Gå til innhold

Hvor mye tran gir dere de små?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tidligere brukt d-vitamindråper etter at hs sa at det ikke spilte noe rolle om man valgte tran eller d-dråper.. Dette viser seg å være helt feil fikk jeg beskjed om på apoteket, og at det hvistnok var mange helsestasjoner som gav ut denne beskjeden. Tran er viktig, og d-dråper anbefales til barn som ikke klarer å få ned tranen, da det er et "lettere" alternativ til tranen.

Uansett; Er det virkelig 5 ml man skal gi? Skulle gi dette til jenta mi i går på 4 mnd, og stakkars det var jo så mye! Jeg brakk meg på hennes veine liksom.. Skjønner at 5 ml er ikke er noe sak for et voksent menneske, men til et så lite barn da? Jeg endte opp med å gi 3 ml (ei lita spøryte), og stoppa der, da jeg så at det ikke var så lett å få ned for lillemor..

Hvordan gjør dere det med denne tranen?

Skrevet

Du må for all del ikke begynne med så mye :) hehe..

Da kan det være hun får skikkelig avsmak på tran..

Her i huset tok jeg bare noen dråper på fingeren min til å begynne med så hun fikk smake på det og venne seg til smaken, så kan du øke til 2 ml etterhvert, og så øke til 5 ml senere..

Hvis jeg ikke husker heeelt feil trenger de ikke så mye som 5 ml før de er 6 mnd ? eller har jeg bomma totalt ? hehe

Skrevet

haha, okei.. syntes det var rart ja. Men hu på apoteket sa 5 ml altså, og jeg forklarte at jeg ikke hadde gitt det før!

Skrevet

ja, de skal sikkert ha 5 ml, men hun må nok få litt tid ti å venne seg til smaken først hvertfall..

Her var det skikkelig "smaker skikkelig vondt" grimaser en liten stund fram til det plutselig smakte godt og hun ville ha mer.. hehe :)

Skrevet

Jeg fikk beskjed av helsesøster å begynne med et par dråper fra ca 4 uker og så øke etterhvert.. :)

Skrevet

hehe, ja kunne jo kanskje ha tenkt litt mer jeg og da.. Hu har jo aldri smakt noe annet enn mm (og mme en skjelden gang.. ).. Men det virket ikke som om smaken var det værste, helst den tykke konsistensen. Vi får vel ta det litt roligere med tranen fremover, og jobbe oss opp til 5 ml. Takk for svar iallefall :-)

Skrevet

På tran flasken står det: Anbefalt døgndose for barn og voksne er 5 ml. For spedbarn anbefales 2,5 ml med en gradvis økning til 5 ml. innen 6 mnd. alder ;o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...