selv våknet m kink i nakke og vond hals etter netter der det har vært ordentlig vind på vinteren. Det kjennes godt selv om gardinen er nede..
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2008 #6 Skrevet 17. mars 2008 Vi skal ha "himmel" på babysenga for å skåne mot den berømte trekken. Kommer til å ha vinduet oppe så langt det går. Selv er jeg en frossenpinn, men er avhengig av den friske luften for å unngå hodepine. Føler også at luftveiene fungerer bedre.
Lille`mor & lillebøll Skrevet 17. mars 2008 #7 Skrevet 17. mars 2008 Helsesøstrer anbefaler og ha vindu åpent på soverom blandt annet pga krybbedød. Frisk luft er bra og ventiler på soverommet. Fikk beskjed at det er bedre at barna er kalde enn varme. andre steder i huset er det godt med en høyere temp:)
Verdens peneste gutter er mine Skrevet 17. mars 2008 #8 Skrevet 17. mars 2008 Vi har oppe vinduet på rommet vårt. Vi deler rom med gutten vår da vi leier en liten leilighet inntil videre, da vi bygger hus. Gutten vår har ikke vært syk en dag i vinter. Så jeg tviler sterkt på at det har med trekken å gjøre at barn blir syke eller ikke. Det har nok med hva slags immunforsvar barnet har. Men jeg liker ikke at babyen skal ligge i trekk for det når han kommer. Når vi får babyen skal han ligge på stua med døra åpen inn til soverommet. Vil ikke at babyen skal ligge i trekken fra vinduet. Vi må nesten ha vinduet oppe da det er mugg i vinduet på grunn av at han dusten vi leier hos ikke klarer å bruke fornuft og ha ventiler på veggene her. Og det er på grunn av mangel på ventiler at det har kommet mugg i vinduet. Gleder meg til huset vårt blir ferdig i mndskiftet mai/juni.
mor til to. 15mnd og 6år Skrevet 17. mars 2008 #9 Skrevet 17. mars 2008 luft godt før natta kommer... slik at det er frisk og kaldt... jeg ble syk hver gang jeg sov med vinduet åpent når jeg var liten... men gutten min må ha vinduet åpent uansett om det er 30minus... må ha varme på i tillegg da... men han sliter veldig med krupp så vi må ha det åpent for ellers begynner det med en gang... (skal skjekke det på sykehuset snart) men det fins mange innstillinger på et vindu... noen kan stoppe det på så å si ingenting...
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2008 #10 Skrevet 17. mars 2008 HI her- takker for innspill. Må si meg enig med venter nr. 2 25.06.08: erfarte selv smertelig at jeg ble syk gang på gang av trekk og kulde om vinteren, både jeg og søsteren min. Har vokst opp på et av de kaldeste stedene i landet, så jeg vet at dette så definitivt påvirker om man blir syk eller ikke (rar påstand at det ikke har noe m trekk å gjøre at man blir syk.. Alle vet jo at sur trekk ikke er bra). Har ikke tall på de øre-/halsbetennelser og penicillinkurer vi hadde. vi sov selvsagt med vinduet igjen da det fort kunne bli 30-40 minus ute, men trekk fra ventilen kunne faktisk være nok. Merker det fortsatt når jeg er hjemme og sover ved ventilen der om vinteren. Og for ordens skyld- vi pleier altså å ha vinduene oppe, det er på de kaldeste og mest vindfulle nettene at jeg synes sambo går litt langt. Trenger jo ikke prøve å frembringe forkjølelse hos de små heller, Har på den minste innstillingen på vinduet om vinteren selvsagt, men det er jo noen cm glipe for det. Får bare kle på babyen når den tid kommer da..
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2008 #11 Skrevet 17. mars 2008 Jeg får krupp hver gang bestemødre kommer springende med teppe å klager på trekk, tror det er en litt gammel myte akuratt som man ikke kunne gå ut med barna før 12 dager minst etter fødselen. Det er mye bedre att barna har det kaldt å gått pga faren for krybbdød om det er for varmt. Det er forksjell på å ha vindu oppe å ha vindu igjen med varme. Det bør ihvertfall være rundt 16-18 grader på rommet maks for spebarn. Så lenge du har rullgardina nede så skåner det for mye.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2008 #12 Skrevet 17. mars 2008 En ting jeg har tenkt på i denne sammenhengen er dette med å la barna sove ute i vogna... Da får de jo trekk på seg... Og de fleste blir jo ikke syke av det liksom... Tror ikke litt frisk luft på soverommet er skadelig jeg hvertfall..
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2008 #13 Skrevet 17. mars 2008 Leste i en bok som heter 'svangerskapet- uke for uke' om tiden etter barnet er født at babyer er dårlige til å holde på -og regulere- temperaturen så de bør kles godt, ha ett lag mer enn voksne på seg (regner med at det var ute). I boken "spebarnsboken" står det at lufttemperatur er en ting, men at vind og trekk en viktig faktor fordi det forsterker nedkjøling. Hvis det er en lett bris rundt barnet vil varmetapet øke tilsvarende 10 grader kaldere. Det står videre; på soveplassen bør spebarn ha det lunt rundt seg, og sprinkelsenger bør fores med tøy rundt kanten. Og: hvis barnet fryser og blir kaldt nedsettes motstandskraften, noe som kan føre til forkjølelse da man er mer mottakelig for smitte. Ellers mht "gamle tanter som er livredde for trekk", snakket nettopp med ei som hadde blitt mamma for 3. gang, og som hadde måttet krype til korset og medgi at moren hennes hadde rett hele tiden; det var ikke smart å plassere babysengen på vindusveggen pga trekken. De hadde hatt mye sykdom pga dette og det hadde bedret seg veldig etter at sengen ble satt mer skjermet. Og hun hadde også irritert seg grønn ove rmorens mas om denne trekken.. De gamle er fortsatt eldst da. Når legevitenskapen for lengst har fastslått at vind og kulde svekker kroppens immunforsvar så man lettere får sykdommer, så er det vel ikke annet enn forsvarlig at man vil passe på at barnet ikke blir sykt?
mor til to. 15mnd og 6år Skrevet 17. mars 2008 #14 Skrevet 17. mars 2008 men er ikke alle som tåler det da.... jeg kan fremdeles ikke sove med vinduet oppe... (utenom sommeren) men guttungen må ha lufta fra vinduet får ikke å få krupp... men har termostat på ovnen slik at den varmer opp den nye lufta, men kan ikke lukke vinduet... men for de fleste holder det jo at man lufter godt en times tid før sengetid
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå